כתבות מגזין

"ב-2017 נולדתי מחדש": מחיים נוצריים בפרו - לבית שומר מצוות בישראל

בשיחות טלפון מול ספרים פתוחים, רצתה פיירינה, בת למשפחה נוצרית, לנצח את הבחור היהודי הישראלי שהכירה, בוויכוחי השקפה נוקבים. הוא ניצח, ושניהם הרוויחו: בת-שבע עברה תהליך גיור כהלכתו, הם נישאו והקימו בית שומר מצוות. סיפורה המפעים של גיורת הצדק, בת-שבע מנחם

  • א' אלול התשפ"א
בת שבע מנחם, גרת הצדק ומשפחתהבת שבע מנחם, גרת הצדק ומשפחתה
אא

בת-שבע מנחם (31) נולדה למשפחה נוצרית וקיבלה את השם פיירינה. היא התחזקה בלימודי הנצרות, אך הרגישה שזו לא הדרך הנכונה. כאשר הכירה את עוז, בחור יהודי ישראלי שטס לפרו, היא שאלה אותו שאלות נוקבות ביהדות. הוא ניצח, ושניהם הרוויחו: בת שבע התגיירה, עוז התחזק, הם נישאו וכיום הם הורים ל-3 בנות ושומרי תורה ומצוות.

כדי להבין את עומק ההשגחה הפרטית בחייה של בת-שבע, נחזור 20 שנה לאחור: כשהיתה בת-שבע, אז פיירינה, בת 12 הוריה התגרשו, ואביה התקרב יותר לנצרות. "בהתחלה הלכתי בדרכו של אבי מבלי לשאול שאלות. בגיל 18 ביקרנו במקומות הקדושים בישראל. כשחזרתי הביתה, הרגשתי כל הזמן שאני צריכה לחזור לישראל", היא מספרת.

"התקרבתי לנצרות, למדתי לימודי נצרות וסיפורי התנ"ך, והתחלתי להתפלל. ראיתי שהתפילות נענו. כשאבא שלי חלה במחלה, היה לנו קשה מאוד, וחשבתי – 'איך אוכל לעזור לאבא? הרי אני לא רופאה'. החלטתי להתפלל כל לילה בנחישות", היא מספרת. "אבא עמד לפני טיפולים חזקים, ולפניהם ניגש לבדיקה שגרתית. תוצאותיה הדהימו אותנו: אין כלום. אין מחלה. אבא בריא ושלם. היינו המומים. אני הבנתי שזה נס שקרה בזכות התפילות, והפכתי את התפילות להרגל. לפעמים שכחתי את הזמן מרוב דיבורים עם ה', וזה הביא שלווה.

בת-שבע המשיכה להתפלל על כל רצונותיה, וכמעט כל תפילותיה נענו. היא הרבתה להתפלל לזכות להקים משפחה: "חששתי להתחתן ולהתגרש עם ילדים. המצב בבית כילדה השפיע עליי, לכן התפללתי שאמצא אדם טוב ונישואין לכל החיים. ואז פגשתי את עוז, בעלי לעתיד".

עוז מנחם טייל בפרו. הוא הגיע למסעדה שבה ישבה בת-שבע, אז פיירינה. הוא היה בחור חובש כיפה עם התלבטויות קשות: להתחזק ביהדות וללכת לישיבה או לעזוב הכל ולהיות חילוני? הוא ניגש אליה ושאל אם יוכלו לדבר. כאן התחילו לימודי התחזקות ביהדות עבורו מפי בת-שבע, והיא החלה את לימודי הגיור הלא רשמיים שלה בשיחות הטלפון האלו. "דיברנו המון. יום לאחר פגישתנו הוא היה צריך ללכת למקסיקו. היה לנו רק יום אחד להיפגש, אבל זה הספיק כדי להמשיך להיות בקשר בטלפון. דיברנו על דת. חשבתי שהייתי נוצרייה שיציבה בדעתה. רק חשבתי, אבל הבנתי שלא ידעתי כלום. בסיס הידע שלי נופץ לרסיסים לאחר שדיברנו".

בת-שבע שאלה שאלות שאנשי דת נוצריים לא ענו לה עליהן, אבל עוז נתן לה תשובה. למשל, מדוע שומרים שבת? ה' ברא את העולם בשישה ימים ואנחנו שומרים את יום השבת כסמל לאמונה בה'. אם כן, מדוע נוצרים לא שומרים שבת?

בנוסף, שאלת כשרות המזון. בתורה כתובים איסורים על אכילת בע"ח מסוימים. הנוצרים מכירים את זה, קוראים בתנ"ך אבל לא מקיימים זאת. בשבילם זה סיפור. בת שבע פנתה לאביה בשאלות. "הוא אמר לי שלאחר שמייסד הנצרות הופיע, הכל השתנה. זה היה לא ברור כי התורה לא משתנה. הרגשתי שאני משתגעת. אני לא יודעת כלום, שעוז יודע הרבה והוא צודק. לא יכולתי לנצח אותו עם הידע שלי, והוא גם רצה להראות לי שהוא צודק. כל אחד מאיתנו השקיע אנרגיות למצוא את האמת. עכשיו כשהבנתי שהייתי בדרך הלא נכונה, רציתי לחקור על היהדות, ומבלי לדעת, עשיתי את לימודי הסטאז' שלי ביהדות בשיחות הטלפוניות האלו. למדנו עם ספרים. הוא בישראל ואני בפרו. אח"כ הוא חזר לפרו. נפגשנו והמשכנו לדבר על יהדות. הוא ביקר בבית שלי, והכיר את משפחתי", מספרת בת-שבע.

 

האמנתי שהנצרות היא לא הדת שלי

בעקבות השיחות והדיונים שניהל עם בת-שבע, הבין עוז לעומק את יהדותו והחל להתחזק. למרות זאת, הוא לא הציב לבת-שבע אף תנאי להמשך הקשר: "הוא לא אמר שאצטרך להתגייר בשבילו, למרות שבדיעבד הבנתי שזה היה מסוכן עבורו. עבורי, אלו היו שיחות מידע. הייתי רצינית בחקר היהדות, כי האמנתי שהנצרות היא לא הדת שלי". 

מתי התחלת את תהליך הגיור?

"בדקתי אילו מקומות בפרו יתנו לי מידע על היהדות. צפיתי בהרצאות, ורציתי לנסות", מספרת בת-שבע. "הלכתי לבית כנסת בפרו, והם דחו אותי. הם אמרו שהם לא מגיירים: 'מצטערים, שלום'. הם לא נתנו מידע. שלחתי הודעות, התקשרתי, שלחתי אימייל, וקיבלתי את אותה התשובה. הפכתי לעיקשת יותר וסקרנית. אח"כ הבנתי שבפרו לא אוכל להתגייר. חשבתי: 'אולי זה לא בשבילי?', ואז עוז חזר לישראל. אחרי שבעה חודשים שהמשכנו לדבר בטלפון, היה לי ידע תיאורטי שרציתי ליישם. עוז הדריך אותי, ורציתי לראות איך אני מרגישה עם זה. ניסיתי לשמור שבת בביתי ככל שיכולתי, התחלתי לשמור בשר וחלב, וניסיתי לחגוג את חנוכה".

המשפחה, מצידה, צחקה על ניסיונותיה של בת-שבע: "הם טענו שזה בגלל שיש לי רגשות לעוז, אבל אמרתי להם שאם הייתי מאוהבת הייתי בורחת לישראל. אז הם הבינו שאני רצינית. כששיניתי את הבגדים שלי, זה היה צעד גדול. עבדתי בחברה גדולה, פרו היא מדינה חמה, ופתאום אני לובשת ארוך. בעבודה התפלאו, כי הם לא ראו את התהליך הפנימי שעברתי בבית".

אביה של ב-שבע, נוצרי אדוק, קיבל את השינוי בהבנה: "הוא שאל אותי איך אני מרגישה, והאם אני בטוחה בזה. הוא היה רגוע. אולי בגלל שהייתי מאוד ברורה. לאחר שבמשך תקופה התנהגתי כיהודייה - רציתי להפוך ליהודייה".

בפני בת-שבע עמדו שתי אפשרויות: גיור בארה"ב או בישראל. היא רצתה לבוא לישראל כי יש גיורים בארה"ב שלא מוכרים בארץ, אבל המנהל שלה בעבודה פוטר, והיתה אפשרות שהיא תקודם. היא התפללה לקידום. אבל לה' היו תוכניות אחרות. הבוס הבכיר יותר החליט לא לקדם אותה, ועובדה זו סייעה לבת-שבע להחליט לעבור את הגיור בישראל.

ב- 2016 הגיעה בת-שבע לישראל, כאשר משפחתו של עוז ידעה על תוכניתה, וקיבלה אותה בחום.

הרבנות לא ממהרת לעזור לבחורה בגיור אם היא בקשר עם בחור יהודי כי אולי יש לה שיקולים זרים ולא אהבת היהדות.

"חשבתי שאולי יגידו שאני רוצה להתגייר כדי להתאזרח", מסבירה בת-שבע, "אבל נפגשתי עם רבנית גיור, והיא הכירה את הסיפור שלנו, וידעה שעוז רוצה להתחזק, וגם אני. היא קיבלה אותי לפגישה כדי לבדוק עד כמה אני רצינית. ויתרתי על הכל: עבודה, רכב, משפחה, מולדת, חברות. סיימתי את הפגישה איתה ובכיתי כמו משוגעת. היא שאלה שאלות לא פשוטות. הייתי מתוחה, ומאוד רציתי בזה, והרגשתי שאני צריכה להראות לה רצינות, ולשכנע אותה בכוח, בצורה לא טבעית. הרגשתי שהפגישה לא היתה טובה. היא עשתה את עבודתה ושאלה את השאלות הנוקבות. רציתי להיפגש שוב. אבל הרבנית השתכנעה. היא נתנה לנו הזדמנות"

לימודי הגיור היו אמורים לארוך יותר משנה, אך בת-שבע סיימה אותם תוך 9 חודשים. "למדתי ברצינו, כתבתי והקלטתי את השיעורים, ואז ניגשתי לבית הדין. ב-2017 נולדתי מחדש. הפכתי ליהודייה וזה היה מדהים. הרגשתי משהו בליבי ובנשמתי", היא מתארת בקול חנוק.

בת-שבע לא בזבזה זמן, ותוך פחות משבועיים מרגע הגיור - היא התחתנה עם עוז, שהתחזק מאוד בשמירת תורה ומצוות. משפחתה הגיעה לארץ לחתונתה, כשהם שמחים בשבילה שהתהליך הושלם והיא מאושרת.

ההורים של בת שבעההורים של בת שבע

לעוז ולבת-שבע נולדו שלוש בנות וכיום היא אמא במשרה מלאה. המצווה החביבה עליה היא טהרת המשפחה: "בכל פעם כשאני טובלת יש לי את אותה ההרגשה. הטבילה מזכירה לי את הטבילה הראשונה שלי כיהודייה. זה כמו לסגור מעגל כל חודש".

תגיות:גר צדקנצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה