ונשמרתם

מזעזע: לא תאמינו איזה חרק מעורב בתהליך ייצור הצבע האדום, בסוכריות וממתקים

לפני כמה שנים, הוגשה תביעה ייצוגית נגד ענקית הקפה האמריקנית 'סטארבקס' - על רקע טענה הזויה במיוחד, שעל פיה היא השתמשה בצבע מאכל אדום שעשוי מכנימות בשם קוצ'יניל - במשקה בטעם תות שדה. ואיך הגיבה סטארבקס?

אא

לפני כמה שנים, הוגשה תביעה ייצוגית נגד ענקית הקפה האמריקנית 'סטארבקס' - על רקע טענה הזויה במיוחד, שעל פיה היא השתמשה בצבע מאכל אדום שעשוי מכנימות בשם קוצ'יניל - במשקה בטעם תות שדה. 

מי שהגיש את התביעה הוא לא אחר מאשר לקוחות צמחוניים, שסמכו על סטארבקס שלפחות תציין את הפרט הזה, כדי לתת לצמחונים ואחרים את יכולת הבחירה האם לקנות את המשקאות הללו או לא. 

מי שהדליף את המידע הזה הוא עובד טבעוני שנחשף 'במקרה' לרכיב החדש בשייקים תות שדה ומשקה בשם פרפצ'ינו, ונדהם לגלות כי את צבע המאכל האדום מכינים מ...כנימות קוצ'יניל. 

אז מהו קוצ'יניל, או E-120 בשבילכם?

מדובר כאמור בצבע מאכל אדום שנמצא בשימוש גדול בתעשיית צביעת הבדים, אך לא רק. בעשורים האחרונים ובפרט מאז שהחלה תעשיית המזון המתועש לפרוח ולשגשג - משלבים אותו גם שם, בסוכריות וממתקים ומשקאות. 

כנימת קוצ'יניל באנגלית נקראת Dactylopius coccus והיא גדלה על צמחי צבר לסוגיהם. 

כדי להפוך אותן לצבע אדום, ממיתים אותן בתוך קדירה עם מים רותחים, לאחר מכן מייבשים אותן בתנור, טוחנים אותן ומרתיחין אותן שוב במים. אל התערבות הזו מוסיפים סידן, מלח אלומיניום וחומרים נוספים שמקנים לו צבע יציב ואחיד - והמוצר הסופי שמתקבל הוא הצבע האדום. החומר הפעיל בצבע האדום נקרא חומצה כרמינית (באנגלית: Carminic Acid) והוא למעשה נוצר מהגוף של הכנימה עצמה. 

מעניין לציין כי בתביעה הסבירה סטארבקס כי השימוש שלה בצבע המאכל האדום ה'טבעי' נובע מתוך מטרה להיטיב עם לקוחותיה, שכן החומרים בצבעי המאכל הרגילים הם כימיים ומסרטנים, אך יש מי שטען כנגד זה כי מדובר בהטעיית הציבור וכי עצם זה שמעורבת בתהליך כנימה, כבר הופך את המוצר ללא טבעי ובטח שלא צמחוני. 

מה השיבה סטארבקס על הטענה הזו? תתכוננו, זה הולך להיות מפתיע במיוחד: "גם במשקאות אחרים שלא מכילים בכלל חומרים מן החי אי אפשר להבטיח במיליון אחוזים שהמים שלהם יהיו טהורים לגמרי ובלי חרקים בכלל. במים לפעמים יש זיהומים שמקורם בבעלי חיים", אומר נציג החברה. 

ומה באשר לתגובה אלרגנית מסכנת חיים? אהה, על זה סטארבקס לא חשבו, וזו הסיבה שמיד אחרי שהסיפור התגלה - מחאה גדולה קמה באמריקה בטענה שסטארבקס מפרה את התנאי הבסיסי בכבוד הלקוחות שלה, שהוא ליידע את האלרגנים על רכיבי המוצר, בכדי למנוע תגובה אלרגית מסכנת חיים. 

צפו כאן בתהליך הכנת הצבע האדום מהכנימות המדוברות:

 

ומה באשר לפן ההלכתי? לדברי הרב ירון אשכנזי, שעונה על שאלות הלכתיות באתר הידברות - "על פי המתואר בכתבה, ככל הנראה הצבע האדום שמופק בתהליך זה אסור למאכל מבחינה הלכתית, ויש על זה ממש דין של אכילת נבלות וטריפות".

תגיות:צבע מאכלממתקיםאדוםסכנהכנימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה