שבת

השכן של בנט: האם מותר לעבור בשבת דרך המאבטחים שיחללו שבת בגללי?

שכנו של ראש הממשלה שלח את שאלתו לרב יצחק זילברשטיין: האם מותר לי בשבת ללכת לבית הכנסת, כאשר בדרכי לשם אני צריך לעבור דרך המאבטחים שיחללו שבת בגללי לצורך זיהוי ודיווח בקשר?

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

אזור מגוריו ברעננה של ראש הממשלה נפתלי בנט הפך לאזור מאובטח ביותר, וכל מעבר ברחובות הסמוכים דורש תהליך בדיקה והזדהות מול המאבטחים. שכן דתי של ראש הממשלה שלח שאלה לרבה של רמת אלחנן, הרב יצחק זילברשטיין, שהתפרסמה בבטאון רמת אלחנן "קול ברמה", והנה לשון שאלתו: "אני מתגורר בעיר רעננה, ולאחרונה, בשל הפיכת אחד השכנים למפורסם ובעל אבטחה כבדה מאוד, כל מעבר באזור בו הוא גר מחייב בידוק קפדני מצד המאבטחים. כיוון שאין לי בית כנסת ליד הבית הנני זקוק לעבור דרך הרחוב המאובטח, שנהפך לשטח סטרילי לחלוטין, והמעבר דרכו מתאפשר רק לאחר הצגת תעודת זהות. לאחר שהמאבטח מאפשר את המעבר הוא מדווח על כך בקשר למאבטחים האחרים המצויים במקום.

"נשאלת השאלה: האם מותר בשבת לעבור דרך השטח המאובטח, או שיש לחשוש לאיסור של 'לפני עוור', או 'מסייע בידי עוברי עבירה', בכך שהעובר במקום גורם למאבטחים להשתמש במכשיר הקשר כדי לדווח על כניסתו?".

הרב זילברשטיין השיב: "אם המאבטחים עושים כדין, ויש בזה באמת חשש סכנה, בוודאי שמותר לעבור דרכם. אבל גם אם עושים מלאכות יותר ממה שצריך, ומבחינת הסכנה אין צורך לזה, ורק עושים זאת בשביל הנהלים המקובלים, נראה שאינו צריך למנוע מללכת לבית הכנסת, אף על פי שהדבר יגרום לחילולי שבת.

"וכמו שכתבנו ב'חשוקי חמד' במסכת שבת, בתשובה לשאלה 'האם מותר לערוך הפגנה בשבת נגד חנויות פתוחות, כשההפגנה תגרור בעקבותיה חילולי שבת, כגון ההפגנות שנערכו בזמנו בפתח תקווה, שבגללן הגיעה המשטרה והשבת חוללה על ידיהם? האם יש בזה 'לפני עוור'?'. והשבנו שבטרם נבוא להשיב על שאלה זו, יש להסתפק בשאלה דלהלן: גנב המתנפל על אדם, והוא זועק להצלה, ועל ידי כך יגיעו שוטרים שיחללו את השבת - האם אסור לו לצעוק בגלל 'לפני עוור'? ונראה שמותר, ואינו מחויב לשתוק, וכשיגיעו השוטרים שלא הוא הזמינם, אין בזה חטא לצועק, כיוון שאינו חייב לוותר על הצלתו מהגנב בגלל חטא של שוטרים שלא הזמינם ולא ביקשם שיגיעו. וראיה לכך משו"ת מהרי"ל דיסקין (קונטרס אחרון, סימן קמ"ה) שכתב שאין אדם חייב להפסיד מכספו כשהלה מכריחו ליתן לו דבר עבירה, ואין בזה משום 'לפני עוור', ואפילו כשיצטרך לעבור על תקנתא דרבנן, לא יעבור, ואין לחשוש משום 'לפני עוור'.

"כך בענייננו, כיון שמותר וחייבים להפגין למען כבוד השבת, מכמה טעמים אין בזה 'לפני עוור', כשהוא עושה מה שהוא צריך".

מסכם הרב את תשובתו: "וכך גם בעניין השאלה של המאבטחים. הרי השואל הולך לשם מצווה, להתפלל בבית הכנסת, והוא בוודאי אינו רוצה שיחללו שבת, ולכן הוא אינו צריך להימנע מללכת לבית כנסת בגלל שהמאבטחים מחללים שבת בגללו".

תגיות:חילול שבתנפתלי בנטמאבטח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה