סיפורים אישיים

מקיבוץ השומר הצעיר – לר"מ בישיבה: הרב גרוסמן בסיפור מטלטל

"כשאני פוגש היום את הגאון רבי אביגדור, המכהן כר"מ באחד מיישובי הארץ, אני יודע מהו כוחה של ערבות למען הזולת": סיפורו של הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק

  • כ"ג אלול התשפ"א
הרב דוד גרוסמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)הרב דוד גרוסמן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)
אא

"הם הגיעו לכאן, ואיש כמעט לא הסתכל עליהם. ועדות הקליטה, העמוסות לעייפה מהעולים שבאו  בהמוניהם מתימן ומארצות ערב, לא השתלטו על מאות המשפחות והילדים, והם שוכנו במעברות ובצריפוני פח", מתאר הרב יצחק דוד גרוסמן, רבה של מגדל העמק, את השבר הרוחני הגדול שפקד את העולים החדשים שעלו לארץ בעת קום המדינה בספרו המרתק 'אור השבת'.

"אבא זצ"ל, ראש הישיבה, הגאון הצדיק רבי ישראל גרוסמן, לא יכול היה לשאת את סבלם ולראות בעיניים כלות את דור הנוער, המתפקר ונופל מהמסורות המקודשות להם מדור דור. הן שמרו עליהן מכל משמר בצנעא ובערי תימן, אך דווקא כאן, בבואם לארץ הקודש – נפלו מכל מדרגותיהם הרוחניות.

"קם אבא ועשה מעשה", מתאר הרב גרוסמן. "הוא עבר במעברות מצריף לצריף, וקיבץ אליו כל נער ובחור שהסכימו לבוא עמו לקבל חינוך תורני. באותם ימים קיבל אבא את בניין הישיבה בלוד, שם שיכן את הנערים. 'ישיבת תומכי תמימים לקליטת העלייה' – בישר השלט הצנוע, שמאחוריו עמד מפעל חייו של אבא באותם ימים.

"לא קלה הייתה המלאכה, וכל תקציב מגורם כלשהו לא היה כלל בנמצא. כך מצא עצמו אבא באותם ימים מלמד תורה לתינוקות של בית רבן, והוא עצמו סובב והולך על פתחי נדיבים ועמך בית ישראל, שירימו תרומתם למען הצלת נפשות מרדת שחת, פשוטו כמשמעו.

"בכל שבת היה אבא נחפז ורץ לערוך מגבית קודש בבתי מדרשות ובבתי כנסת בירושלים. חידוש גדול נרשם באותם ימים, כשאבא ערך את המגבית בבית המדרש הגדול 'גור' ברחוב רלב"ח, עמד האדמו"ר מגור מרן הבית ישראל זצ"ל והאזין ברוב קשב לדבריו. היה בכך משום הבעת הערכה כנה לפועלו של אבא למען קליטת ילדי ישראל והצלתם.

"באחת השבתות שב אבא הביתה שבור ומיוסר. היה זה לאחר פעילות של למעלה משנתיים עם הנערים, ונודע לאבא כי תלמיד אחד פרש מהישיבה. אבא סיפר לנו בקול מרוסק, כי אחד התלמידים המזהירים עזב את הישיבה ושב לקיבוץ", מתאר הרב גרוסמן את כאבו של אביו.

"באותם ימים היה הקיבוץ מקום סגור ומסוגר. היטב שמרו הקיבוצניקים על הצעירים, ולימדו אותם את אורחות חייהם. הכניסה לקיבוץ והיציאה ממנו היו סיפור לא פשוט, אבל אבא לא חשב להיכנע, עם צאת השבת עשה את דרכו לקיבוץ בצפון, שם שהה הנער.

"מובן שאבא לא הוכנס אחר כבוד לקיבוץ, והוא לן במושב סמוך. עם אורו של יום ראשון כבר הכיר אבא את כל מבואות הקיבוץ והיה בפנים. דבר לא עמד לנגדו כשמדובר בהצלת נפש מישראל.

"אחוז רוח תזזית עבר אבא מצריף לצריף, מחפש ושואל אחד תלמידו, אביגדור. בני הקיבוץ, שזה עתה התעוררו ליום חדש עם רוח חלוצית, פגשו ברב מזוקן, כולו להט ודבקות, שהגיע היישר משכונת 'מאה שערים', והוא סובב והולך בכל הצריפים ומחפש אחר מישהו.

"תוך כדי כך נודע לאבא כי הצעירים החדשים משתכנים בצריף שבסוף הקיבוץ. רץ אבא לשם וניסה לפתוח את הדלת, אך היא היתה נעולה ומסוגרת. משלא הצליח, פתח אבא את החלון, הכניס ראשו פנימה וזעק בקול גדול: 'שמע ישראל, ה' אלוקינו ה' אחד!'.

"הבחור, הכלוא בשבי הקיבוץ, התכופף לחלון והפיל עצמו החוצה. 'רבי, אני בא איתך!'. חברי הקיבוץ, שראו כי הדברים יוצאים מכלל שליטה, תפסו את אבא זצ"ל והוציאוהו מבין חומות הקיבוץ.

"והבחור עמד בדיבורו: באישון ליל, בלי כלום, עזב את הקיבוץ והגיע לבתי וורשה. כאן, בבית החמים של אבא ואמא, קבלו אותו בצלחת מרק מהבילה ובשפעת לב רותחת. כשאני פוגש היום את הגאון רבי אביגדור, המכהן כר"מ באחד מיישובי הארץ, אני יודע מהו כוחה של ערבות למען הזולת", מסיים הרב גרוסמן את סיפורו המטלטל.

עוד מוסיף הרב גרוסמן כי בפרשת ניצבים אנו לומדים על הערבות של עם ישראל איש לאחיו. כך מבאר האור החיים הקדוש את פירוש הפסוק: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לפני ד' אלוקיכם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל... לעברך בברית ד' אלוקיך ובאלתו" - "כוונת משה בברית זה, היא להכניסם בערבות זה על זה, כדי שישתדל כל אחד בעד חברו לבל יעבור פי ה', ויהיו נתפסים זה בעד זה". זו הברית שציווה ה' כאן בפרשתנו- להיות ערבים זה לזה.

"כל אחד חייב בערבות לפי דרגתו הרוחנית, כמו שאמרו חז"ל (שבת נד, ב): 'כל מי שאפשר למחות לאנשי ביתו ולא מיחה – נתפס על אנשי ביתו; באנשי עירו – נתפס על אנשי עירו; בכל העולם כולו – נתפס על כל העולם כולו"', מסיים הרב גרוסמן את דבריו.

תגיות:הרב דוד גרוסמןקיבוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה