אמונה

"היהדות פשוט לא ’עושה לי את זה’", עוד תשובה יפהפייה של הרב אהרן מוס

"היהדות פשוט 'לא עושה לי' את זה. אם להיות כנה, אינני מבינה מה אתה מוצא בה. הייתי שם, עשיתי את זה, וזה לא בשבילי", שואלת גולשת את הרב אהרן מוס, שהשיב לה תשובה יפהפייה מחוץ לקופסה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"היהדות פשוט 'לא עושה לי' את זה", שואלת גולשת את הרב אהרן מוס. "אם להיות כנה, אינני מבינה מה אתה מוצא בה. הייתי שם, עשיתי את זה, וזה לא בשבילי. מה אתה אומר לאנשים כמוני, שהיהדות פשוט לא מצליחה להלהיב אותם ולתת להם השראה?"

"את מזכירה לי סיפור על בלינצ'ס הגבינה של האיש העני", מפתיע הרב אהרן מוס בתשובתו, ופותח בסיפור קצר: "איש עני אחד הלך פעם ברחובות כשהרעב מכרסם בבטנו. לפתע עלה באפו ריח ניחוח מגרה. מחלון המטבח של בית מפואר נדף ניחוח של ארוחת הבוקר של העשיר. הביט האיש העני דרך החלון וצפה בטבחית כשהיא מערבבת את החומרים ומכינה ערימת בלינצ'ס ממולאים גבינה. הוא לא ראה ולא הריח מעודו דבר-מה כל כך מגרה את התיאבון.

"הוא רץ לביתו ואמר לאשתו: אנחנו חייבים לאכול בלינצ'ס לארוחת בוקר. הם כל כך טעימים. את יכולה לעשות בלינצ'ס? הנה הרכיבים: קמח, חלב וביצים, קצת חמאה לטיגון וגבינה למילוי'.

'"בוודאי, בעלי היקר', אמרה האישה הטובה. "אני אכין את הבלינצ'ס הטובים ביותר".

"אך כאשר היא חיפשה במזווה את החומרים הדרושים, קידמו את פניה מדפים ריקים", ממשיך הרב מוס בתיאורו. "כיוון שהייתה אישה חרוצה ומלאת תושייה, לא אמרה נואש. 'נצטרך להיות קצת יצירתיים', חשבה לעצמה. "אין לי קמח, אך קצת קמח תפוחי אדמה יהיה טוב באותה מידה. קצת חסר לנו חלב כרגע, אז אשתמש פשוט במים. ביצים... אין לי כל ביצים, אבל אני יכולה לשים בפנים קצת תפוחי אדמה במקומם. בוודאי שאיננו יכולים להרשות לעצמנו לקנות חמאה לטיגון, אך יש לי קצת שמן ישן שהשתמשתי בו בשבוע שעבר. אני בטוחה שאפשר להשתמש בו שוב. וגבינה? הרי גבינה היא יקרה להחריד. נצטרך להסתדר עם קצת פירה תפוחי אדמה במקום גבינה – זה יהיה די דומה למקור'.

"תוך זמן קצר ארוחת הבוקר היתה מוכנה. העני נפעם: ערימת בלינצ'ס גבינה תוצרת בית. הוא נגס בהתלהבות בבלינצ'ס הראשון שטעם בחייו, ואט-אט הבעת פניו התחלפה מציפייה נלהבת לאכזבה מרה.

"'אני חייב לומר שאינני רואה כלל מה מוצאים האנשים העשירים הללו בבלינצ'ס. הם בכלל לא משהו מיוחד...', אמר באכזבה.

"היהדות שטעמת אותנטית בערך כמו הבלינצ'ס שטעם האיש העני", מסביר הרב מוס. "אולי את חושבת שנחשפת ליהדות. חגגת בת מצווה והלכת לבית כנסת מדי יום כיפור. כל זה נחמד מאוד, אבל עדיין חסרים לך כמה רכיבים...

"אם משמעויות התורה העמוקות יותר מעולם לא נגעו בנשמתך; אם מעולם לא חשת בחיבוק של קהילה חמה שמתמסרת לחיים רוחניים; אם מעולם לא חווית את השלווה והקדושה שבשמירה נכונה ומלאה של השבת – מעולם לא טעמת יהדות אמיתית.

"לכי לאכול בלינצ'ס אמיתיים. אל תסתפקי בחיקויים!", מסיים הרב מוס את דבריו.

הרב אהרון מוס, רבה של קהילת 'נפש' הממוקמת במרכזה של שכונת בונדי ביץ', סידני אוסטרליה, עונה בטורו השבועי על מיני שאלות מכל הסוגים. בסגנונו השנון והמיוחד עונה הרב מוס בדרך המאופיינת בחשיבה מחוץ לקופסא. לתשובות נוספות של הרב אהרן מוס, לחצו כאן.

תגיות:יהדותהרב אהרן מוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה