הלכה

ז’ בחשוון: מבקשים על הגשמים. קבלו תזכורת להלכות החשובות

החל מתפילת ערבית של ליל ז' בחשוון, מתחילים לבקש גשמים בתפילת העמידה. כל הפרטים

  • ו' חשון התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החל מליל ז' בחשוון, מתחילים בארץ ישראל לבקש על הגשמים בתפילת העמידה. בברכת השנים מתחילים הספרדים לומר "ברך עלינו", והאשכנזים: "ותן טל ומטר לברכה".

הבקשה על הגשמים בז' בחשוון היא רק בארץ ישראל הזקוקה לגשם יותר משאר הארצות. בחוץ לארץ מוסיפים את הטקסט "ותן טל ומטר לברכה" ב-5 או 6 בדצמבר (תלוי אם חודש פברואר מכיל 28 ימים או 29), כלומר: 60 יום לאחר תקופת תשרי.

לפי נוסח עדות המזרח, יש בימות החורף ברכה מיוחדת, וזה לשונה:

"ברך עלינו ה' אלהינו את השנה הזאת ואת כל מיני תבואתה לטובה. ותן טל ומטר לברכה על כל פני האדמה, ורוה פני תבל, ושבע את העולם כלו מטובך, ומלא ידינו מברכותיך ומעושר מתנות ידיך, שמרה והצילה שנה זו מכל דבר רע ומכל מיני משחית ומכל מיני פורענות, ועשה לה תקוה טובה ואחרית שלום. חוס ורחם עליה ועל כל תבואתה ופרותיה, וברכה בגשמי רצון ברכה ונדבה, ותהי אחריתה חיים ושבע ושלום כשנים הטובות לברכה, כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים. ברוך אתה ה' מברך השנים."

האשכנזים מזכירים בימות החורף: "ותן טל ומטר", זאת בניגוד לימות החמה שמבקשים: "ותן ברכה".

 

הלכות "ותן טל ומטר"

מי ששכח לבקש "ותן טל ומטר" או לומר "ברך עלינו":

1. אם לא סיים את הברכה (דהיינו, שלא אמר את ה' שבין "ברוך אתה" ל"מברך השנים") יאמר "ותן טל ומטר" במקום בו נזכר וימשיך בתפילתו.

2. אם נזכר אחר שאמר "וברך שנתנו כשנים הטובות" יאמר "ותן טל ומטר" ויאמר שוב "וברך שנתנו כשנים הטובות" כדי שיהיה מעין חתימה סמוך לחתימה וטוב יותר שיתחיל ותן טל ומטר ויגמור כסדר.

3. אם סיים את הברכה (דהיינו, שאמר את ה' שבין "ברוך אתה" ל"מברך השנים") ונזכר לפני ברכת שומע תפילה יאמר אחרי המילים "ושמע תפילתנו" בברכת "שומע תפילה": "ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה" וימשיך בתפילתו.

4. אם נזכר לאחר ברכת שומע תפילה אך לא התחיל בברכת העבודה חוזר לברכת שומע תפילה וממשיך כבאפשרות הקודמת.

5. אם נזכר לאחר ברכת העבודה יחזור לברכת השנים ויחזור משם על תפילתו.

6. אם נזכר לאחר שסיים תפילת שמונה עשרה יחל את תפילתו מחדש. (אם נזכר לפני חזרת הש"ץ ימתין ויחזור על תפילתו עם החזן, אך אם נזכר לאחר מכן יחזור ביחידות)

7. אם מסתפק ולא זוכר מה אמר - בירושלמי מובא שאם אדם מתפלל, וקרוב לסוף התפלה הסתפק אם אמר ברך עלינו או ברכנו. בהלכה כתוב שאם הספק שלו תוך שלשים יום - חייב לחזור כי מן הסתם נמשך אחרי הרגל לשונו. כך נפסק להלכה בשו"ע. (סימן קי"ד סע"ח).

8. אדם שלאחר ברכת השנים החל להסתפק האם ביקש על הגשמים כנדרש. מה דינו? כאן נחלקת התשובה ההלכתית לשניים: אם התאריך הוא בתוך 30 יום מתחילת הבקשה על הגשם – הסברה היא ששכח לבקש על הגשם. אם התאריך הוא לאחר 30 יום (כלומר החל מז' כסלו) – הסברה היא שזכר לבקש על הגשם, כיוון שלאחר 30 יום לשונו הורגלה בנוסח המתאים לחורף.

עצה מיוחדת לאדם שרוצה להימנע מספק ומברכות לבטלה: רבותינו מציעים שאדם ירגיל את לשונו לומר: "רופא חולי עמו ישראל, ברך עלינו" לפי נוסח ספרד, או: "וברך כל מיני תבואתה לטובה ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה" לפי נוסח אשכנז – במשך 90 פעמים.

 

הרב יצחק פוזן בשיחה מחזקת: מה אפשר ללמוד מירידת הגשמים לקשר שלנו עם אבא שבשמים?

תגיות:ותן טל ומטרבקשת גשמיםז' בחשוון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה