חדשות בארץ

בנט: "להגביל את ההשפעה הפוליטית של החרדים"

בנאום בוועידת הג'רוזלם פוסט, אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "שמח שיש חרדים, אבל אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם. לא הייתי רוצה ישראל בלי שמאל". יו"ר ש"ס אריה דרעי: "בנט, לכל הונאה יש סוף"

בנט בוועידת הג’רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בנט בוועידת הג’רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 13:05)

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם הבוקר (שלישי) בוועידה העשירית של הג'רוזלם פוסט, הנערכת במוזיאון הסובלנות בירושלים, והתייחס בדבריו למצב הפוליטי בישראל במלאת ארבעה חודשים להקמת הממשלה.

"אנחנו במוזיאון הסובלנות, ואני רוצה לשתף קצת ממה שאני לומד מניהול הממשלה האקלקטית הזו", פתח בנט. "לפני כארבעה חודשים ריכזנו את האכסניה הזו של מפלגות שונות מאוד עם רעיונות שונים מאוד. לא ידעתי אם זה יעבוד, כי יש אנשים שחושבים דברים מנוגדים באופן מוחלט בנושאים רבים. אני יכול להגיד לכם שזה עובד. יש לנו ממשלה טובה, קואליציה טובה, מערכת חזקה שמתקדמת".

"אני רוצה לספר לכם מה למדתי: הסיסמה הנפוצה שאנו משתמשים בה היא ש-70% מהאנשים מסכימים על 70% מהנושאים, אז בואו נתמקד בהם. אבל למעשה אני רואה כעת פוטנציאל גדול יותר: נתחיל לדבר על ה-30%. בישראל יש בעצם שלושה כוחות פוליטיים: כוח לאומי, שלגמרי היית אומר שהוא הימין; הגישה הגלובלית ההומניסטית, שהיית מכנה אותה בערך השמאל; והדתיים – חרדים ואורתודוכסים".

"במציאות, אנו זקוקים למעשה לשלושת הווקטורים", הוסיף ראש הממשלה. "אולי תחשבו על זה כמשיכת חבל שיש בה שלושה צדדים, אבל אנחנו כן רוצים את הוויכוח הזה. לדוגמה, ישראל ללא ההיבט הדתי לא הייתה המדינה שאני רוצה, כי אנחנו המדינה היהודית. אני שמח שיש חרדים, אבל אנחנו צריכים להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם".

"לא הייתי רוצה ישראל בלי שמאל. למרות שאני מרגיש אחרת מהם לגבי נושאים רבים, אני שמח שיש את כוח הנגד הזה כדי שנוכל להתווכח עליו. אתם לא רוצים את ישראל בלי כוח לאומי. הנקודה שלי היא שלא מדובר רק בפשרה, שבה אם נזוז לכיוון אחד הצד השני מפסיד. מדובר במציאת הנקודה הנכונה במתח המתמשך, בוויכוח ובחיכוך המתמידים בין שלושת הכוחות האלה. אני גאה להוביל ממשלה שנמצאת שם".

"בעוד שהממשלה עצמה מורכבת רק מכמה מפלגות, אני מחויב לכל אזרחי ישראל וגם הממשלה", הצהיר בנט. "זו לא ממשלה מגזרית, אנחנו דואגים לכלל הישראלים. אבל כדי שזה יקרה, חייב להיות דיאלוג אמיתי. דיאלוג מורכב מדיבור, אבל גם דבר חדש בישראל: הקשבה. אנחנו לא כל כך טובים בזה".

 

דרעי: "בנט, לכל הונאה יש סוף"

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הגיב בחריפות על דבריו של בנט ביחס לחרדים: "פוליטיקאי עם שישה מנדטים שגנב את ראשות הממשלה בהונאה מבקש להקטין את השפעתם של שישה עשר מנדטים. כמה חוסר מודעות במשפט אחד".

עמיתו לסיעה של סמוטריץ', חבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית), כתב: "‏במסגרת נטישת האידיאולוגיה לצד העובדה שאין לו קהל יעד בבחירות, בנט מתחיל לגנוב ללפיד את האידיאולוגיה. עד כה זה נעשה באמצעות שלוחו, מתן כהנא. הבוקר גם בנט לא מסתיר את עמדותיו החדשות".

יו"ר ש"ס אריה דרעי תקף אף הוא את בנט: "ראש ממשלה לא לגיטימי עם שישה מנדטים, שבכל הסקרים מגרד את אחוז החסימה ומייצג רק את עצמו, רוצה להגביל את השפעת החרדים המייצגים מיליון איש. בנט, לכל הונאה יש סוף. עוד יגיע היום שתוקם ממשלה שתייצג את רצון העם, כולל הציבור החרדי שקיבל בבחירות האחרונות 16 מנדטים".

יו"ר יהדות התורה, משה גפני, אמר: "דבריו של בנט לא מפתיעים, הוא עשה את זה בברית האחים עם לפיד ורק התחנחן בפני הציבור החרדי כי היה צריך אותו לצרכיו. זה אותו האיש שמשקר במצח נחושה עבור נושאים שמעניינים אותו באותו רגע. לא מפתיע, כי בנט גם יודע שהוא לא יצטרך אותנו יותר, כי זו הקדנציה האחרונה שלו במערכת הפוליטית".

חבר הכנסת יעקב ליצמן (יהדות התורה) מסר: "כשבנט מדבר על הצורך להגביל את ההשפעה החרדית, הוא שוכח כמה הוא השתמש בה לצרכיו הפוליטיים ולמען הציבור שהוא ייצג בעבר. בשעתו, בעבר הלא רחוק כשהוא היה זקוק ל'השפעה החרדית', הוא ידע להתחנן לעזרתה. על זה נאמר, אתה אומר 'פן ירבה' ואנחנו אומרים 'כן ירבה'".

חבר הכנסת ישראל אייכלר תקף: "החרדים נמצאים פה כבר מאתיים שנה, עוד מימי התורכים. עליית החסידים, עליית תלמידי הגר"א והעלייה התימנית כולם היו חרדיים. הוריו של בנט היגרו לכאן מסן פרנסיסקו. תארו לעצמכם שנשיא ארצות הברית היה אומר שהוא מאוד שמח שיש יהודים באמריקה אבל צריך להגביל את ההשפעה הפוליטית שלהם. הכל יודעים מה ההשפעה הפוליטית של המיעוט היהודי בארצות הברית. העולם היהודי היה מזדעזע. יש לבנט שתי אפשרויות – להתנצל או להתפטר".

תגיות:נפתלי בנטהחברה החרדיתאופיר סופר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה