חדשות בארץ

מות סמ"ר יונתן גרנות ז"ל: מפקדי הפלוגה והמחלקה יודחו, המג"ד וסגנו ננזפו

הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את מסקנות ועדת המומחים, שבחנה את ההיבטים הפיקודיים ביחס לנסיבות מותו של לוחם הנחל יונתן גרנות ז"ל בתאונה כתוצאה מירי של חייל אחר. הוועדה מצאה תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים, והמליצה על צעדים פיקודיים משמעותיים

תרגיל צבאי, ארכיון (צילום: David Cohen/Flash90)תרגיל צבאי, ארכיון (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

צה"ל פרסם היום (רביעי) את מסקנות ועדת המומחים, שמונתה לבחון את ההיבטים הפיקודיים ביחס לנסיבות מותו של לוחם הנחל סמל-ראשון יונתן גרנות ז"ל. גרנות נפצע באורח אנוש כתוצאה מירי שהתרחש ב-23 בפברואר על ידי חייל ביחידתו בבסיס תבץ שבבקעת הירדן, ונפטר כעבור מספר ימים מפצעיו. ממצאי הוועדה ומסקנותיה הוצגו על ידי המפקדים למשפחת גרנות.

הרמטכ"ל אביב כוכבי קיבל את מסקנות הוועדה, שקבעה כי הגורם הישיר לתאונה הוא החייל שירה בנשק שאינו מכיר ואינו מוסמך להשתמש בו, בניגוד גמור לפקודות. מהממצאים עלתה שורה של פערים ברמת המשמעת, המקצועיות והתרבות בהכנת האימון ובשגרת הפלוגה.

בהמלצת מפקד עוצבת הפלדה, תת-אלוף נדב לוטן ומפקד פיקוד הדרום אלוף אליעזר טולדנו, ונוכח מסקנותיה החמורות של הוועדה, החליט הרמטכ"ל על שורה של צעדים פיקודיים.

הוועדה מצאה תקלות ושגיאות בהתנהלות היחידה והמפקדים במהלך האירוע. ראשית, פריקת כלי הנשק על ידי מפקד המחלקה נעשתה באופן שאינו תואם את ההוראות המקצועיות והבטיחותיות. שנית, ההחלטה להותיר את כלי הנשק בעמדת השומר הפלוגתי הייתה שגויה, והלוחם לא ביצע את משימתו בכך שלא מנע מהחייל ליטול את כלי הנשק ולירות באמצעותו. בנוסף, שרשרת הדיווח לגורמים הפיקודיים והמקצועיים בעת האירוע לא הייתה מהימנה ומהירה דיה.

במסגרת הצעדים הפיקודיים, מפקד הגדוד בזמן האירוע, קצין בדרגת סגן-אלוף, וסגנו בזמן האירוע, קצין בדרגת רב-סרן, ננזפו פיקודית על ידי מפקד עוצבת הפלדה. מפקד הפלוגה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הועמד לדין משמעתי בגין אי קיום הוראות מחייבות, נידון לנזיפה חמורה על ידי מפקד עוצבת הפלדה ויודח מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים.

בעניינו של מפקד המחלקה בעת האירוע, כיום איש מילואים, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי פיקוד לצמיתות, לרבות בשירות המילואים. כמו כן, הוחלט לנקוט הליך הדחה מתפקידי לוחמה לצמיתות, לרבות בשירות מילואים, של ארבעת הלוחמים ששהו במתחם הפלוגתי בו הונחו כלי הנשק, שלא עצרו את האירוע ולא דיווחו עליו כמצופה.

מפקד יחידת הלוט"ר, קצין בדרגת סגן-אלוף, ננזף על ידי מפקד זרוע היבשה דאז, אלוף יואל סטריק ורמ"ד צלפים, וקצין בדרגת רס"ן הועבר מתפקידו, בשל אחריותם המקצועית להכשרות שנערכות לשימוש בנשק.

בנוסף לוועדת המומחים, התנהלה במקביל חקירת מצ"ח, שבסיומה הוגש לבית הדין הצבאי כתב אישום נגד החייל שירה למוות בגרנות, המייחס לו עבירה של המתה בקלות דעת. ההליך המשפטי בעניינו של החייל עודנו מתנהל.

תגיות:תאונהאביב כוכבייונתן גרנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה