עובדות שלא ידעתם

הידעתם למה לעצים יש טבעות?

איזה כוכב ים בולע אלמוגים, איפה אפשר לשחות עם מדוזות, ואיך מפיקים אנרגיה ממים? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם איזה כוכב ים בולע אלמוגים? הכוכבן הקוצני, המוכר גם בשם "כוכבן האלמוגים", הוא כוכב הים הגדול ביותר והמסוכן ביותר. יש לו 20 זרועות, ופיו נמצא במרכז גופו. כוכב הים הזה טורף אלמוגים בצורה מיוחדת: הוא מוציא מגופו את הקיבה שלו, ומפריש אנזים שמפורר את רקמת האלמוג ומעכל את האלמוג כולו.

• הידעתם מהו המדבר החם ביותר בארה"ב? זהו גם המדבר הגדול ביותר בעולם – מדבר מוהאבי. החום במדבר מוהאבי גדול במיוחד, וקרינת השמש בו היא החזקה ביותר בארה"ב. לכן קיימות בו תחנות כוח סולאריות, שמנצלות את השמש ומייצרות חשמל.

• הידעתם למה לעץ יש טבעות בגזע? בכל שנה, מתעבה גזע העץ, ונוצרת בו קליפה חדשה סביב הקליפה הקודמת. כאשר כורתים גזע עץ, ניתן לראות בו טבעות המסמלות את גילו של העץ – טבעת אחת בכל שנה. אלא שעוביין של הטבעות משתנה בהתאם למזג האוויר באותה שנה, ולכמות המים והמזון שהעץ קיבל במהלכה, כאשר שנים פוריות מתאפיינות בטבעות עבות, ושנים צחיחות – בטבעות דקות או אפילו בהעדר טבעת.

• הידעתם מהו אגם המדוזות? באיי פלאו קיים אגם שמכיל מיליוני מדוזות – והן אינן מזיקות או צורבות כלל. ניתן לשחות באגם הזה וממש לשחק עם המדוזות כמו עם חיות מחמד. האגם נמצא ליד שרשרת איים בלתי מיושבת בדרום פלאו, והוא נחשב לאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

• הידעתם מהו הקרחון הגדול בעולם? זהו קרחון למברט, שנמצא באנטארקטיקה. רוחבו כ-100 ק"מ, ואורכו כ-400 ק"מ. בחלקו המערבי קיים הר שגובהו 1,700 מטרים.

• הידעתם שאי האלמוגים לא עשוי מאלמוגים? אי האלמוגים, שמו הנפוץ של האי ג'זירת פרעון שנמצא סמוך לאילת, ליד טאבה שבמצרים, קיבל את שמו לא משום שהוא עשוי מאלמוגים, כפי שמתרחש לעיתים, אלא כיוון שהוא מוקף בשוניות אלמוגים.

• הידעתם איך מפיקים אנרגיה ממים? מים שזורמים בנחלים ובנהרות הם בעלי כוח רב. שימוש בטורבינות על זרימת המים מביא לכך שכוח המים מסובב את הטורבינות, ויוצר חשמל. תחנות כוח כאלה מכונות תחנות הידרו-אלקטריות. לעיתים משתמשים גם בסכרים ובמפלים מלאכותיים על מנת להגדיל את כוח המים.

תגיות:עץעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה