חדשות בריאות

"פחדנים ותבוסתנים": סערה בעקבות המתקפה על ד"ר אלרעי פרייס

גורם בכיר בממשלה תקף בחריפות את ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, וטען כי היא "מפזרת פחד ותבהלה באולפנים". חבר הכנסת משה ארבל הגיב על התדרוכים האנונימיים: "פחדנים ותבוסתנים, תתביישו"

בנט ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בנט ולפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

סערה פרצה היום (שישי) בעקבות המתקפה הבוטה של גורם בכיר בממשלה על ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

בין המגיבים היו חבר הכנסת משה ארבל מש"ס, שמסר: "ממשלה כושלת שלא מכנסת את קבינט הקורונה מזה כשלושה שבועות, ששר האוצר שהוא חבר הקבינט מחליט לעולם לא להשתתף בדיוני הקבינט, וכ-1,200 מתים מקורונה מיום הקמתה – שולחת שרים לתדרוכים אנונימיים כנגד ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס. אתם פחדנים ותבוסתנים. תתביישו".

מוקדם יותר התייחס יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', לביקורת נגד אלרעי פרייס, וטען כי מי שעומד מאחוריה הינו ראש הממשלה נפתלי בנט: "במקום שבנט יקשיב לאנשי המקצוע במשרד הבריאות ויתחיל לנהל סוף סוף את המגפה הזו ולא להכיל מתים וקריסה של מערכת הבריאות, הוא תוקף את ד"ר אלרעי פרייס בנבזות בתדרוכים עלומי שם פחדניים".

סמוטריץ' הוסיף ותהה בעוקצנות: "איפה יאיר לפיד שיעמוד על כבודם של אנשי המקצוע, כפי שעשה בממשלה הקודמת בכל פעם שלא קיבלו את עמדתם?".

הגורם הבכיר, שלא זוהה בשמו, אמר הבוקר בריאיון ל-N12 כי התנהגותה של אלרעי פרייס "חצתה כל גבול" וכי היא "מפזרת פחד ותבהלה באולפנים". עוד טען, כי לאלרעי פרייס "קורה מה שקרה לאחרים במשרד הבריאות – התמכרות לנבואות זעם וחוסר שליטה בנתונים. יש כאן אג'נדה, היא לא מקצועית".

הביקורת חסרת התקדים מצד גורם ממשלתי נגד הדרג המקצועי במשרד הבריאות באה על רקע טענות שהשמיעו אמש גורמים בכירים במשרד הבריאות נגד ראש הממשלה נפתלי בנט, על התעלמותו מהמלצות הגורמים המקצועיים לפיהן יש להטיל הגבלות על התקהלויות המוניות. בכיר במשרד הבריאות אמר לחדשות 13 כי "הממשלה בוחרת שלא לקבל החלטות, שרים מדברים על להכיל את המתים בזמן שהמספר שלהם רק הולך ועולה. זה טירוף שלא להגביל התקהלויות. לפתיחת מערכת החינוך עלול להיות פוטנציאל לעלות את ההדבקות בצורה היסטרית".

דבריו של הבכיר במשרד הבריאות נאמרו לאחר שקבינט המומחים הלאומי לקורונה התריע כי גישת הממשלה לניהול המאבק במגפה על פי מספר החולים הקשים "מסוכנת". הקבינט, המייעץ לממשלה בנושא הקורונה, הזהיר כי "היקף התחלואה המתמשך בחודש האחרון גובה מחיר כבד בנפש. קבינט המומחים קובע, כי למרות התקווה לירידה בתחלואה בזכות מבצע החיסונים, לא ניתן ולא סביר להמשיך במסלול הקיים, ומתחייב שינוי מדיניות לתקופת הביניים עד אשר תוכח ירידה משמעותית ומתמדת בתחלואה הקשה".

בדיון קבינט המומחים, בראשותו של פרופ' רן בליצר, השתתפו – בנוסף לד"ר אלרעי פרייס – מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר בעז לב, ד"ר עדי ניב יגודה, פרופ' גליה רהב ויורם חמו.

המומחים ציינו, כי כפי שהתריעו מראש, "סדרה ארוכה של כלים קריטיים לבלימה (כלים הממוקדים בנדבקים וסביבתם כגון חקירה אפידמיולוגית, זיהוי מוקדם, בידוד מוקפד ואכיפתו) אינם ישימים עוד בשלב בו יש 8,000-10,000 חולים ליום, מערכי הבלימה לא עומדים כעת במשימה – ומגוון האפשרויות מצטמצם למשפחת הכלים הלא-סלקטיביים אשר מטיבם פוגעים יותר בכלכלה ופחות מקובלים על הציבור".

המשתתפים בדיון הביעו חשש, כי החזרה ללימודים לאחר החגים תוביל לעלייה משמעותית בתחלואה, כפי שנצפה בחברה הערבית בה הלימודים נמשכים ללא הפסקה. לדבריהם, "מתווה החינוך לא כולל את רוב הרכיבים אשר תוכננו להיכלל בו על ידי משרד הבריאות, ויש כלים מינימליים להקטנת הדבקות". הם הביעו התנגדות ליישום מיידי של מתווה "כיתה ירוקה", הנמצא כעת בשלב התחלתי של הפיילוט ומבוסס על בדיקות נרחבות ללא בידוד, וזאת עד שתתברר המשמעות של מודל זה.

"המשך ההתבססות על תקווה שהתחלואה תרד למרות החזרה ללימודים, רק על מנת לא להטיל אף לא את מגבלת ההתקהלות המינימלית ביותר, אינו סביר", הוסיפו בקבינט המומחים. "על כן, ולמרות מרכזיות החיסון כאמצעי לבלימת ההתפשטות, אין די עוד באסטרטגיה מבוססת חיסונים כמענה ראשי יחידי. אין מקום לשקול סגרים. אולם גם אין היגיון או סבירות בקיום התכנסויות נרחבות לטובת אירועים כגון תרבות וספורט בתקופה של שיא הדבקה לא נשלטת, כאשר עשרות חולים צעירים מגיעים לטיפול במצב קשה מדי יום".

המומחים סיכמו את הדיון בשורת המלצות לממשלה, הכוללת בין היתר המלצה להחמיר את מגבלת ההתקהלות במסגרת התו הירוק כך שתותר התכנסות של עד 300 איש בלבד בחללים סגורים. עוד הומלץ "לעדכן ולחזק את מתווה החינוך – להפעיל שורה נרחבת יותר של כלים מאשר מתווה 'כיתה ירוקה' – בדגש על אוורור, למידה בחוץ כאשר מתאפשר, 'מגן חינוך', והפעלת 'כיתה ירוקה' רק בנסיבות אשר יוכיחו עצמן כמונעות רוב גדול של מקרי ההדבקה בפיילוט".

תגיות:נפתלי בנטבצלאל סמוטריץ'משה ארבלנגיף הקורונהשרון אלרעי פרייס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה