חדשות כלכלה

איך לחסוך בקניות בסופר? בעקבות עליית המחירים הדרסטית, 10 טיפים מנצחים לקניה חכמה

לאור עליית המחירים הדרסטית השבוע, קבלו 10 טיפים להתנהלות כלכלית נבונה. אז איך לחסוך בקניות בסופר, ולא להשאיר שם את המשכורת החודשית?

  • כ"ה חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המיסים שהטיל צאר האוצר ליברמן ייכנסו לתוקף השבוע, ואנו צפויים להרגיש אותם היטב בכיס: על משקה עם סוכר יוטל מס של שקל לליטר, ועל משקה דיאט 70 אגורות לליטר. התייקרות תהיה גם בשל הרחבת חוק הפיקדון. מחירי הכלים החד־פעמיים יתייקרו ולמעשה כמעט יוכפלו. החל מהשבוע, חבילה שעלתה 20 שקל תעלה 37 שקל, במסגרת המסים החדשים.

כן צפויה עליית מחירים דרסטית בשאר המוצרים: הספקים כבר הודיעו שאחרי עשור שבו לא העלו מחירים כבר אין להם ברירה. בעבר הלא רחוק, לפני הקורונה, עלות מכולה עם מוצרים מהמזרח עלתה לספקים 7,500 ₪, והיום המחיר כבר מגיע ל-59,000 ₪ למכולה. עלות הבאת מכולה מאירופה עלתה בעבר 2,500 וכיום – 17,000 ₪. את ההתייקרות הזו אנו נרגיש טוב טוב בארנק ובחשבון הבנק.

אז בואו ונהיה צרכנים נבונים. נקנה חכם. ננהל את הקניות שלנו בחכמה, בהתאם לתקציב. ננהל את החשבון המשפחתי שלנו בצורה נבונה, ונילחם בחכמה ביוקר המחיה. ובעיקר נזכור מי מוריש ומעשיר, מי מפרנס לכל ובידו לתת לנו כל צרכינו בהרחבה, כאשר נהיה ראויים ונמצא חן בעיניו.

הנה 10 טיפים להתנהלות כלכלית נבונה:

1. קבעו תקציב חודשי קבוע

רוב משקי הבית בישראל אינם מתנהלים עם תקציב קבוע, ולכן מוציאים יותר כסף ממה שיש ביכולתם. אין תחליף לתקציב שבועי קבוע כדי לשלוט בהוצאות ולעקוב אחריהם.

2. בדקו תמיד את הקבלה

סיימתם את הרכישה בקופה? הישארו בסמוך אליה ובדקו את הקבלה. אין טעם לסמוך על הקופאי בעיניים עצומות. זה אמנם נראה קטנוני, אבל המציאות בשטח מוכיחה שטעויות בחשבוניות בסופר נפוצות הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. הקופאי התעלם ממבצע מסוים? העביר בטעות פעמיים מאותו מוצר? המחיר בקופה לא מעודכן? קצת סבלנות, ובדקו את החשבונית בסופר. הרבה יותר קל לתקן את  הטעות בקופה הראשית מאשר לאחר שהגעתם כבר הביתה.

היו הוגנים. שמתם לב לטעות שהרווחתם ממנה והסופר הפסיד? תהיו בוגרים, גשו לקופה הראשית ותקנו גם טעות כזו. תצאו גדולים.

3. הכינו רשימה מראש

גם אם אתם טיפוסים ספונטאניים – בעידן של עליית מחירים אין מנוס מהכנת רשימה מפורטת לפני היציאה לסופר. עצם הכנת הרשימה חוסכת לא מעט כסף במסע הקניות, ובנוסף חוסכת התלבטויות רבות מול המדפים. כשתיצמדו לרשימה שהכנתם בבית – תחסכו סכום כסף ניכר. את הרשימה אפשר להכין על דף כמובן, או בתוכנה כמו אקסל.

במהלך הכנת הרשימה, היו עם אצבע על הדופק גם לגבי סכום הרכישה: הרשימה שלכם צריכה לכלול, מלבד פירוט של המוצרים, גם את המחיר של כל מוצר שאתם מתכננים לקנות. כשאתם מכינים את הרשימה בפעם הראשונה, תאלצו להעריך את המחירים על פי ניסיון העבר. אבל כשאתם מגיעים לסופר, תעדכנו את רשימת המחירים שלכם, כדי שבשבוע הבא תדעו בוודאות כמה עולה כל מוצר שאתם קונים.

בסוף התהליך יש לכם רשימה יפה של כמה וכמה מוצרים, עם מחירים, ועכשיו מגיע החלק החשוב – לאיזה סכום הגעתם? במידה ואתם עוברים את התקציב שהקצבתם לעצמכם לקניה השבועית – בדקו איזה מוצר ניתן להוריד מהרשימה עד שתגיעו לסכום אותו קבעתם לעצמכם. לא תאמינו על כמה מוצרים אפשר לוותר, ואנו קונים אותם "מתוך הרגל", ולא באמת צריכים. ההמלצה שלנו: ג'אנק פוד, חטיפים, ממתקים, משקאות מתוקים – השאירו בחנות. הגוף שלכם יודה לכם על הזבל שאתם חוסכים ממנו לעכל.

הסתכלו במקרר לפני היציאה לקניות – תראו מה באמת חסר, ואיפה יש עודף. תקנו את הרשימה בהתאם.

4. שלבו קניות במספר מקומות שונים

מומחי צרכנות יסבירו לכם כי אין "רשת זולה" אלא "סל קניות זול". לכל רשת חנויות יש מוצרים אותם היא מוכרת בזול, ולעומתם מוצרים אותם היא מוכרת ביוקר. בכל סופר תמצאו מוצרים ספציפיים במחירים זולים יותר ומבצעים משתלמים יותר מאשר בסופרים האחרים – כששאר המוצרים עשויים להיות דווקא יקרים יותר. המטרה של הסופר היא למשוך אתכם פנימה עם המבצעים או עם המחירים הזולים על המוצרים הספציפיים – ואז לגרום לכם לקנות "על הדרך" גם את המוצרים היקרים יותר.

אז אל תעברו בין חמישה מקומות שונים כדי לערוך קניה שבועית, אבל הפעילו שיקול דעת. כך תדעו מהם המקומות שנוטים להיות זולים יותר למוצרים שאתם נוהגים לקנות, ואילו מוצרים – לא שם המקום לרכשם.

5. נסו את המותג הפרטי של הרשת

רשתות השיווק מציעות כיום מוצרים ממותג פרטי, שלרוב מיוצרים גם הם על ידי אותה החברה שמייצרת את המותג הידוע (למשל בתחומים כמו קורנפלקס, פסטה, אורז או שניצלים). מוצרים אלה זולים משמעותית, ולא פחות טובים.

6. אל תתפתו לאוכל זבל

אל תתפתו לרכוש ממתקים, חטיפים, מעדנים ומשקאות מתוקים. מוצרים אלו לרוב מחוסלים תוך יומיים, וגורמים לקניה להיות יקרה באופן משמעותי. אל תתפתו לדחף רגעי, אל תמלאו את העגלה באוכל מעובד, מתועש, מלא סוכר, מלח וחומרי טעם וריח. כשתורידו את המוצרים הללו מהקניה השבועית – תחסכו סכום כסף ניכר ומשמעותי. אתם לא תתגעגעו לזבל שמוכרים בסופר, ולא תפרנסו את התאגידים על חשבון הבריאות שלכם.

7. אל תגיעו לסופר רעבים

אם תגיעו רעבים לסופר מלא במוצרי מזון, אתם עלולים למצוא את עצמכם קונים הרבה יותר ממה שאתם באמת צריכים, כיוון שתחושת הרעב היא זו שתוביל את הקניה, ולא הרשימה שהכנתם.

8. רכשו דרך האינטרנט

המלצה זו לא מתאימה לכולם, אך לרכישת מוצרים מזון דרך האינטרנט יש מספר תועלות תקציביות:

* אתם לא נמצאים פיזית בסופר, ופחות חשופים לפיתויים ולתרגילים השיווקיים שיש שם. (ראו המלצה מס' 7)

* תוכלו להשוות בקלות בין רשתות השיווק השונות, ולבחור את סל הקניות המתאים והזול ביותר עבורכם.

* את רשימת הקניות שהכנתם בקפידה, תוכלו לשמור לקניה הבאה – ובכך לחסוך זמן יקר.

* סל הקניות מול העיניים, ואתם רואים בכל רגע מה העלות שלו.

* חיסכון בזמן נסיעה, דלק, חיפוש חניה, חיפוש עגלה, עמידה בתור, ובעיקר – סחיבת השקיות הביתה.

* כל המחקרים מראים שככל שאתם תהיו פחות בסופר והמרכזי קניות - תקנו פחות.

9. קנו בשפע לכבוד שבת

הגמרא במסכת ביצה (טז, א) קובעת כי "כל מזונותיו של אדם קצובין לו מראש השנה ועד ראש השנה וכו', חוץ מהוצאות שבת ויו"ט והוצאות בניו לת"ת, שאם פיחת - פוחתין לו ואם מוסיף -מוסיפין לו". עוד מובא שם בגמרא (טו, ב): "אמר הקב"ה לישראל: 'בני, לוו עלי וקדשו קדושת היום, והאמינו בי ואני פורע'".

הוצאות שבת ויום טוב והוצאות ילדים לתלמוד תורה – חוזרות מן השמים. כך מבטיח לנו בורא עולם במפורש. על מנת לכבד את השבת, על האדם להוציא ממון עבור סעודת שבת בה מתכבד הוא וחש בטוב לפי מעמדו, וכגון שאם יגיעו אליו אורחים יחוש בנוח שכיבדם כראוי במאכלים ומשקאות אלו, שהם לפי מידתו ורמת מחייתו. דמיינו שאישיות חשובה תגיע אליכם הביתה בסוף השבוע הקרוב - כיצד תתארגנו לכבודה? אילו מאכלים תכינו? כיצד ייראה הבית? מה תלבשו? בשבת הקרובה מגיע אליכם הביתה מלך הכבוד בעצמו, ויש להתארגן לכבודו כמה שיותר: במאכלים, במלבושים, בארגון הבית. והוא מבטיח שיחזיר את כל ההוצאות שהוצאתם לכבודו.

מתלבשים כמו לאירוע אבל נשארים בבית - הרב יצחק פנגר במסר קצר ומרגש על השבת, מקור הברכה: 

 

10. בצעו השתדלות רוחנית לפרנסה בשפע

ישנן מצוות רבות, שמסוגלות לפרנסה בשפע. קבלו על עצמכם להתחזק באחת מהן:

* שבת היא מקור הברכה. הידור בקיום מצוות שבת משפיע שפע למשך ימות השבוע.

ברכת המזון – ברכת המזון שהיא מצווה מן התורה מהווה סגולה לפרנסה, כאשר היא נאמרת בקול, בשמחה ובכוונה.

* מעשר כספים- מצווה להפריש עשרה אחוזים מכל ריווח שמרוויח לצרכי צדקה והפצת יהדות. על מצווה זו אומר הקדוש ברוך הוא במפורש: "בחנוני נא בזאת אם לא אפתח לכם את ארובות השמים".  חכמינו ז"ל אמרו: "עשׂר בשביל שתתעשׁר". אדם המפריש מעשר מרווחיו לצרכי קדושה, הופך, כביכול, את הקדוש ברוך הוא לשותפו.

* מצוות מלווה מלכה – אכילת סעודה במוצאי שבת מהווה סגולה לפרנסה.

* יושר בעסקים – הקפדה על משא ומתן באמונה. אדם המתאמץ לעמוד בדיבורו, גם במחיר של הפסד ממון, זוכה להצלחה בעסקים. מקור הסגולה הוא במדרש בראשית: "הנושא ונותן באמונה נכסיו מתרבין".

* נתינת צדקה – ככל שירבה בצדקה כך תתרבה הצלחתו בעסקיו.

תפילה – יתפלל כל יום בתפילת שחרית ב''שמע קולנו'' שפרנסתנו תהיה מזומנת לו. במרבית הסידורים מודפסת תפילה מיוחדת על הפרנסה.

* קריאת פרשת ה"מַן" בכל יום. פרשת המן מופיעה בחומש שמות פרק ט"ז, פסוקים ד'-לו'. אמירת פרשת המן מהווה סגולה לפרנסה כיוון שבאופן זה, האומר מפנים כי כל מזונותיו קצובים מן השמים. וכשם שבמן "לא העדיף המרבה והממעיט לא החסיר", כך גם בימינו: ריבוי הרדיפה לפרנסה אינו מועיל. בכך מתחזקת האמונה בבורא.

* שמירת הלשון – הימנעות מדיבורי לשון הרע ורכילות מהווה סגולה לפרנסה. רמז לכך ניתן לראות במילה "פרנסה", המורכבת משתי מילים: 'רסן', ו'פה'. לימוד יומי של הלכות שמירת לשון היא סגולה גדולה לשמירה ולהצלחה ופרנסה טובה.

שבת היא מקור הברכה. כיצד זוכים לשמור שבת כהלכתה, וליהנות מזיו יופיה? הרב יצחק פנגר בהרצאה חובה לבית היהודי:

תגיות:חיסכוןקניות בסופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה