כתבות מגזין

2 האברכים שגילו את סוד הלימוד של השולחן ערוך: "רוב האנשים חושבים שזה מקבץ אקראי של דינים"

הם למדו את הלכות השולחן ערוך בהתמדה, אך גילו לאכזבתם כי החומר נשכח מהם במהרה. לאחר שפיתחו את שיטת "וקשרתם וזכרתם" ללימוד השולחן ערוך, הם גילו כיצד ניתן ללמוד ולזכור את הלימוד לאורך שנים

  • כ"א חשון התשפ"ב
וריה הלל דאדון מימין, שמואל אברהם משמאלוריה הלל דאדון מימין, שמואל אברהם משמאל
אא

הרב שמואל אברהם והרב אוריה הלל דדון, בני 34 בסך הכל, וכבר עברו את מבחני הסמיכה של הרבנות על ההלכות שבשולחן ערוך. למרות הצטיינותם במבחנים – נדהמו השניים לגלות, זמן קצר לאחר המבחן, כי החומר נשכח מזיכרונם. לאחר שפיתחו שיטת לימוד ייחודית המעודדת זיכרון לטווח ארוך – הם הוציאו מספר חוברות המחולקות בחינם, ובהן הסברים ברורים כיצד ללמוד את הדינים ואף לזכור אותם, ובימים אלו הם מוציאים את הספר "וקשרתם וזכרתם - המדריך המלא לזכור בקלות את הלכות שבת ועוד". אך בל נקדים את המאוחר.

בחזרה לאותם ימים. ה'שבירה' כפי שמגדיר אותה הרב אברהם, הגיעה תקופה לא ארוכה לאחר הבחינות והתוצאה המוצלחת שלהם. "באחד הימים כאשר המתנתי לחברותא שלי על ספסל הכולל", הוא מספר, "פתחתי באגביות את הכרך של שולחן ערוךהלכות נדה עליו נבחנתי ביסודיות כה מרובה והופתעתי לגלות כי למרות הזמן הקצר שחלף מאז הלימוד והשינון הסימנים והסעיפים נראו לי זרים ורחוקים מהזיכרון.

"כשעברתי על ההלכות הרבות - היה קשה לי להאמין שלמדתי אותם לא מכבר בכזו יסודיות. התביישתי אפילו מעצמי. הרי זה ברור שבתקופת הלימוד והמבחנים אכן שלטתי בחומר ישר והפוך. הבקיאות שלי בו הייתה מושלמת והנה בתוך זמן כה קצר הכל נעלם. זו היתה תחושה כואבת, אך מה שהציק לי יותר מכל היתה התחושה שחלום חיי נגוז. הרי תמיד שאפתי לאחוז בסופו של דבר בהיתר הוראה הסולל את הדרך להורות בישראל. אבל כיצד ניתן בכלל להורות בשעה שלא זוכרים את כל ההלכות והפסקים, והלימוד בהם נראה כמו פעם ראשונה?!', תהיתי ביני לבין עצמי", מתאר הרב אברהם את תחושותיו למול השכחה שפקדה אותו.

את הנחיתה המלאה למציאות הכואבת והשוחקת חווה הרב אברהם גם ביום שלאחר מכן, כאשר ניסה לשתף את החברותא שלו בתחושותיו. התברר לו כי גם החברותא, שעבר אף הוא בהצלחה את המבחנים - נתקל במצב דומה. כשניסה הרב אברהם להתעמק מעט בתופעה שם לב כי הבעיה מתחילה כאשר עוברים ללמוד ולעסוק בנושא אחר. "נוצר מצב שגם חומר שהיה אצלך ממש כ'מונח בקופסא' נדחק לירכתי המוח וכמעט נשכח בשל המעבר ללימוד חומר שונה וחדש. לא היינו מסוגלים להשלים עם זה, והיה ברור לנו שאנו מוכרחים למצוא פתרון".

בשלב זה החלו הרב אברהם והרב דדון להשקיע זמן רב בחזרה ושינון של החומר שנלמד בעבר, גם בזמן שכבר עסוקים בנושאים אחרים. "בנינו לנו תכניות חזרה מסודרות כך שנצליח לחזור על כל הלכות נדה שלמדנו כבר ונבחנו עליהם בד בבד עם המשך לימוד הלכותשבת בהם עסקנו לפני כן", אומר הרב אברהם. "אין מה לומר, זו הייתה משימה פורה ומליאת סיפוק. ועדיין המציאות המאכזבת טפחה על פנינו שוב. כאילו דבר לא השתנה. מתברר כי גם לאחר החזרה היסודית עדיין התקשינו לזכור כראוי את ההלכות הרבות והמפורטות. היה ברור לנו כי צריך למצוא כאן איזשהו מפתח זהב, שיסלול את הדרך לקנות את הנלמד בקניין נצח.

 

איך לומדים וזוכרים לטווח ארוך?

דווקא העיסוק האינטנסיבי בספר השולחן ערוך ונושאי כליו שנבע מהשינון הבלתי פוסק, הבליט אצל השניים נקודות מסוימות, שעד כה לא שמו לב אליהם. הם מסבירים כי הסעיפים ומבנה הסימן אינם אקראיים, אלא מתוכננים בחכמה רבה, המשמרת לימוד שייזכר לטווח ארוך. "במהלך המסע המופלא גילינו אט אט כי צורת הכתיבה של הטור והשולחן ערוך, אשר עמלו בחיבורם להעמיד את ההלכות בכל נושא ונושא, הינה תופעה מיוחדת בפני עצמה. שמנו לב כי יש מתכונת מדהימה, אפשר לומר נעלמת, שעל פיה נסדרו ההלכות סימן אחר סימן וסעיף אחר סעיף. קלטנו כי אם נעמוד על סוד הכרונולוגיה שעל פיה סודרו ההלכות, הנושאים ותתי הנושאים אולי אז נצליח לזכור את ההלכות הרבות שכבר לא יהיו אוסף פרטים אלא כעין שרשרת אחידה שכל סעיף קשור לקודמו ולכן סודר אחריו בחיבור".

המדריך המלא ללימודהמדריך המלא ללימוד

אז איך זה עובד?

"לאחר 3 שנים של עבודה הגענו למסקנה שיש סדר מסוים לסימני השולחן ערוך, כך שאם למשל ניקח את הלכות שבת, לכל סימן יש את המיקום המדויק שלו, והוא לא יכול היה להיאמר במקום אחר. ההבנה הזו מביאה להבנה בהירה יותר, וגורמת לאדם גם לזכור את ההלכות לאחר מכן, בגלל שהוא מבין שיש כאן סדר מסוים. לא זו בלבד אלא שגם לכל סעיף בסימן יש מיקום מדויק, זאת אומרת שאם הסימן מונה 20 סעיפים, לכל אחד יש את המקום המדויק שלו, וסיבה לכך.

"כך לדוגמה", הם ממשיכים, "יש את סימן רנ"ג ויש את רנ"ד, הראשון דן על בישול, והשני על צלייה ואפייה. על פניו נשאלת השאלה, למה היה צריך לחלק את הלכות בישול, אפיה וצליה לשני חלקים? התשובה לכך היא שבשל הדינים השונים, הם חולקו בשני סימנים נפרדים, דבר שמקל על הלומדים. ואכן, באחד מהסימנים הללו מובא נושא שכביכול שייך לסימן השני, אך הסיבה שהוא הובא שם היא בשל העובדה שדינו במקרה זה הוא שלא כמו שאר הסימנים הדומים לו כביכול ולכן הוא הובא בסימן האחר למרות השוני בין הנושא שלו לשאר הנושאים בסימן.

צילום מסך מתוך הספרצילום מסך מתוך הספר

השניים הבינו כי רק כך ישיגו את מבוקשם ויצליחו לזכור את ההלכות באופן בהיר ומסודר ובעיקר, סוף כל סוף, לטווח ארוך. "זה ממש תפס אותנו. במשך 3 שנים עמלנו באופן החדש על כל הלכות שבת והלכות איסור והיתר. גילינו עולם חדש. החומר כולו היה מסודר אצלנו בראש ובזיכרון באופן חד ביותר. מעבר לסיפוק העצום שנגרם לנו, מצאנו את עצמנו עם סיכום החומר שהלך והתהווה לכדי יצירה תורנית מונומנטלית על כל הלכות שבת והלכות איסור והיתר באור מחודש. סיכום שמציג את השיטה החדשה באופן מושלם".

דווקא כעת, כאשר השיגו את מבוקשם, נכונה לשמואל וחברו מהמורה לא קלה. "מטבע הדברים ניגשנו לידידנו וחברינו לספסל הכולל וביקשו לשתף אותם בתגלית ובבשורה הגדולה שלה שאמורה להועיל בעצם לכל מי שמבקש בהירות, הבנה וזיכרון בכל חלקי השולחן ערוך.

מן הסתם התגובה הייתה נלהבת.

"זהו שלא. אדרבה, ההיפך הוא הנכון. ניתן לומר שנתקלנו בחשדנות מרובה. מטבע הדברים היה קשה לאנשים להאמין שהנה נמצאה נוסחת הקסם שמשום מה עד היום איש לא עמד על קיומה. צריך להבין שגם אנחנו לא סבורים שהמצאנו משהו חדש, בסך הכל הצלחנו להצביע על פן מופלא ומחודש בחלקי השולחן ערוך והטור. אנו מאמינים שכך היא צורת הלימוד הראויה, אלא שעד כה לא קראו לילד בשמו", הם משיבים.

"בכל אופן, רבים התקשו להסכים עם השיטה המחודשת. כאן נכונו לנו רגעים לא פשוטים של קושי ולבטים. מכיוון שדווקא הידידים הקרובים שמהם ציפינו לפידבק נלהב הגיבו בחוסר אמון מוחלט, התחלנו לתהות בעצמנו ולחוש חוסר בטחון עם השיטה שפיתחנו".

הרב אברהם והרב דדון מצאו עצמם עומדים בחוסר אונים כאשר הרעיון החדש עומד גנוז בלית ברירה והם מנסים לחשב מסלול מחדש. כך כמה חודשים. "לאחר מספר חדשים התחלנו לשמוע קולות הפוכים. אלה מחברינו שכן התרשמו מהשיטה חזרו ושאלו אותנו מדוע אנו לא מוציאים את החומר לאור ומשתפים עוד אנשים בתגלית המופלאה. במבט לאחור הדרבונים הללו - הם הם שנתנו לנו את הכח להאמין בעצמנו וללכת את הצעד הגדול של הוצאת החומר לאור.

"לפני שיצאנו עם החומר בפומבי רצינו לבסס יותר את השיטה והחלטנו לערוך אותה גם על הלכות נדה, תפילה וברכות. כאשר הגענו לבתי גדולי ישראל ביניהם הרב זמיר כהן שליט"א ראש המוסדות שלנו; הראשון לציון הרב יצחק יוסף שליט"א, הרב עמאר והרב יורם סרי, רב במודיעין עילית לבקש את הסכמתם הגשנו לפניהם את החומר כשהוא ערוך כל כמה והכמה נושאים בשולחן ערוך. כפי שאתם רואים כיום בקונטרסים, ההסכמות היו נלהבות. גדולי ישראל הכירו באמיתות הדברים וכתבו עליהם המלצות חמות בהסכמותיהם".

 

מברכים על המוגמר

מכאן הדרך הייתה קצרה. המחברים נענו לפניות הרבות והחלו להוציא לאור את חיבורם בחוברות מסודרות לפי הנושאים בשולחן ערוך; הלכות שבת, הלכות איסור והיתר ועוד. "הוצאנו את החוברות ואנו מחלקים אותם חינם. בנוסף לכך ערכנו עשרות סרטונים קצרים וקליטים המראים כיצד ליישם את השיטה על סימנים שונים בשולחן ערוך. אנו יודעים כיום על לפחות שלשת אלפי אברכים המשתמשים כיום בשיטה, אותה כינינו "וקשרתם וזכרתם".

"גם אנשים לא דתיים שישבתי איתם הצליחו להבין את סוד השיטה. לפני כן הם היו בטוחים שחלקי השולחן ערוך הם הדבר הסבוך ביותר בעולם, אבל הרעיון דיבר גם אליהם. העיקרון שלנו של 'תבניות' הכללים והפרטים על פיהם נכתב השולחן ערוך - הוא עקרון שנלמד גם בבגרויות לגבי נושאים אחרים.

שמו של הספר היוצא כעת לאור הוא "המדריך המלא – לזכור בקלות כל סעיף", בשלב זה מהדורה הכוללת את הלכות שבת ואיסור והיתר. בהמשך, מתכננים השניים להוציא ספר נוסף, על שאר החלקים בשולחן ערוך. הרעיון בספר החדש הוא להעביר ללומדי ההלכה את הידע והכלים לזכור את הלימוד בקלות, ולחוש בו את ההנאה והסיפוק בכל פעם מחדש.

הסכמתו של הרב זמיר כהן לספר הסכמתו של הרב זמיר כהן לספר

את עיקרי השיטה מוסר היום הרב אברהם גם בהרצאות לכוללים ומוסדות לימוד תחת הכותרת 'ארבעת השלבים – לזכור בקלות כל סעיף בשו"ע'. "במהלך ההרצאה אני מבאר את סגנון כתיבת ועריכת השולחן ערוך, ונותן כלים פרקטיים כיצד לזכור כל סעיף בשלחן ערוך. יש היום ביקוש מאד גדול להרצאות הללו. לאחרונה אף שמעתי על כמה וכמה אברכים שנבחנו בהצלחה לרבנות, בזכות השיטה שסייעה להם לשלוף מזכרונם את התשובות בצורה חלקה ומדויקת. ליותר מזה אנו לא צריכים בשביל להתמלא כח להמשיך בהפצת הרעיון".

מהן השאלות הבולטות שאתם נתקלים בהן מצד מי שנחשף לשיטה?

"יש רבים שרוצים לוודא שהשיטה עוזרת לכל אחד. הם שואלים אותי אם השיטה תעזור גם להם. אני מסביר לכולם כי זה מתאים לכל אחד ואחד וכמו שכולם יודעים לספור מאחד עד מאה כך גם השיטה הזו מתאימה לכולם כי היא פשוטה בדיוק באותה מידה.

גם מי שמבקש 'טיפ' פשוט שבאמצעותו יישמו את השיטה - מקבל. "אני ממליץ לנהוג כפי שהגמרא מקשה על כל מימרא "פשיטא" או "מאי קא משמע לן", כך גם בלימוד השולחן ערוך. על כל סעיף וסעיף לשאול מהי נקודת החידוש בסעיף זה ומהו המקור, וכן להבין למה הוא נאמר היכן שנאמר ולא הופיע לפני כן או אחרי כן בסדר הסעיפים", אומר הרב אברהם, ומוסיף, "לסיכום: מי שיתמיד ללמוד באופן זה וודאי ובטוח כי ימצא את הסיפוק בלימוד ויצליח לפתור אחת ולתמיד את בעיית השכחה בה מתחבטים כולם והתחבטנו אף אנו בתחילת הדרך. ב"ה שקבלנו את הזכות להגיש לציבור את הדבר הגדול הזה ואנו מתפללים שנוכל להמשיך הלאה בתחום". 

את החוברות והספר ניתן להשיג אצל המחברים - 0527142127

תגיות:לימודספר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה