כתבות מגזין

מייסד "הלב היהודי": "אחרי שאחיו נהרג מול עיניו, הבחור רק חיכה לשמוע אותנו"

כשהגיע הרב מנחם ישראל לניחום אבלים, הוא גילה שם צמא גדול להכוונה וסיוע. בעקבות זאת, הוקם ארגון "הלב היהודי", אשר מסייע לאבלים במישור הטכני, הרגשי והרוחני. "אנשים כמהים לחיבור למשהו גבוה יותר דווקא בזמן הזה"

(בעיגול: הרב משה בן לולו)(בעיגול: הרב משה בן לולו)
אא

כאשר הגיע הרב מנחם ישראל יחד עם חברו באחד הימים לסוכת אבלים, ישבו במקום כ-100 איש - בני משפחה ומנחמים. במקום שרר שקט מתוח, כאשר הכאב וחוסר האונים הורגשו באוויר. הצורך בחיזוק ועידוד המשתתפים בלט לעין, וניכר היה כי הם רוצים להתחבר לאיזשהו סממן יהודי הקשור לימי השבעה. אולם אף אחד לא ידע איך ומה בדיוק לעשות. לכן ברגע שראו את הרב וחברו, חובשי הכיפה, פנו כמה מיושבי המקום אליהם. "הם ביקשו שיחת חיזוק, שתהיה גם לעילוי נשמת המנוח. בני המשפחה שמחו לגלות שהם יכולים להיעזר בנו כדי לדעת הלכות בסיסיות בדיני אבלות", נזכר הרב. "בעיקר הרגשתי את הצימאון שהם הראו לאיזשהו חיבור למשהו גבוה יותר. לאחר השיחה חלק גדול מהקהל ניגש כדי להודות על הדברים שאמרנו או להתייעץ".

הרב חזר לביתו עם סיפוק על כך שסייע לאבלים בשעתם הקשה, אך הרגיש כי קיים צורך גדול יותר שעליו לקבל התייחסות. ימים ספורים אחר כך הוא פנה לחברו, ויחד גיבשו את המענה לחסר. כך הוקם ארגון "הלב היהודי", שנוסד לפני 4 שנים, ובראשו עומד הרב משה בן לולו. בארגון מסייעים לבני משפחת הנפטר - החל מההיבט הטכני, וכלה ברמה הנפשית והרוחנית.

 

"המלאכים של הלב היהודי"

"מידי שנה מתמודדות כ-40,000 משפחות בישראל עם פטירת בן או בת משפחה", פותח הרב. "באותם רגעים, עוברים כולם את אותו מצב מורכב, של כאב, בלבול וקושי, יחד עם הצורך להתארגן ברמה הטכנית לקראת הקבורה וימי השבעה. לפעמים קשה לדאוג אפילו לפרטים הקטנים ביותר, כמו מודעת אבל וציוד מתאים עבור האבלים, ולפעמים הקושי מתעצם כאשר צצים אתגרים נוספים בין בני המשפחה, כמו אח המבקש שכולם ישבו שבעה במקום מסוים, כאשר אחיו מעוניין במקום אחר. מתוך כך הבנו שהצורך במעטפת חמה, אוהבת ומחבקת, שתסייע באותם רגעים, הוא גדול, והחלטנו להקים ארגון אשר יסייע בהיבטים השונים סביב הפטירה, בהתנדבות מלאה".

ברמה הטכנית, מהווה הארגון כתובת זמינה ומהירה דרכה אפשר להשיג את כל הציוד הנדרש. "אנחנו מעצבים לאנשים מודעות אבל, ודואגים לחבר אותם לגמ"ח הקרוב, דרכו יוכלו להשיג כיסאות, אוהלים, סידורים ועוד", אומר הרב. אולם שם רק מתחיל הסיפור.

"בזמן ההקמה של 'הלב היהודי', עברנו מידי ערב בישיבות וכוללים ברחבי הארץ, סיפרנו על המיזם, וגיבשנו אט אט קבוצה של כ-200 רבנים, אשר יהיו מוכנים לבוא ולדבר עם האבלים, ובעיקר להיות שם עבורם עם כל הלב. הרבנים פרוסים בכל רחבי הארץ, וכל אחד מהם מקבל מאיתנו הכוונה, הכוללת ספר עם שיעורים מוכנים לחיזוק, שיוכל לומר בבתי האבלים. כאשר משפחה מבקשת, מגיע אליה רב המתאים לאופיה, כדי ללוות אותם ברמה הנפשית והרוחנית. הוא מביא איתו דברי תורה וחיזוק, לפי המינון הנכון ליושבים במקום, מכוון את האבלים לפעילות לעילוי נשמת הנפטר, ובעיקר נמצא שם עם לב רחב, כדי לסייע בכל צורך שעולה. יש משפחות המעוניינות בהמשך הליווי לאורך כל שנת האבל, עם שיעור שבועי, והרבנים המסורים נרתמים למשימה בשמחה".

תוצאות העשייה המרגשות, לא מאחרות לבוא. "מגיעים אלינו סיפורים על משפחות בהן התגלה מתח בין האחים, ועל כך שהרב ישב לדבר איתם ולפשר ביניהם עד השעות הקטנות של הלילה. היה גם רב שהגיע לאירוע שערכנו, כשאליו התלווה בחור ישיבה. מסתבר כי אותו בחור ראה את אחיו נהרג מול עיניו, והמקרה הטרגי הזה טלטל אותו מאד. כאשר הוא שמע בזמן השבעה את שיעורו של הרב, הדברים נגעו בו כל כך, שהוא החל בתהליך של תשובה והפך לבחור ישיבה מן המניין". 

יש גם אנשים שמתנגדים לנוכחות של רבנים?

"לכתחילה, הרבנים מגיעים רק למקום בו ביקשו מהם לבוא. אך זכור לי סיפור על משפחה ברמת השרון, שהיתה רחוקה מאד מעולם התורה. גיסה שלהם ביקשה שיבוא רב לדבר, וכאשר הוא עמד בפתח הבית, יצא מולו אחד האחים והודיע לו שבבית הזה לא תדרוך כף רגל של אדם חרדי. 'פה לא תהיה כפיה דתית', המשיך אותו אדם, והיה נחרץ בדעתו. אולם הרב, עם ליבו החם, הצליח לדבר איתו ולרכך אותו מעט. כך הוא נכנס פנימה והחל לדבר מול כולם. במהלך השיעור ראה הרב, להפתעתו, את אותו אדם עומד במטבח ומטה אוזן. ככל שנמשכה השיחה, הוא נעשה קשוב יותר, והתקרב עם כיסאו פעם אחר פעם אל הרב. בסופה של אותה שעה, אחרי שכבר ישב הכי קרוב שאפשר, קם אותו אדם, ניגש לרב, חיבק אותו וביקש ממנו סליחה. אחר כך הוא לקח איתו את הרב אל חדר בו שכבה אמו המבוגרת, ואמר לה: 'האיש הזה אמר פה שיעור לעילוי נשמת אבא, ועכשיו בזכותו גם אני אתחיל ללכת לשיעורים'. כל המציאות שם התהפכה ב-180 מעלות". 

איך אפשר להסביר את המציאות הזו, בה הלב נפתח לאנשים בכזו קלות?

"כבר באותו בית אבלים בו הייתי לפני שנים, הבנתי שדווקא סביב פטירת קרוב משפחה, אנשים פתוחים מאד לשמוע. ביום יום, הם בדרך כלל מוצפים במידע והסחות דעת שתופסים להם את הראש, אבל במהלך השבוע הזה יש עצירה, ולפעמים גם נכונות לעבור איזשהו תהליך פנימי. בנוסף, החסר של הנפטר מביא איתו רצון לגעת בנצח, להתחבר לנשמה שכבר לא פה, וקרובי הנפטר רק מחפשים את הדרך". 

 

כשהלב פתוח

במקומות אליהם מגיעים הרבנים, אנשים לפעמים לא מכירים דבר. "היה, למשל, רב אחד, שבעלת הבית שאלה אותו מה להביא לשיעור, והוא ענה לה שיהיו קצת 'אדמה' וקצת 'העץ' בשביל הברכות . הרב התכוון למאכלים שאפשר לברך עליהם לעילוי נשמת הנפטר, כשבפועל הוא נכנס לבית, וגילה על השולחן עציץ גדול, ועוד כלים עם אדמה לידו. יש לא מעט משפחות כאלה, שמתוך תמימות לא יודעות כיצד לנהוג. אז אנחנו שם כדי לתת מענה בכל רמה ומכל סוג בשביל אותם אנשים שמחפשים את הידע, החיזוק וההכלה. הם רוצים חיבור לזהות היהודית שלהם, ומעוניינים למצוא דרך להישאר קשורים עם הנפטר דרך הפעולות שעושים לעילוי נשמתו. קשר עם נשמה הנמצאת כבר בעולם העליון יכול להיות רק במימד רוחני, ובלעדיה לא יכול להתקיים. לכן ברגע שאנחנו מלמדים את בני המשפחה שאפשר לקבל איזושהי קבלה קטנה או ללמוד לעילוי נשמה, הם שמחים מאד לשמוע על כך, ומרגישים מעודדים מן העובדה שיש להם אפשרות לפעול עבור קרוב משפחתם. זאת נוסף לעובדה שהם זוכים להביא נחת לנפטר עצמו". 

תחום נוסף עליו עמלו מייסדי "הלב היהודי", הוא יצירת חוברת לימוד קצרה המתאימה לימי השבעה. "הדפסנו 60,000 חוברות צבעוניות ומושקעות, המכילות לימוד יומי קצר לעילוי נשמת הנפטר, וכן סיפורים מחזקים בנושאים שונים, אשר יסייעו לאבלים להתמודד עם החסר באופן בריא ונכון", מסביר הרב ישראל. "את החוברות אנחנו מחלקים למעוניינים ללא תשלום, ועל הכריכה שלהן אפשר לכתוב את שם הנפטר, כדי שהלימוד יהיה לעילוי נשמתו. התגובות על כך הן מדהימות - אנשים הולכים עם החוברות האלה לכל מקום, ומרגישים מחוברים דרכן לאדם שאיננו. מדובר גם על לימוד של 2 דקות בלבד, כדי שזה יהיה קליל ונוח ללומדים".

חוברות לימוד לאבליםחוברות לימוד לאבלים

לא מזמן הוציאו בארגון גם "סדר יציאת נשמה", אשר מחולק בבתי חולים, ומאפשר לאדם ולבני משפחתו לומר זאת ברגעים שלפני הפטירה. "מדובר על רווח רוחני עצום עבור הנפטר, שזוכה לצאת מן העולם אחרי וידוי, ורווח גדול גם לבני המשפחה, שזוכים לדבוק במקום רוחני בזמן הגדול הזה". 

מה לגבי מקרי מוות מורכבים, איך אתם מתמודדים איתם?

"אנחנו פוגשים, לצערנו, מקרים כאלה, בעיקר של לא מעט התאבדויות. דווקא שם, הצמא גדול בהרבה, ועולה הצורך ביותר קשב, הכלה והכוונה. בדרך כלל, במקומות כאלה נוצר קשר עמוק יותר עם הרב. זכינו, והרבנים שאיתנו הם אנשים משכמם ומעלה, עם רגישות גבוהה לצרכי האחר, והם אמנם לא באים בכובע טיפולי, אבל נמצאים שם עבור בני המשפחה ככל האפשר". 

ברמה האישית, ההחלטה להקים ארגון כזה דורשת השקעה רבה, מאיפה הכוחות?

"אנחנו חיים בעולם שיש שתי צורות להסתכל עליו. אפשר לראות אותו כמטרה ואפשר לראות אותו כאמצעי לביצוע שליחות. כאשר מבינים שיש פה שליחות, אז ההסתכלות היא אחרת, וברגע שה' הוביל אותנו לראות את הצורך הגדול, החלטנו שאנחנו הולכים על זה בכל הכוח. לא היה קל בהתחלה, השנתיים הראשונות של הוצאת הרעיון מן הכוח אל הפועל היו קשות מנשוא. היו שם הרבה ניסוי, טעיה ואתגרים. אבל מה שהמשיך לתת לי ולחבריי את הכוח להמשיך הוא הידיעה שיש לבבות פתוחים בזמן הזה, אשר צמאים למענה רוחני אמיתי. כך עם הזמן נוצר שיתוף פעולה בין מתנדבים רבים - אחד עזר עם החוברות, השני סייע בהקמת אתר אינטרנט, הרבנים המסורים נותנים מעצמם עם כל הלב, ומתנדבים נוספים מפיצים חומרי הסברה בבתי חולים ובבתי עלמין. אז נכון שיש כאן הקרבה גדולה, אבל רק ככה אפשר להגיע גבוה, ובכלל - התגובות המרגשות שאנחנו מקבלים שוות את הכל".

תגובה אחת מני רבות, הגיעה לפתחו של הרב ישראל במהלך חתונה בה נכח. "ראיתי שם בחור שאני מכיר מילדות, ויודע שמסלול החיים שלו לא היה קל. הוא נשאב אחרי חברים לא טובים, ובשלב מסוים נכנס גם לכלא. אותו בחור ניגש אליי בחתונה, כשהוא לבוש בציצית וכיפה, וראיתי שהוא נמצא בתהליך של התקרבות לדרך התורה. 'תודה רבה על הרב ששלחת לי', הוא אמר, ואני ביקשתי ממנו שיסביר על מה מדובר". 

בשלב זה החל הבחור לתאר את השתלשלות הדברים. "הוא סיפר לי כי שכר דירה יחד עם שותף, ואמו של השותף, אשר נהגה לבקר אותם מידי פעם ולהביא להם אוכל, נפטרה. החבר ישב שבעה בדירתו, ומישהו משם התקשר ל'לב היהודי', והזמין רב שיבוא לדבר. הרב שהגיע הבין כי הבחורים בדירה הזו זקוקים ל'ניעור' קל, בגלל המקומות הנמוכים אליהם הגיעו. הוא דיבר איתם בצורה ישירה ופתוחה, וקצת העמיד אותם על מקומם. השיעור היווה נקודת מפנה עבור אותו בחור, ושם החל השינוי. ביום יום הדברים כנראה היו עוברים לידו, אבל באותו זמן, כאשר משהו בו היטלטל מהידיעה שאישה שראה רק שבועיים קודם לכן נמצאת עכשיו מתחת לאדמה, הלב שלו נפתח. בעקבות אותה שיחה הוא תפס את עצמו בידיים, והשתנה מן הקצה אל הקצה". 

לסיום אומר הרב: "זה כוחם של דברי תורה, כשהם נוגעים בלבבות פתוחים. זו הסיבה שבגללה חשוב לנו כל כך להגיע לכל בית בו זקוקים לחיבור הרוחני הזה. חלק גדול מן הזכויות שייך דווקא לאנשים אכפתיים, אשר בסביבתם הקרובה היתה משפחה אבלה, והם עשו את המאמץ הקטן ליידע אותם על כך. החיזוק הזה מביא לא רק עילוי לנשמת הנפטר, אלא גם חיבור של אנשים אל הנשמה שלהם".

הרב זמיר כהן - הוכחה מוחצת לתחיית המתים:

ליצירת קשר עם "הלב היהודי" - 02-9919797

תגיות:נפטריםעילוי נשמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה