חדשות בארץ

המאבק על האסי: בית המשפט הורה למדינה לגבש הסדר גישה לנחל

בית המשפט המנהלי בחיפה הורה למדינה לגבש בתוך 18 חודשים הסדר, שיאפשר גישה של הציבור הרחב לנחל האסי תוך התחשבות בזכויותיו של קיבוץ ניר דוד. יו"ר ש"ס אריה דרעי: "בית המשפט נענה לדרישתנו – נחל האסי ייפתח לכל אזרחי ישראל"

קיבוץ ניר דוד ונחל האסי (צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90)קיבוץ ניר דוד ונחל האסי (צילום: מנחם לדרמן, פלאש 90)
אא

בית המשפט המנהלי בחיפה קבע היום (חמישי), כי נחל האסי וגדותיו הם מקרקעי ציבור המיועדים לתועלת הציבור, וכי לציבור הרחב זכות גישה אליו. השופטת תמר שרון-נתנאל הורתה למדינה לגבש בתוך 18 חודשים הסדר שיאפשר גישה של הציבור לנחל.

שרון-נתנאל ציינה בפסק הדין, כי זכות הגישה של הציבור מתנגשת עם זכויות קיבוץ ניר דוד, שנבנה על פי תוכניות שאושרו כדין ללא התנגדות. לדבריה, בנסיבות שנוצרו והתפתחו במקרקעין במשך עשרות שנים, לא ניתן לממש את זכות הגישה ללא קביעת האיזונים הנכונים בין הזכויות וללא הסדר תכנוני. לאור זאת, היא הורתה למדינה ולרשות מקרקעי ישראל לגבש הסדר תכנוני, שישקף את האיזון הכולל והראוי בין זכויות הציבור לבין זכויות הקיבוץ ותושביו: "הסדר פשרה, שמטרתו לאזן בין זכויות מתנגשות, או להסדיר מתווה אשר יביא לאיזון בין הזכויות, איננו בלתי חוקי". השופטת הבהירה, כי גיבוש ההסדר הינו תפקידה של המדינה ולא של בית המשפט, שאינו מוסמך להחליט במקומה אלא רק לבחון את החלטותיה.

עד לגיבוש ההסדר התכנוני, חייב בית המשפט את המדינה לאפשר ולוודא את קיומה ומימושה של זכות הגישה ל"חוף הירוק", בצד המערבי של הקיבוץ, במתחם שהקיבוץ פתח במהלך ההליך המשפטי, וזאת במגבלות שנקבעו בפסק הדין. בנוסף, הורה בית המשפט לקדם את תוכנית "נחל עמל קדום", בצד המזרחי של הקיבוץ, שמטרתה לפתח אזור לנופש ולרחצה באפיק האסי ואסדרה של מקום נופש בחיק הטבע לכלל הציבור.

יו"ר ש"ס אריה דרעי מסר בתגובה לפסק הדין: "גם הבוקר תיקנו עוול חברתי. בית המשפט נענה לדרישתנו – נחל האסי ייפתח לכל אזרחי ישראל. תנועת ש"ס הוכיחה היום שוב שהמאבק על צדק חברתי הוא דרך חיים ולא סיסמת בחירות. מברך את חברי המאבק לשחרור נחל האסי ואת ח"כ עו"ד משה ארבל על הדרך, ההתמדה והחתירה לשוויון אמיתי".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) הגיב: "היום נרשמה היסטוריה במדינת ישראל. בית המשפט קבע במפורש שחסימת הגישה אל הנחל וגדותיו איננה חוקית. האלימות כנגד תושבי בית שאן ואזרחי ישראל באמצעות חברות שמירה תיפסק"

עו"ד ישראל באך, היועץ המשפטי של ש"ס, מסר: "היום נקבעה הלכה חשובה והיסטורית על ידי בית המשפט המחוזי, שתביא לסיום ההתעמרות של בעלי ההון מהקיבוצים ושליטתם במשאבי הטבע הציבוריים. אני שמח על ההחלטה, ומרשתי תנועת ש"ס בהחלט הוכיחה עמידה מרשימה ואיתנה על זכויות הציבור הממודר והמוחלש, ומשמשת לו לפה גם בזירה המשפטית".

בעמותת "משחררים את האסי" הביעו סיפוק מפסק הדין: "זהו יום משמח ומרגש. לאחר מאבק ציבורי עיקש של כשנתיים, החלטת בית המשפט מהיום מכירה סוף סוף בזכותו של הציבור על המשאב הציבורי, ומבינה שלא ייתכן שקבוצה קטנה של כ-300 בתי אב תחזיק במפתח לנכס ציבורי. בית המשפט מאלץ את המדינה לקחת אחריות ולהבטיח גישה חופשית אל הנחל לכל אורכו, ללא גדרות או מחסומים, וכן לקדם את הפארק בקצה הקיבוץ".

תגיות:ש"סאריה דרעימשה ארבלנחל האסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה