חדשות בארץ

מחדל הבריחה מכלא גלבוע: "ישראל מעדיפה להכיל ולעצום עין"

הכתב הצבאי של "ידיעות אחרונות", יוסי יהושוע, רואה קו אחד שמחבר בין מדיניות ההכלה של ישראל מול חיזבאללה וחמאס ובין הפיאסקו של שירות בתי הסוהר באירוע בריחת המחבלים מכלא גלבוע: "שב"ס, כמו יתר גופי הביטחון, וגם צמרת המדינה, התמכרו לשקט ועשו הכל לשמר אותו"

  • ג' תשרי התשפ"ב
כלא גלבוע, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)כלא גלבוע, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

ברקע בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע שבצפון בערב ראש השנה, טען הבוקר (חמישי) יוסי יהושוע, הכתב לענייני צבא וביטחון של "ידיעות אחרונות", כי המחדל אינו נופל בלעדית לפתחו של שירות בתי הסוהר: "כמו אל מול איומים רבים אחרים בשני העשורים האחרונים, ישראל מעדיפה להכיל ולעצום עין – ולא להתמודד מול האיום כשהוא עדיין קטן", כתב בטור שפרסם בעיתונו.

לדברי יהושוע, "בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, זה שהוגדר 'אחד משני בתי הכלא השמורים בישראל', תחייב מן הסתם ועדת בדיקה או חקירה חיצונית. הוועדה תתרכז מטבע הדברים בשירות בתי הסוהר, שמתברר כארגון כושל. אם היה מבוקר כהלכה, גם על ידי הכנסת והתקשורת, אולי מחדל ראש השנה היה נמנע. אבל אל לה לוועדת החקירה העתידית לדלג על המחדל המודיעיני של שב"כ, שפיספס התארגנות ופעולה גדולות, בכלא ומחוצה לו. גם את התנהלותו יש לבדוק – ולא במחשכים. קו אחד מחבר בין ההחמצה המודיעינית של פרעות תשפ"א להחמצה המודיעינית של בריחת תשפ"ב".

יהושוע סבור, כאמור, כי על אף אחריותם של אנשי שירות בתי הסוהר למחדל, "לא נכון להביט על האירוע ככזה שחונה רק במגרש שלהם. שב"ס, כמו יתר גופי הביטחון, וגם צמרת המדינה, התמכרו לשקט ועשו הכל לשמר אותו. גם במחיר כניעה לאסירים הביטחוניים, שניהלו אגפים שלמים ויצרו מאזן הרתעה מול צמרת שב"ס".

"בגלל ההתמכרות לשקט, החליטו בשב"ס שלא להפעיל את מערכת שיבוש הטלפונים הסלולריים שהותקנה בכלא בעלות של מיליוני שקלים. הפחד מכעסם של האסירים גרם לוויתור. אם המערכת הזו הייתה פועלת, היא הייתה מקשה על תכנון מוקדם של המחבלים הכלואים עם גורמי החוץ שסייעו להם להימלט".

"'השקט ממכר', מסביר לי בכיר לשעבר בשב"ס. סוהרים מביטים למעלה, אל צמרת הפיקוד, ומבינים את המסר: למה שהם יתעמתו עם האסירים, כאשר מפקדיהם לא באמת מעוניינים במשהו אחר. מדיניות השקט מוכתבת על ידי הדרג המדיני, ולא מהיום. כמו אל מול איומים רבים אחרים בשני העשורים האחרונים, ישראל מעדיפה להכיל ולעצום עין – ולא להתמודד מול האיום כשהוא עדיין קטן. הקברניטים מכורים, דרגי הביניים מכורים, וכך גם אחרון הסוהרים בשב"ס".

לגורמי הפיאסקו בכלא גלבוע מוסיף יהושוע גם את מדיניות ההכלה בה נוקטת ישראל מול חיזבאללה בלבנון וארגוני הטרור ברצועת עזה: "ההנהגה רוצה שקט. גם החברה הישראלית מביעה חוסר נכונות לקבל הרוגים וכשלים של הצבא, וזה בסדר. אבל יש לזה מחיר יקר. זה תעריפון השקט: 150 אלף רקטות של חיזבאללה, 14 אלף רקטות של חמאס, ומחבלים במאסר שמנהלים את שירות בתי הסוהר".

תגיות:שב"סיוסי יהושוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה