חדשות בארץ

בג"ץ אישר: דחייה נוספת בפינוי ח’אן אל-אחמר

בג"ץ אישר את בקשת המדינה לדחות את פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי בשישה חודשים נוספים. השופט נעם סולברג מתח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה: "קרב היום בו נידרש להכרעה ברורה, לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די"

ח’אן אל-אחמר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ח’אן אל-אחמר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בג"ץ אישר הבוקר (רביעי) את בקשת המדינה לעכב בחצי שנה את פינוי המאחז הבדואי הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר, כדי לאפשר לה שהות נוספת לגיבוש מתווה לפינוי.

ההחלטה ניתנה בעתירה שהגישה תנועת רגבים בדרישה לפינוי המאחז הבלתי חוקי. השופט נעם סולברג מתח ביקורת נוקבת על התנהלות המדינה: "שוב חוזר הניגון, והוא צורם", כתב. "אין ספק, כי קרב היום שבו לא נוכל עוד להשלים עם אי בירור העתירה, ונידרש להכרעה ברורה, לשבט או לחסד".

"גם אם בכוחם של ניסיונות לקדם מתווה כזה או אחר לדחות מעט את הקץ, לא ניתן למתוח את החבל עד בלי די. גם לניסיונות אלו קִצבה וקץ. מגיע שלב שבו הניסיון הופך לביזיון; עם הדבר הזה אין ניתן להשלים. תפקידנו כשופטים הוא לברר את העתירות שלפנינו; זו מלאכתנו, זו חובתנו. איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים, באפס מעשה, אל מול גרירת רגליים".

למרות הביקורת, בשורה התחתונה אישר כאמור בית המשפט למדינה עיכוב נוסף בביצוע פינויו של המאחז, וזאת לאחר שטענה כי חלה "התקדמות משמעותית" במלאכת גיבוש מתווה הפינוי: "גם הפעם אנו נעתרים לבקשה לשוב ולעדכן, בחלוף פרק זמן ממושך יחסית – כמחצית השנה", כתב סולברג. "הציפייה היא כי בתום מועד זה תוצג לפנינו הכרעה ברורה, לאחר מיצוי כלל האפשרויות. פרק מיפוי המתווים ודרכי הפעולה עומד למצות את עצמו; אחריו מגיע שלב ההכרעה. מגמתנו היא להשלים את הדיון בעתירה זו סמוך לאחר שתוגש הודעת העדכון, ותגובות בעקבותיה; אם לטוב אם למוטב".

השופט אלכס שטיין הצטרף לדבריו של סולברג וכתב: "עיקרון החוקיות, שאותו אנו מצווים ליישם ולהעצים, אינו מאפשר למדינה 'לשבת על הגדר' במשך שנים ארוכות ולהביט ממנה על מבנים בלתי חוקיים מבלי להכריע באופן מחייב בין הסדרתם להריסתם". 

מנגד, השופט ג'ורג' קרא הביע הסתייגות מביקורתם של סולברג ושטיין: "אינני רואה בעיתוי זה מקום לכבול את שיקול דעתנו באשר להמשך הדיון בעתירה", כתב. עם זאת, הוא הצטרף להחלטה לדחות את פינוי המאחז בחצי שנה.

מנכ"ל רגבים, מאיר דויטש, הגיב על החלטת בג"ץ: "הביטוי 'אחרי החגים' מסמל דחיינות אין סופית שמבקשת להתעלם מהמציאות ומהעובדות. כעת מנסה המדינה, בפעם המי יודע כמה, לדחות את התחייבותה לפינוי ח'אן אל-אחמר ל'אחרי החגים' הבא בסביבות חג הפסח. הדחיינות לא תעלים את הדרישה הפשוטה: מדינת ישראל חייבת להיאבק בהשתלטות הפלסטינית על שטחי יהודה ושומרון. ח'אן אל-אחמר היה ועודנו מקרה הבוחן לשאלת הרוחב האסטרטגית". 

יו''ר תנועת "אם תרצו" מתן פלג, מסר: "ממי שקראו במשך שנים לפנות את ח'אן אל-אחמר, היה מצופה לעשות זאת מיד ולא להיתלות בטעויות קודמיהם. שוב מוכח כי בעיני שופטי בג''ץ בתיהם של יהודים חשובים פחות מבתיהם של פלסטינים. לצערנו גם ההנהגה הנוכחית ממשיכה את אוזלת היד והרפיסות מול השתלטות הרשות הפלסטינית על שטחי C".

תגיות:בג"ץח'אן אל-אחמר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה