כתבות מגזין

יובל פאר: "דרך לימוד הגמרא הצלחתי לעבור את מבחני הלשכה במשפטים"

את מבחני הלשכה למשפטים עוברים רק כ-50% מהסטודנטים בכל פעם. אולם יובל פאר, עורך דין צעיר בן 23, גילה איך ללמוד ביעילות את כמויות החומר האדירות למבחן דווקא דרך לימוד הגמרא

סיכום החומר במשפטים (בעיגול: יובל פאר) סיכום החומר במשפטים (בעיגול: יובל פאר)
אא

יובל פאר עמד רגע לפני מבחני הלשכה במשפטים, בדיוק כאשר הגיע להחלטה להיכנס לישיבה ולהקדיש את חייו ללימוד התורה. אחרי שנים של תהליך התקרבות איטי, תאונת דרכים כואבת הבהירה לו כי הגיע הזמן לעשות את הצעד. זמן לא רב לאחר שפתח את הגמרא, הוא גילה הקבלה מעניינת בין הלימוד שלה ללימודי עריכת הדין. הגילוי הגדול יותר מבחינתו היה בנוגע למבחני הלשכה המפרכים, הדורשים דיוק בין מקרים רבים. יובל הבין כי אפשר לצלוח אותם בקלות רבה יותר, דווקא דרך צורת הלימוד היהודית. "שינון בצורה ייחודית, שימוש בדוגמאות חיות וסיכום של הנושא בתרשימים, הם אלה שהובילו אותי להצלחה", הוא אומר.

 

חיים חצויים

את ילדותו החל יובל כבן למשפחה של עורכי דין. "אבא שלי ואחי עוסקים בתחום, וכך גם שני בני דודים", הוא אומר. "מאז שאני זוכר את עצמי היה ברור שזה גם הכיוון שאני אלך בו, ובאמת זה מה שבחרתי בהמשך". עם השנים, הקשר של בני משפחתו לעולם התורה והמצוות הלך והתהדק. "הבית בו גדלתי תמיד היה מסורתי, עשו בו קידוש בשבת ושמרו על כשרות, ודווקא סבא שלי היה רחוק יותר. הוא עבר את קשיי השואה האיומה, והקפיד לחזור ולומר באוזנינו שאין בורא לעולם. אחותי הבכורה, ששמעה אותו, החליטה לבדוק את הנושא לעומק, ולא רק שמצאה בורא לעולם, אלא גם חזרה בתשובה. בהמשך הצטרפו אליה אחי ואחות נוספת, ובמקביל החל אבי להתחזק. כיום הוא שומר שבת וכשרות, והולך מידי פעם לתפילות ולשיעורי תורה".

 יובל בישיבה יובל בישיבה

לאחר שכל אחיו חזרו בתשובה, החל יובל בגיל 14 את התהליך שלו. "אני התחלתי לשמור מתוך פחד, ופחות מתוך חיבור פנימי, כי שמעתי על העונשים של מי שעושה עבירות, וזה מה שהניע אותי. בנוסף, אחרי שכל האחים שלי עברו את התהליך הזה לפניי, היה זה אך טבעי שגם אני אנהג לפחות קצת כמותם. שנתיים אחר כך, התחלתי להגיע אפילו לשיעור תורה, אותו ארגן בעלה של אחותי עבורי ועבור חבריי". 

בשיעור, החל תהליך התשובה של יובל להיות משמעותי יותר. "פתחתי בפני גיסי את כל השאלות שהיו לי, והתחלתי לקבל תשובות רציניות. פתאום גיליתי שיש בדרך הזו אמת, והפחד החל לפנות את מקומו לחיבור פנימי אמיתי. עדיין חייתי כלפי חוץ חיים חילוניים, עם קיום של מספר מצוות מצומצם, אבל משהו בתוכי כבר השתנה ובלב פנימה עלה רצון להתקדם לכיוון אחר. יכולתי, למשל, לצאת למסיבה עם חברים ואחר כך לומר לקב"ה בדמעות שאני מצטער על שהייתי שם. ידעתי איפה האמת נמצאת, ובכל פעם שסטיתי ממנה הרגשתי לא טוב עם עצמי. בסופו של דבר, הכאבים האלה הובילו אותי לצמיחה, כי אחרי כל פעם כזו של צער על הדרך בה הורגלתי לחיות, הצלחתי לקבל על עצמי משהו נוסף".

איך אתה מסביר את העובדה שארבעה ילדים ממשפחה אחת חוזרים בתשובה?

"נראה שזה הגיע מאבא שלי - הוא איש אמת, אדם עם יושר פנימי, ואנחנו ירשנו ממנו את התכונה הזו. בזכותה, החל כל אחד מאיתנו לחפש את האמת בחיים".

 

תאונה מרוממת

בסיום בית הספר התיכון, החל יובל את לימודי המשפטים. "בשנתיים הראשונות ללימודיי עדיין הייתי בחור חצוי. מצד אחד מתנהג כחילוני ומצד שני שומר שבת", הוא אומר. "עם הזמן התחזקתי יותר בשמירת מצוות, אך במקביל ברמה הנפשית היה לי קשה, וביום אחד כואב במיוחד הרגשתי שאני חייב לדבר על כך עם ה'. כך התחלתי לעשות התבודדות באופן די קבוע, והקרבה הזו לה' עזרה לי להתרומם. כמה חודשים אחר כך, הייתי כבר באורות, מרגיש קשור וקרוב לבורא עולם כפי שלא הרגשתי אף פעם".

אלא שדווקא אז הגיעה המכה. "זה היה ביום רגיל, בו נסעתי באחד מכבישי תל אביב בדרכי להתבודדות. ברכב התנגן השיר 'הפכת מספדי למחול לי' של אברהם פריד, ואני שרתי יחד איתו. בדיוק אז, כשהרגשתי כל כך שלם ושמח, נכנס בי לפתע רוכב אופניים, שניסה לעבור לנתיב הנגדי ולא הצליח לעשות זאת בזמן. תוך כדי ההלם על מה שקורה מול עיניי, אמרתי לקב"ה תודה גם על התאונה, ומיד אחר כך רצתי לעזור לו בבהלה".

 יובל עם אביו, עו''ד יוסי פאר יובל עם אביו, עו''ד יוסי פאר

התאונה בה היה מעורב בעל כורחו, הובילה את יובל למחשבה מחודשת על החיים. "ראיתי איך אדם יכול להיות במצב הכי טוב ושמח שלו, וברגע אחד הקב"ה משנה לו הכל. המציאות הזו טלטלה אותי, ובתוכי עלתה השאלה בשביל מה בעצם החיים האלה, ואיך אצליח לנצל אותם בצורה הכי טובה שיש. השאלות שהתרוצצו במוחי הובילו לבסוף להבנה כי עליי להיכנס לישיבה, ולהתחיל ללמוד תורה בצורה מסודרת. אמנם למדתי עוד קודם לכן, אבל עשיתי זאת רוב הזמן לבד. התייעצתי על כך עם רב, והוא אמר לי שאתן עוד כמה חודשים ללימודי המשפטים כדי לסיים אותם, ורק אז אכנס לישיבה. אכן נהגתי כעצתו".

בסיומם של אותם חודשים הגיע יובל לישיבת 'אהבת אהרון' בבני ברק. "במקביל ללימוד התורה התחלתי ללמוד לבחינות הלשכה, אותן היה עלי לעבור כדי לקבל תעודת עורך דין", הוא אומר. "מדובר במבחנים שרק כ-50% מהסטודנטים מצליחים לעבור, כיוון שהם קשים ומסובכים. אולם דווקא דרך לימוד הגמרא, היה לי קל יותר לעשות זאת. קודם כל, במבחני הלשכה עלינו לעמוד על דקויות רבות מול מקרים שונים, ומי שלומד גמרא מכיר דקויות רבות פי כמה. ההרגל הזה, ללמוד כל נושא לעומק ולהבין את השונות בין המקרים המסתעפים ממנו, עזרה לי לסגל את אותה חשיבה גם ללימודי הלשכה".

מה שעזר ליובל אפילו עוד יותר, הוא דווקא דרך השינון המיוחדת אותה בחר. "יש רב שאני מכיר, שזוכר דפי גמרא שלמים בעל פה, והחלטתי ללכת בדרך שלו. אותו רב תולה בבית שלו דפים, עליהם מודפסים דברי הגמרא, וקורא אותם בכל כמה שעות. כך נכנסים לו הדברים לראש בקלות רבה יותר, עד שהוא זוכר אותם לחלוטין. החלטתי גם אני לקחת את התרשימים הרבים שקיבלתי במהלך לימודיי, לתלות אותם על הקיר, ולשנן אותם מידי שעה וחצי. היו לי מעל 100 תרשימים, ובכל יום עברתי על 3 מהם כמה פעמים ביום. בשאר הזמן למדתי כרגיל למבחני הלשכה, אך החזרה הזו פעם אחר פעם, הכניסה לי את החומר היטב לראש. בנוסף, הבנתי כי עליי להכניס רגש ללימוד, מה שמביא להפעלה של שתי אונות המוח - הימנית והשמאלית, ולגרום לו לזכור את הדברים טוב יותר. לכן השתמשתי בדוגמאות רבות, ממש כמו בגמרא, והן הכניסו לי חיות בכללים היבשים".

בדרך כלל אנשים עם זיכרון טוב הם אלה שמצליחים להחזיק בראשם חומר רב כל כך, אולי גם אתה אחד מהם?

"דווקא לא, יש לי יכולת למידה וזיכרון ממוצעים למדיי, ולכן הדרך הזו היתה משמעותית עבורי. זאת, הרבה יותר מאשר למידה דרך סיכומים ארוכים ומייגעים. לסיום רק אומר, שכיום אני נמצא אחרי שלב הבחינות, אותן זכיתי לעבור בהצלחה. חזרתי ללמוד בישיבה לאורך כל היום, ותעודת עורך הדין שלי תחכה כרגע, כדי שאזכה להתמלא בתורה".

תגיות:התחזקותגמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה