חדשות בריאות

דוח של הקונגרס חושף: כך ברח נגיף הקורונה מהמעבדה. לקרוא ולא להאמין

לא יאומן: כשל במערכת מיזוג האוויר גרם לאוויר במעבדה להיות דחוס מאוד, לאחד העובדים להידבק – ולהפצת המחלה בעולם כולו. שרשרת של מחדלים ופשעים שהובילה למותם של מיליוני בני אדם

  • כ"ו חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דו"ח של ועדת החוץ של הקונגרס מחודש אוגוסט האחרון (2021) מצביע על כך שווירוס הקורונה שגרם למגיפתCovid-19  הונדס במעבדה הוירולוגית הסינית בווהאן, תוך שימוש בידע שנצבר על ידי הסינים מניסויים משותפים שנערכו במכון ווהאן במימון אמריקאי, ודלף בטעות מהמעבדה בחודש ספטמבר 2019.

הדו"ח חובר על ידי צוות בראשות חבר-הקונגרס הרפובליקני מייקל ט. מקול (Michael T. McCaul) , ובו ראיות ששוללות את טענות המשטר הסיני, לפיו הווירוס נוצר ונפוץ באופן טבעי כתוצאה מאכילת עטלפים שנרכשו בשוק המזון הרטוב של ווהאן. במהלך הדו"ח, מבוקרים ניסיונות המשטר הסיני להסתיר את קיומו של הוירוס מהציבור ומהקהיליה הבינלאומית, מחיקת מסדי הנתונים המקוונים של המכון הוירולוגי בווהאן בהוראת הממשל הסיני, והסתייעות הממשל הסיני בשירותיו של המדען האמריקאי ד"ר פיטר דאז'אק (Peter Daszak) - הן במימון מחקרים בהינדוס נגיפי קורונה (באמצעות קרן המימון EcoHealth Alliance של ד"ר דאז'אק, והן בהסתרת אחריותה של סין לפרוץ המגיפה.

במהלך הדו"ח מפורטים קשריה של המעבדה הוירולוגית של ווהאן עם הצבא הסיני, ועל כך שהמעבדה הוקמה וצוידה בסיוע צרפתי, בתקופת הנשיא ז'אק שיראק, כמעבדה למחקר אזרחי. מן הדו"ח עולה כי המעבדה נוצלה על ידי הממשל הסיני לצרכים של מחקר ופיתוח צבאי. בדו"ח מצויינים שמותיהם של אנשי מפתח מקרב המשטר הסיני, שתפקידם היה לתאם בין המעבדה למפלגה הקומוניסטית הסינית ולצבא.

מחדל נוסף מפורט בדו"ח: עוד בתקופה שקדמה להתפרצותה של מגיפת הקורונה, התגלו ליקויים בבטיחות ובנהלי העבודה במעבדה הוירולוגית בווהאן. מברק אמריקאי פנימי שהועבר בשנת 2018 משגרירות ארה"ב בבייג'ינג לממשל בוושינגטון ושהתריע על קיומם של נהלי בטיחות בעייתיים וחוסר-מקצועיות של צוות המעבדה בווהאן, שמעלה ספק בדבר כשירותם לתפעל מעבדה שעוסקת במחוללי מחלות מדבקים.

בדו"ח מוזכר מאמרו של מנהל המרכז הסיני למניעת מחלות, ד"ר ג'ורג' גאו (George Gao) מחודש יוני 2019, שמזהיר מהסיכון שבהינדוס נגיפים כן מוזכרת התרעתו של מנהל מעבדת ה- BSL-4 של ווהאן, ד"ר יואן ז'ימינג (Yuan Zhiming) על הסכנות שבקיום מחקרים בהינדוס נגיפי קורונה במעבדות אחרות בתנאי בטיחות פחותים.

עוד עולות מן הדו"ח תהיות מדוע בחר הממשל הסיני למחוק בתאריך 12.09.2019 את מסד הנתונים המקוון שלו שכולל רישום ומיפוי של המחקרים ודגימות הוירוסים שהוחזקו ונחקרו במעבדה בווהאן. הדו"ח כלל מסד נתונים מקיף מאוד ובו 22,000 רשומות של מידע בנוגע לוירוסים שונים שנחקרו במעבדה בווהאן.

בדו"ח נסקרת השתלטותו של הצבא הסיני על המעבדה בווהאן בעת פרוץ מגפת הקורונה, כאשר קצינה בדרגת אלוף (מייג'ור-ג'נרל) בשם צ'ן וויי (Chen Wei), אשת צבא וביולוגית שמתמחה בכלי נשק ביולוגיים, הוצבה לפתע כאחראית על המעבדה הוירולוגית בווהאן בחורף של 2019. עוד מציין הדו"ח כי הממשל הסיני שיקר בטענתו שהשתלטות הצבא על המעבדה ארעה בחודש ינואר 2020, כלומר מספר חודשים לאחר המועד האמיתי של ההשתלטות.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

ווירוס הקורונה נפוץ בעולם כבר באוקטובר 2019

במהלך הדו"ח מוצגות ראויות לכך שוירוס הקורונה נפוץ בעולם כבר בחודש אוקטובר 2019, כתוצאה מהדבקות שארעו במהלך משחקי האולימפיאדה הצבאית הבינלאומית שנערכו בווהאן. באירוע הספורט השתתפו ספורטאים מרחבי העולם על מנת להתחרות בענפי ספורט שונים. בשנת 2019, התארחה האולימפיאדה הצבאית בעיר ווהאן. הדו"ח מצטט ספורטאי מלוקסנבורג שתיאר את ווהאן של אוקטובר 2019 כעיר רפאים. כן מצוטט ספורטאי קנדי שנכח באירוע וסיפר כי מסיבות לא ברורות, העיר הוצבה בעוצר במהלך אותו חודש. עוד דיווח הספורטאי הקנדי כי הוא ו-60 ספורטאים נוספים חלו כ- 12 יום לאחר שהגיעו לווהאן, ולאחר שחזר לקנדה - החלו גם קרובי משפחתו לחלות, ולהציג סימפטומים שמזוהים כיום עם מגפת הקורונה החדשה. מן הדו"ח עולה שדיווחים דומים נמסרו על ידי ספורטאים מגרמניה, צרפת, איטליה ושוודיה.

בהמשך הדו"ח נסקרים מאפייניו החריגים של נגיף הקורונה החדש - מאפיינים שמצמצמים את הסיכוי שמדובר בנגיף שהתפתח באופן טבעי (לדוגמה: יכולת ההיצמדות האידיאלית לקולטני ACE2 אנושיים; היעדר חוליה מקשרת של חיות-פונדקאיות בהן יכל הווירוס להתאים את עצמו להדבקת בני אדם; והופעת FCS על גבי חלבוני הספייק של הנגיף (החלבונים שמאפשרים לנגיף לחדור לתאי הגוף של החולה ולהדביק אותו) שלא מופיע בוירוסים אחרים מאותו הסוג). כן נסקרות הטכניקות שפיתח ויישם ד"ר ראלף באריק יחד עם ד"ר שי ז'נג-לי באמצעותן ניתן להנדס וירוסי קורונה מבלי להשאיר עקבות שמעידות על ההינדוס

בהמשך מפורטים ניסיונות הטיוח המשותפים של המפלגה הקומוניסטית הסינית ושל שותפיהם האמריקאים ד"ר פיטר דאז'אק וד"ר ראלף באריק, תחילה באשר לקיומו של נגיף הקורונה החדש, ולאחר מכן באשר לקיומם של מאפייניו החריגים של הנגיף שמעידים על התערבות מלאכותית ביצירתו.

כותבי הדו"ח מעריכים כי וירוס הקורונה החדש נוצר ודלף מהמעבדה בווהאן באופן הבא: כאשר עבדו חוקרי המעבדה בווהאן על שינויים וניסויים בדגימות של וירוסי קורונה מהונדסים שמסוגלים להדביק בני אדם דרך קולטני ACE2 אנושיים, התרחש ליקוי במערכת סינון האוויר והטיפול בחומרים מסוכנים במעבדה, בוצעו מספר עבודות תחזוקה על המערכות הנ"ל ועל מערכת מיזוג האוויר. בעקבות הליקויים במערכת הסינון ועבודות התחזוקה עליהן, פחתה איכות סינון האוויר במעבדה באופן שאיפשר לחלקיקים זעירים כדגימות וירוס הקורונה החדש להישאר באוויר זמן רב יותר בטרם יסוננו. בכך גדל הסיכון שעובד או עובדת במעבדה ייחשפו בטעות לוירוס.

הדו"ח מציין כי אחד העובדים שלקו בוירוס בטעות בזמן עבודתם במעבדה בתקופה זו הם ככל הנראה המפיצים הראשונים של הוירוס, כאשר הסתובבו בעיר ווהאן או השתמשו במערכת התחבורה הציבורית שלה לאחר שנדבקו בטעות בנגיף. כיוון שדליפות קודמות שיארעו בעבר מהמעבדה הסתיימו במספר מצומצם של מקרי הדבקה, נראה שסברו בצוות המעבדה שהסיכון מהדליפה הנוכחית יהיה גם הוא נמוך. נוסיף לכך את העובדה שהנגיף מאופיין בתקופת דגירה ארוכה במהלכה החולים לא מציגים סימפטומים משמעותיים אך בכל זאת מדבקים - הקשתה על הרשויות בווהאן לזהות את הפוטנציאל הבעייתי של הנגיף ואת תפוצתו הרחבה.

בעקבות כך החליטו הרשויות בווהאן לקיים את משחקי האולימפיאדה הצבאית הבינלאומית של 2019 כמתוכנן, אך נקטו כאמצעי זהירות בהטלת עוצר על העיר וקיימו את המשחקים ללא קהל צופים. למרות המאמצים, ספורטאים זרים נדבקו בנגיף, ונשאו אותו איתם לארצות מוצאם כאשר חזרו מהמשחקים בחודש אוקטובר 2019.

 

הסתרת התפרצות המגיפה – גרמה להפצתה בעולם

הדו"ח קובע באופן חריף שבכך שהמפלגה הקומוניסטית הסינית בחרה להסתיר את התפרצות המגפה – היא הובילה להפצתה בעולם וגם לאובדן זמן יקר שהיה מאפשר לממשלות העולם לנקוט צעדים מוקדמים לבלום את התפשטותה למימדי מגפה.

הדו"ח מסתיים בהמלצות הבאות:

1. הטלת סנקציות על האקדמיה הסינית למדעים ועל כל גורם שקשור בה.

2. הטלת סנקציות על המכון הוירולוגי של ווהאן ועל מנהליו.

3. הטלת משטר סנקציות כדי לצמצם את השימוש לרעה בטכנולוגיות מדעיות אזרחיות שיכולות לשמש לשימושים צבאיים.

4. קביעת תקנות שמטילות סנקציות כנגד מתקנים אקדמיים, ממשלתיים וצבאיים שמשמשים למחקר ביולוגי שלא עומדים בתקנים מינימליים של בטיחות ושיתוף מידע.

5. קביעת תקנים בינלאומיים מחייבים ונהלי ביקורת ופיקוח בינלאומיים לבטיחות במעבדות ביולוגיות, בדומה למודל של סוכנות האו"ם הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א).

6. המלצה לממשלות זרות שחתמו על הסכמים עם הממשל הסיני במסגרת יוזמת Belt and Road לשקול מחדש את ההשלכות של השיתוף פעולה עם הממשל הסיני ועם מתן גישה לממשל הסיני אל משאביהן.

7. עדכון ממשלות זרות ששוקלות להיכנס להסכמים עם הממשל הסיני את ממצאיו של דו"ח זה באשר להתנהלות של הממשל הסיני בנושאי מחקר ביולוגי ובטיחות, שאינה עולה קנה אחד עם תקני הבטיחות המקובלים בעולם, וללא התחשבות מספקת בסיכונים שהמחקרים מהווים לשלום הסביבה, לשלום חיות המעבדה או לשלום האנושות.

נציין כי כאשר הוגש הדו"ח לפני כחודשיים, התנגדו נציגי המפלגה הדמוקרטית בוועדה לפרסום הדו"ח, אימוצו והפצתו במשותף נוכח הכחשותיו של ד"ר אנתוני פאוצ'י שעומד בראש המכון האמריקאי לבקרת מחלות (NIAID) למסקנות הדו"ח לפיהן המכון האמריקאי בראשותו מימן את המחקרים הסיניים בהינדוס נגיפי קורונה בווהאן.

עם זאת, מסקנות הדו"ח זכו בסוף השבוע שעבר לחיזוק משמעותי, לאחר שהמכון הלאומי האמריקאי לבריאות (NIH) הודה לבסוף במכתב לחבר-הקונגרס ג'יימס קומר (James Comer) שהמכון אכן תיקצב ניסויים בהינדוס נגיפי קורונה במכון הוירולוגי בווהאן.

הרב זמיר כהן - מתי נגמור כבר עם הקורונה?

 

תגיות:סיןמגפת הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה