חדשות בארץ

החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה אושר בקריאה ראשונה

בסיוע הרשימה המשותפת, הצליחה הקואליציה לאשר בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה. שר המשפטים גדעון סער: "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק". ח"כ מירי רגב: "גדעון, יש לך טיפ ממני: החוק הבא שאתה יכול להביא הוא חוק פשוט – בוא נחליף את העם"

סער (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)סער (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להגבלת כהונת ראש ממשלה, שקודמה על ידי שר המשפטים גדעון סער. הצעת החוק זכתה בהצבעה שמית לרוב של 66 תומכים מול 48 מתנגדים, ותועבר לוועדת החוקה להכנתה לקריאה שנייה ושלישית. ששת חברי הרשימה המשותפת הצביעו עם הקואליציה ואפשרו בכך את העברת החוק, שכן מדובר בתיקון לחוק יסוד הממשלה הדורש רוב מיוחד של 61.

על פי החוק המוצע, מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה תקופה רצופה של שמונה שנים לא יהיה רשאי לכהן עוד בתפקיד זה. תקופה תיחשב כרצופה אם לא חלפו בין כהונה אחת לאחרת יותר משלוש שנים.

על פי סעיף 3 להצעה, החוק לא יחול רטרואקטיבית על מי שכיהן כראש ממשלה טרם כניסתו לתוקף. עוד נקבע בהצעה, כי כהונה בתפקיד ראש הממשלה החילופי בממשלת חילופים לא תיחשב במניין שנות הכהונה לעניין הגבלת הכהונה של ראש הממשלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטבע הדברים, כהונה ממושכת בתפקיד רב עוצמה כראש הממשלה עלולה להביא לריכוז מופרז של כוח בידי האדם שמכהן בו, ולכך עלולות להיות השלכות מזיקות. הגבלת התקופה המרבית לכהונה בתפקיד ראש הממשלה, באמצעות קביעת הסדר לעניין זה בחוק יסוד הממשלה, כפי שמוצעת בהצעת חוק זו, יכולה לסייע ביצירת איזון בין היעילות השלטונית וכיבוד רצון הציבור לבין ההשפעה המזיקה של ריכוז עוצמה מופרזת בידי אדם אחד".

שר המשפטים סער הציג את הצעת החוק: "שלטון ממושך של אדם אחד הוא דבר מזיק. מול הסכנות של ריכוז כוח מופרז וסיאוב הנובע מכך, אנו מציעים הסדר טוב ומאוזן יותר, ורוב גדול של אזרחי ישראל תומכים ברעיון ומעדיפים אותו לאין שיעור על כהונה ללא הגבלה".

חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד הגיבה מעל הדוכן: "החוק הזה, יחד עם החוק הנוסף שרוצה להעביר גדעון סער, הם חוקים פרסונליים שמנסים למנוע מבנימין נתניהו להמשיך לכהן כראש ממשלה כל עוד הציבור רוצה אותו. זה ברור לחלוטין שהממשלה הזאת התכנסה רק כדי למנוע מנתניהו את המשך מנהיגותו, מנהיגות שכל כך חסרה בחברה הישראלית ובמדינת ישראל, ואנחנו רואים את זה בכל הסקרים. גדעון, יש לך טיפ ממני: החוק הבא שאתה יכול להביא הוא חוק פשוט – בוא נחליף את העם".

יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת יריב לוין, תקף את סער: "מה עושה אדם שקיבל שישה מנדטים בבחירות, ואחרי חודשים ספורים, מאז תחילת כהונת הכנסת והממשלה, מתדרדר לשפל של 1.3%? זה שווה בקושי שני מנדטים. שני שליש מתומכיו שלו, שלא היו רבים כל כך מהתחלה, אחרי חודשים ספורים כבר הביעו בו אי אמון מוחלט".

"עכשיו, מה עושה אותו אדם? במקום לעשות חשבון נפש, במקום לנהוג אולי במידה מסוימת של צניעות, הוא עסוק רק בדבר אחד – במין מסע שכל תכליתו לערער ולקעקע את היסודות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה הישראלית, באמירה שאין חריפה ובוטה ממנה: אם אותי, גדעון סער, הציבור לא רוצה, אז אני אמנע מהציבור לבחור במי שהוא כן רוצה".

חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) הוסיף: "אני אומר כאן ומתחייב מעל בימת הכנסת. בעזרת השם, לא יודע אם אני אהיה בכנסת הבאה או מישהו אחר שיהיה בכנסת הבאה, או כשתוקם הממשלה הבאה – החוק האווילי הזה, אם הוא יעבור, יהיה החוק הראשון שיבוטל על ידי הכנסת הבאה".

תגיות:גדעון סערמליאת הכנסתהגבלת כהונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה