כתבות מגזין

שיתופים כאובים מחבריו ההמומים של אלי קיי הי"ד, שנרצח בפיגוע הירי: "הוא החזיר אותי לחיי תורה מצוות"

דרישת השלום האחרונה, התורה והחסידות שבערה בעצמותיו, הרצון לבנות משפחה שנגוז ביד אכזרית בסמטאות העיר העתיקה, וההלם כשנודעה הבשורה הקשה. מכריו של נרצח הפיגוע אלי קיי הי"ד משחזרים ומבכים

  • כ"א כסלו התשפ"ב
זירת הפיגוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)זירת הפיגוע (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בישיבה שבה למד אליהו דוד קיי הי"ד עדיין מתקשים להתאושש. התדהמה פשטה בישיבה עם הגעת הבשורה הקשה לפיה תלמיד הישיבה נרצח בפיגוע האכזרי בירושלים. ברחוב אליהו 5 בקרית גת, מכריו ואנשי הצוות בישיבה, משחזרים בכאב שוב ושוב את הזיכרונות מהתלמיד שנלקח בטרם עת. הגענו לשם השבוע, זמן קצר לאחר היוודע התוצאה הטראגית של פיגוע הירי.

הרב ראובן שניאורסון, מרבני ישיבת חב"ד בקרית גת ושליח הרבי לרובע בנים בעיר, זוכר היטב את ימיו הראשונים של קיי בישיבה. "אליהו הגיע לארץ בשנת תשע"ו, במטרה ללמוד בישיבת חב"ד בעיר. ישיבה זו מקבלת בחורים מישראל ומהעולם. זכורני כיצד הגיע לארץ לבדו. הוא דיבר אז אנגלית בלבד, וידע מילים ספורות בלבד בעברית. עובדה זה, מטבע הדברים, גוררת קשיים משמעותיים עבור התלמידים המגיעים ללמוד בישיבה. למרות זאת, אלי עשה כל אשר ביכולתו כדי להשתלב במהירות, ומעולם לא התלונן".

הרב יוסי וולף מצטרף לדברים ומשחזר: "הוא היה בחור חביב ואהוב על כולם, דבר שבלט במיוחד לאור העובדה כי לרבים מהתלמידים המגיעים לארץ מחו"ל לוקח זמן להתאקלם". לדברי הרב וולף, "אלי ניכר בשקדנותו הרבה. הוא אהב ללמוד תניא, וגם הייתה חשובה לו מאוד שלמות הארץ. במסגרת הקשר העז שלו לארץ ישראל, הוא טייל רבות ברחבי הארץ, ובהמשך אף התנדב תקופה בתחום העבודה החקלאית".

הרב יוסי וולף הרב יוסי וולף

 

אבדה גדולה

עבור הרב שניאור זלמן מושקוביץ', אלי תמיד יהיה התלמיד בעל המידות התרומיות. "אלי היה מוכן לעזור בלבביות ובאכפתיות, לכל אחד, בכל זמן", הוא אומר. התלמיד הצעיר שגדל בדרום אפריקה ועלה לארץ, דאג גם להפיץ את אור התורה והחסידות, והביא אל הישיבה בעיר הדרומית בחורים נוספים, שיתחזקו גם הם. "ייתכן בהחלט שלולא אלי – שבעצמו למד בתחילת חייו בבית ספר מקומי בארץ הולדתו ולאחר מכן בישיבה באוסטרליה – הם לא היו מצליחים להעפיל בתורה וביראת שמים כפי שעשו בישיבה", מציין הרב מושקוביץ.

הרב שניאור זלמן מושקוביץ'הרב שניאור זלמן מושקוביץ'

בשלב מסוים, במהלך שהותו בישיבה, התקבל אלי לסמיכה לרבנות בישיבה. למרות המכשולים שצצו בדרכו, אלי התעקש להמשיך. "הוא אמר לי", מציין הרב מושקוביץ', "שהוא רוצה שתהיה לו סמיכה לרבנות – והוא מסכים להשקיע עבור כך את כל אשר יידרש".

גם הרב גיל פרג', לו היה קשר מיוחד עם אלי, מתקשה לשכוח את דמותו. "אלי הפך מיד עם הגיעו לישיבה למוביל. העובדה שהוא היה במקום גבוה מבחינה רוחנית, הפכה את התכונה הזו למועילה במיוחד. זכורני שכאשר הוא היה בישיבה – כל כולו היה נתון בישיבה: תפילה שלו הייתה תפילה, וגם הלימוד היה בעמקות ובשקדנות מיוחדת. אין מי שלא זוכר את תפילותיו, שנעשו כפי שנקרא בחב"ד 'תפילה בעבודה' – הוא התפלל במתינות רבה, ענה 'אמן' ו'אמן יהא שמיה רבא' בהתלהבות ובכוונה יתירה. לכתו היא אבדה גדולה", הוא משתנק.

 

לא שוכח מהיכן בא

הרב שניאורסון מספר שאלי למד בישיבה במשך כשנתיים - עד שנת תשע"ז. בשלב זה, בזמן שרוב חסידי חב"ד הולכים לקבוצה אצל הרבי, אלי העדיף להתגייס. "ועדיין", מציין הרב פרג', "אלי שמר מכל משמר על הצביון שלו, גם כשהיה רחוק מאוד מהישיבה". הוכחה לכך ניתן לראות בעובדה שהוא נהג להגיע גם בהיותו בצבא לביקורים בישיבה. "הוא היה מגיע לביקורים ומנצל כל רגע, מתיישב על ספסל הישיבה כמו בזמנים בהם היה חלק מבניה, לומד ליקוטי שיחות, גמרא, וחשוב מאוד מבחינתו – מנצל את הזמן כדי לספוג את הווי הישיבה".

הרב פרג', ששמר על קשר עם אלי גם לאחר תום לימודיו בישיבה, מדגיש כי הוא נותר חסיד בכל המקומות בהם היה. "בכל מקום שהיה הוא נהג לעשות את 'המבצעים' עליהם הורה הרבי מליובאוויטש, ורק לאחר פטירתו קיבלנו עדות עד כמה בערה בו הנחלת היהדות לאחרים. שמענו מידידיו שאמר בשהותו בצבא ובמקומות נוספים כי 'חבדניק נשאר חבדניק', ועודד אותם ללמוד חסידות. אכן, מכריו מעידים בפנינו כי קיי היה חסיד חב"ד נלהב, שביצע בהתלהבות את המבצעים ואת הפרויקטים החשובים של חב"ד, וזיכוי הרבים בער כאשר בעצמותיו.

הרב גיל פרג'הרב גיל פרג'

כאשר נפגש אלי עם בחור ישיבה שביקש להתגייס לצבא, הוא פנה אליו ואמר לו: "הצבא לא מתאים לכל אחד, ולכן אני נמצא בצבא - כדי לשמור עליך, ואתה במקום זאת תישאר ללמוד ותלמד גם לזכותי בזמן הזה", וכך היה.

 

הבשורה הקשה מתקבלת בתדהמה

הרב שניאורסון: "למדתי בישיבה כאשר לפתע הודיעו שהיה פיגוע בירושלים. שמעתי וכאבתי את העובדה שיהודי נוסף נרצח מבלי לדעת במי מדובר, ואז שמעתי את השם קיי. הדבר הראשון שעלה לי בראש זו תמונתו של אליהו לומד בהיכל הישיבה. כאשר ראיתי את תמונתו שפורסמה בתקשורת, שבים הזיכרונות באחת. תחילה עוד ניסיתי לבדוק עם זה נכון, אך כאשר ראיתי את שמו ותמונתו מתנוססים בכל מקום – חלחלה לליבי ההבנה הקשה".

הרב ראובן שניאורסון,הרב ראובן שניאורסון,

הרב וולף: "גם אני התקשיתי להאמין כי אליהו הוא הנרצח. למרות שם המשפחה שפורסם, לחשוב על אלי שלנו אפילו לא עלה לי בראש. מיד לאחר מכן מישהו פרסם הודעה לפיה זה אחד מהבוגרים שלנו. קיבלנו את זה בצורה קשה מאוד. למרות הזמן שחלף הוא נותר חקוק בליבנו".

לבלבול הרב בישיבה תרמה העובדה כי היתה טעות בפרסומים הראשונים על גילו המדויק של קיי, כפי שמספר לנו הרב מושקוביץ': "מיד כאשר שמעתי את השם אליהו דוד קיי, ניגשתי בידיים רועדות למשרד, כדי לבדוק את גילו המדויק של אליהו, ואז גילינו שהתאריך אינו תואם, אך במהרה התברר לנו כי הייתה זו טעות וזה אכן הוא.

הרב פרג' נזכר באותם רגעים קשים בפגישה האחרונה שלו עם אליהו. "זה קשה נורא", הוא אומר, "רק לאחרונה הוא סיפר לי שהוא רוצה להקים בית, ושיתף אותי בהתלהבות בתוכניותיו לעתיד. למרבה הצער והכאב, הוא כבר לא יזכה לממש את משאלתו".

 

הפתק האחרון

זמן קצר לפני שיחתנו מתפרסם הפתק האחרון של אליהו. מדובר בפתק ששלח לאחד מרבני הישיבה, הרב ירוסלבסקי, ממנו ניבטת הקפדתו לקיים את דבריו. "את הרב ירוסלבסקי הוא הכיר בתקופה שבה למד את הסמיכה לרבנות, בשנתו האחרונה בישיבה", אומר אחד מחבריו. "לפני שהוא עזב אמר לו הרב ירוסלבסקי שלא ישכח להזמינו לחתונה. שנים חלפו מאז, ואלי דאג לקיים את הבטחתו. ההזדמנות נקרתה בפניו כאשר פגש בכותל המערבי את אחד מבני הישיבה, והעביר לו פתק בכתב ידו עם הזמנה לחתונה. את הפתק סיים אלי במילים, המצמררות על רקע מה שהתרחש לאחר מכן: שיהיו 'בשורות טובות'. ביום שאנו מקיימים את השיחה הגיע הרב ירוסלבסקי לנחם את הוריו של אליהו, והעניק להם את הפתק – אחד מהזיכרונות האחרונים שנותרו מבנם".

במהלך ההלוויה ובניחום האבלים שלאחריה נשמעו עדויות רבות על מידותיו ואצילותו של אלי, במיוחד בלט סיפורו של אחד המספידים בהלוויה, ידידו של אלי, שתיאר את התדרדרותו מדרך הישר, ואת הצורה בה אלי האיר לו בחזרה את הדרך לחיי תורה ומצוות. הקשר העמוק של אליהו לתורה ולמצוות התבטא גם בדרכו האחרונה, בהיותו סמוך אל המקום הקדוש לעם היהודי, כשהוא מחזיק בידו תיק התפילין וספר ליקוטי שיחות – תפילה וחסידות יד ביד. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים, וינקום ה' את דמו במהרה.

תגיות:ירושליםפיגועאליהו דוד קיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה