חדשות בעולם

מסעיר את הרשת: אמן שקיבל 83 אלף דולר - ’צייר’ קנבס ריק, וברח עם הכסף

מוזיאון דני שילם 83,000 דולר לאמן ג'נס האנינג, תמורת שחזור שתי יצירות שמשקפות את 'אופי העבודה בעולם המודרני', אך קיבל בתמורה - שני קנבסים ריקים. האמן בתגובה: "זו תהיה יצירת אומנות אותנטית רק אם לא אחזיר את הכסף"

בעיגול: האמן היצירתי ג’נס האנינגבעיגול: האמן היצירתי ג’נס האנינג
אא

האמן היצירתי: מוזיאון דני שילם 83,000 דולר לאמן ג'נס האנינג, תמורת שחזור שתי יצירות שמשקפות את 'אופי העבודה בעולם המודרני'. 

תאמינו או לא - במקום להפעיל את המחשבה וליצור ציור שבאמת משקף את הנושא המתבקש, האמן הספק יצירתי ספק נוכל, העביר למוזיאון שני קנבסים ריקים (!), ללא טיפת צבע או זכר לצבע. 

כותרת היצירה הייתה רק רמז לכוונותיו האמיתיות של האמן: 'קח את הכסף, וברח' - שזה בדיוק מה שהוא עשה, וכעת לא מוכן להחזיר את הכסף. 

האנינג, מהעיר אלבורג שבצפון דנמרק, טוען כי אכן קיבל את העמלה מהמוזיאון אך שומר על הכסף לטענתו 'בשם האמנות'. "נכון שלא עשיתי שום דבר בפועל, אבל זו בדיוק הפואנטה של יצירת האומנות הזו, וזו תהיה יצירת אומנות אותנטית רק אם לא אחזיר את הכסף", הוא אומר בראיון. "אני מאמין שיצרתי יצירת אמנות טובה ורלוונטית, שניתן לתלות אותה על הקיר".

בתגובה לדבריו, אמרה מנהלת המוזיאון לאסה אנדרסון, כי "מר האנינג מוזמן לשמור את ה'יתרונות האמנותיים שלו בצד', כי הוא לא מילא את המשימה המקורית שלו, שהייתה לשחזר שתיים מיצירותיו הקודמות, בהן מסגר ערימות של קרונות דניות ושטרות אירו, כדי לייצג שכר שנתי שהרוויחו עובדים באוסטריה ודנמרק".

בעוד שכמה מהקולגות שלו התלהבו מהרעיון המקורי, היו אחרים שכלל לא פרגנו. "האוצרים בהחלט התאכזבו", אמר אמן אחר בתערוכה שבה הוצגו ציוריו הריקים של האנינג, שהובאו לשם בהפתעה בדיוק בזמן התערוכה. "אני לא יודע למה הם ציפו. הם בעצם שאלו אותי מה אני חושב, אולי כי אני הייתי האמן היחידי במוזיאון באותו זמן".

"הוא הטמבלאי האולטימטיבי", אמרה מרטה ינקובסקי, היסטוריונית לאמנות ומעסיקה לשעבר ומשתפת פעולה של מר האנינג. לדבריה, הפעלול משקף חלק מהעבודות הקודמות שלו, שלא היו אלא "פרובוקציות שתפקידן להרגיז את הרעיון שלנו לגבי מה הוגן וצודק בחברה שלנו, ובמיוחד כשמדובר בקהילות שוליות".

כך למשל הצביעה גב' ינקובסקי על יצירה פוליטית אחרת שלו בשם 'ייצור נשק' משנת 1995, שבה הזמינה קבוצת מהגרים צעירים לחלל תצוגה, כדי להשתתף בסדנה להכנת נשק רחוב. "זוהי הדרך שלו ליצור אמנות למוזיאון, והוא עשה את זה פעמים רבות בעבר ולדעתי התעלמו מכך. תנסו לבצע חיפוש בגוגל אחר ג'נס האנינג ותראו בעצמכם. איך אתם אומרים עכשיו שזו הפתעה עבורכם?".

תגיות:כסףציוראמנותמרמהקנבס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה