פעילות הידברות

נתוני העוני מצמררים: מהו הפתרון שמצאו לכך בהידברות לקראת ראש השנה?

מאז הקורונה ישראל עניה יותר ורמת החיים בה ירדה. לפעמים הבושה מציקה בבטן הרבה יותר מהרעב. מה הידברות עושה בעניין?

  • כ"ב אלול התשפ"א
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

הנתונים העולים מדו"ח העוני לשנת 2020 מבהילים. הקורונה גרמה לכך שרמת החיים בישראל ירדה בצניחה החדה ביותר ב-19 השנים האחרונות, וכיום חיים בישראל כ-2,000,000 עניים.

על פי דו"ח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2020, מדובר אמנם בירידה של 4.4%, אך הירידה ברמת החיים הייתה למעשה גבוהה בהרבה, עד כדי 23%, אם לא מחשבים את מענקי הביטוח הלאומי. משמעות הירידה הזו היא שהשכבה הנמוכה של מעמד הביניים התדרדרה לעוני, ומה שבאופן זמני סותם את החור שבסכר הם תשלומי הממשלה. בעתיד הסיוע הממשלתי ייפסק, אבל הירידה ברמת החיים תישאר.

>> לתרומת סל מזון למשפחה נזקקת דרך הידברות לחצו כאן <<

למעשה, נוצר כאן דור חדש של עוני - משפחות נפגעות הקורונה אשר 'נולדו' למעגל העוני בלית ברירה. בנוסף, הסגרים אילצו משפחות עם ילדים קטנים שבהן יש שני הורים מפרנסים לעשות את הבחירה – מי יישאר בבית עם הילדים ומי יצא לעבוד? מטבע הדברים לרוב, אימהות נשארו בבית עם ילדיהן. בעקבות כך 70% מדורשי העבודה בסגר השלישי היו נשים. מעל חצי מיליון ילדים יהודים חיים בעוני, ומעל 150,000 איש הם קשישים עניים, המקבלים קצבת זיקנה זעומה.

 

בעלי רמת חיים נמוכה מאוד אינם מוגדרים עניים

מהו עוני? חשוב להבין שעוני מוגדר כמושג יחסי. עוני נקבע בהתאם לרמת החיים של כלל האוכלוסייה. למשל, אדם במדינת עולם שלישי שמרוויח כ-3,000 ₪ מוגדר כאדם מבוסס. לעומתו, תושב נסיכויות הנפט שמרוויח 8,000 ₪ יכול להיות מוגדר עני. היכן הבעיה? בישראל, על פי דו"ח העוני לשנת 2020 של הביטוח הלאומי, רמת החיים ירדה באופן משמעותי ביותר עד שעשרות אלפי אנשים שנחשבו ב-2019 לעניים כבר לא מוגדרים כך ב-2020. משמעות ההגדרה היבשה הזו אינה מצביעה על כך שמצבם הכלכלי השתפר, אלא שיש עכשיו אנשים עניים מהם. קיימת אפשרות שאוכלוסיות שחיו בעוני לפני משבר הקורונה, ולא הוגדרו כעניות בשנת 2020, הכנסתם אף ירדה, ותחושת העוני שלהן גדלה. שתי הקבוצות נזקקות. אלה שמוגדרים עניים, וכמובן אלה שמוגדרים כעת כעניים החדשים. בנוסף, הפערים בין עשירים לעניים בישראל עלו בשנת הקורונה בשיעור משמעותי מאד.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מאחורי המספרים יש אנשים עם רגשות

נתוני העוני הם דו"חות שנמסרים במספרים ובאחוזים. מאחורי כל מספר, כל אחוז וכל טבלת אקסל נמצאים אנשים עם רגשות, עם כבוד עצמי פגוע, עם קשיים, עם חרדות, עם מתחים ודאגות. בעיות כלכליות אינן רק בעיות הקשורות לכסף. הן מביאות בעקבותיהן קשיים בזוגיות, מצבים רגשיים מורכבים, בעיות נפשיות, קשיים בגידול הילדים ואף התדרדרות לגירושין ולמצבים חמורים. יש משהו בעוני שגורם לאנשים להרגיש בושה, כי הם לכודים בתוך מכבש לחצים של מחשבות טורדניות: 'אני לא מסוגל לפרנס את משפחתי בכבוד'; 'מה לא בסדר אצלנו? שנינו עובדים והמינוסים רק גדלים'; 'לא הצלחתי בחיים'; 'הערך שלי נמדד לפי המשכורת שאני מביא הביתה' ועוד ועוד. ייתכן ומי שנמצא במצב הזה הוא שכן, חבר או בן משפחה שהצטרפו בעל כורחם למעגל העוני, ואף אחד לא יודע מזה.

מומחים אומרים כי מדידת עוני רק באמצעות שימוש בנתוני הכנסות אינה משקפת בצורה מהימנה את מפת העוני בישראל. מדוע? כאמור, בעקבות התווספות אוכלוסיות חדשות למעגל העוני המשפחות שהוגדרו בעבר עניות וכעת הן לא נחשבות עניות, מצבן לא השתנה, והצרכים שלהן רק גברו. מדד עוני רב ממדי בודק בצורה רחבה יותר את המחסור בתחומי חיים בסיסיים כמו בריאות, השכלה, התמודדות עם יוקר המחיה, ביטחון תזונתי ועוד. מה גם שתחושת עוני היא גם הרגשה סובייקטיבית, שאותה לא תמיד ניתן למדוד.

 

איך נרתמים לעזרה?

אדם נזקק שמתגבר על הבושה, ופונה לארגון חסד כלשהו, נאלץ לעבור בדרך כמה תחנות שמקלפות ממנו שוב ושוב עוד שכבות של כבוד עצמי. עמידה בתור כדי לקבל קרטון של סל מזון, יש בה מתן, אבל לא בסתר.

זוהי הסיבה שבמחלקת החסד של הידברות חושבים על עזרה שתתן מכובדות לכל מי שנזקק לסל מזון. הפתרון מגיע בדמות תווי קניה ברשת הסופרמרקטים של "רמי לוי". כך יוכלו הנזקקים לבחור את המוצרים שלהם בעצמם, ולקבל הרגשה של קנייה בתווי שי שניתנו כמתנה.

מקבלי העזרה נבחנים על פי קריטריונים שונים, וכל אחד מהם נבדק על ידי ועדה מיוחדת של הידברות הכוללת, בין היתר דמות רבנית, את מנהלת מחלקת החסד של הידברות ואת מנהל הכספים של הידברות, שהינו רואה חשבון במקצועו. כך אתם, התורמים, יכולים לדעת בוודאות שהתרומה שלכם הולכת למי שזקוק לה באמת.

הצטרפו אל התורמים הרבים, ועזרו למשפחות להרים את הראש ולשמוח בחג. לקראת ראש השנה תוכלו להרבות בזכויות, ולמנות את הידברות כשליחים נאמנים לקיים את מצוות מתן בסתר לסיוע למשפחות, כי כל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא.

לתרומה אונליין לחצו כאן או התקשרו 073-222-1212

תגיות:עוניישראלפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה