חדשות בארץ

ועדת פרס ישראל עתרה לבג"ץ נגד שרת החינוך

בעקבות החלטתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' עודד גולדרייך, בשל תמיכתו בתנועת החרם, עתרה ועדת הפרס לבג"ץ. שאשא ביטון: "מצפה שבג"ץ יכבד את החלטתי"

פרס ישראל, תמונת ארכיון (בעיגול: שאשא ביטון. צילומים: אוליביה פיטוסי ויונתן זינדל, פלאש 90)פרס ישראל, תמונת ארכיון (בעיגול: שאשא ביטון. צילומים: אוליביה פיטוסי ויונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ועדת פרס ישראל בתחום המתמטיקה וחקר מדעי המחשב עתרה היום (רביעי) לבג"ץ נגד החלטתה של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון שלא להעניק את הפרס לפרופ' עודד גולדרייך בשל תמיכתו בחרם על אוניברסיטת אריאל.

בעתירתם כתבו חברי ועדת הפרס, כי סירובה של שאשא ביטון לאמץ את המלצתם למתן הפרס לפרופ' גולדרייך "נגועה בשיקולים זרים ובחוסר סבירות קיצוני".

בתגובה לעתירה מסרה שאשא ביטון: "אני בטוחה שבג"ץ ידחה על הסף כל עתירה נגד הכרעתי. בג"ץ העביר לידיי את ההחלטה, ואני מצפה שיכבד אותה. מי שקורא להחרים מוסד חינוכי ישראלי פוגע בחופש הביטוי והיצירה, ולא יכול לקבל את פרס ישראל".

בשבוע שעבר הודיעה שרת החינוך על החלטתה שלא להעניק את פרס ישראל לפרופ' גולדרייך, בשל תמיכתו בתנועת החרם על ישראל – ה-BDS: "מטרתו העיקרית של פרס ישראל היא לעודד יצירה ישראלית, מצוינות ומחקר", כתבה בהחלטתה. "קריאה לחרם על מוסדות אקדמיים בישראל חותרת תחת מטרה זו, שכן היא מבקשת לגדוע את היצירה, המגוון וחופש הדעות".

שאשא ביטון הוסיפה כי "חתימתו של פרופ' גולדרייך על העצומה הקוראת להחרים מוסד אקדמי ישראלי, בראשית שנת 2021, מהווה לשיטתה מקרה חריג המצדיק את הבחירה שלא להעניק למועמד את הפרס, על אף הישגיו המקצועיים הבולטים והמרשימים בתחום מחקרו".

כזכור, ועדת השופטים להענקת פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב החליטה בחודש פברואר האחרון להעניק את הפרס לגולדרייך. שר החינוך הקודם, יואב גלנט, החליט שלא לאשר את ההחלטה, לאחר שנחשף כי גולדרייך חתם בעבר על עצומות ופרסומים המביעים תמיכה ב-BDS.

בחודש אוגוסט החליט בית המשפט העליון לבטל את החלטתו של גלנט. בדעת רוב, של השופטים נעם סולברג ויעל וילנר, הורה בית המשפט להחזיר לשאשא ביטון את ההחלטה הנוגעת להענקת פרס ישראל, על מנת שתשוב ותשקול אם לאשר את המלצת הוועדה. השופט יצחק עמית סבר בדעת מיעוט, כי יש לקבל את העתירה ולהורות על הענקת הפרס לגולדרייך במועד על פי בחירתו – בטקס פרסי ישראל בשנה הבאה, או במועד לפני כן שלא במסגרת הטקס השנתי.

"כשרת החינוך ויו"ר המל"ג, אינני יכולה להעניק את פרס ישראל על הישגים אקדמיים, מרשימים ככל שיהיו, למי שקורא לחרם על מוסד אקדמי ישראלי", סיכמה שאשא ביטון את החלטתה.

תגיות:פרס ישראלבג"ץיפעת שאשא ביטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה