שנת שמיטה

אתרוג פסול בבית שלי? איך?!

מדוע שנת השמיטה הבאה עלינו לטובה מצמצמת את כמות האתרוגים? איך גלי החום האחרונים משפיעים על יבול האתרוגים השנה, וכיצד הדבר יגדיל את הסיכון למכירה פיראטית של אתרוגים שאסור לברך עליהם? מידע שחשוב לקרוא

  • כ"ב אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שנת השמיטה אינה נחלתם של החקלאים בלבד, אלא היא משמעותית ביותר עבור כולנו.

השנה אנו עומדים לחוש את השלכותיה המעשיות של השמיטה כבר בחודש תשרי, שכן בחג הסוכות הקרוב צפוי מחסור באתרוגים בעקבות שנת השמיטה. דיני שנת השמיטה מתייחסים לאתרוג בלבד שכן לולב, הדס וערבה הם ענפים. אין בהם פירות, לכן אין בהם קדושת שביעית.

שוחחנו עם הרב עמי בנימין מארי, מורה הוראה בבד"ץ יורה דעה של הרב מחפוד שליט"א, כדי להבין את הסיבות למיעוט האתרוגים השנה. בנוסף, שמענו ממנו על הסיכון למצוא בשווקים אתרוגים שאסור להשתמש בהם על פי ההלכה.

כיצד שנת השמיטה תגרום לכך שיהיו השנה פחות אתרוגים למכירה?

"אתרוגים שנקטפים לאחר ראש השנה מוגדרים כפירות שביעית. כל פרי שקדוש בקדושת שביעית, חלים עליו איסור סחורה, איסור להשליכו לפח וכו'. בעקבות כך, הוראת הבד"ץ היא לקטוף את האתרוגים עד ראש השנה תשפ"ב. כל מה שלא הספיקו לקטוף עד ראש השנה - לא נוגעים בו. המטרה היא שלא יהיה ערבוב בשוק של פירות שביעית אסורים עם פירות רגילים שמותרים.

למעשה, המלאי מוגבל. 30% מהאתרוגים בארץ ישראל נקטפים לאחר ראש השנה. המשמעות היא שהשנה נוכל להשתמש רק ב-70% מהפירות.

סיבה שניה קשורה למזג האוויר. השנה, באופן מיוחד, גלי החום האחרונים של חודשים תמוז-אב עיכבו את הפריחה. הפריחה היתה אמורה להיות בחודשים תמוז-אב. מזמן הפריחה ועד הזמן שבו ניתן לקטוף את הפרי עוברים כ-45 ימים. עיכוב הפריחה יגרום לכך שהפירות יהיו מוכנים לקטיף בתוך שנת השמיטה, אך, כאמור, לא ניתן יהיה להשתמש בהם. אלו הן שתי הסיבות שבגללן צפויה ירידה של כ-50% בכמות הפירות שמותרים בקטיף".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

"המחסור עלול לגרום לבעלי הפרדסים להעדיף רווח על פני קיום מצוות התורה"

"עניין חשוב נוסף שמשפיע על הירידה באתרוגים הכשרים המוצעים למכירה: חלק מהחקלאים החליטו השנה לא למכור סחורות לבד"ץ משום שהדבר יקטין את הרווח למגדלים. השנה הם מעדיפים למכור בשיווק ישיר לצרכנים.

המחסור עלול לגרום לכל מיני בעלי פרדסים לא מפוקחים להעדיף רווח כספי על פני קיום מצוות התורה, והם עלולים למכור פירות עורלה, כלומר, פירות הגדלים על עץ שגילו נמוך מ-3 שנים. בנוסף, חקלאים שהרווח הכספי יעמוד לנגד עיניהם ולא ההלכה היהודית, עלולים גם למכור סחורה של פירות שיש בהם קדושת שביעית, דבר שהוא, כאמור, אסור על פי ההלכה".

מה מיוחד בארבעת המינים בהשגחת בד"ץ יורה דעה?

"מדובר במקום מפוקח. אדם שמזמין את ארבעת המינים יקבל סט מפוקח שעבר בדיקה של רבנים, תלמידי חכמים, שעברו על מיון התוצרת. מדובר בסחורה ברמה גבוהה בהשגחתו המהודרת של הרב שלמה מחפוד, שליט"א".

הזדרזו להבטיח לעצמכם אגודה מהודרת של ארבעת המינים שתישלח אליכם בסמוך לחג הסוכות. ככה תגיעו מוכנים מראש לקראת השנה החדשה בראש שקט ובלב שמח בידיעה שקיימתם את מצוות החג כהלכתה.

להזמנות לחצו כאן או התקשר 073-222-12-50

תגיות:שנת שמיטהאתרוג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה