סרטי טבע

התחממות גלובלית: שימפנזים נצפו לראשונה תוקפים גורילות עקב מצוקת רעב

בעבר הם חיו בשלום ובהרמוניה, אבל לאחרונה, נצפו שימפנזים באפריקה תוקפים והורגים גורילות. הסיבה – תחרות על משאבי מזון שהולכים ומצטמצמים עקב שינוי האקלים

  • כ"ו אב התשפ"א
אא

שימפנזים בפארק הלאומי לואנגו שבגבון, אפריקה, נצפו לראשונה תוקפים, הורגים וטורפים גורילות המאכלסות גם הן את האזור. לדברי החוקרים, מדובר בתצפיות ראשונות מסוגן, מאחר שאלו חיו בשלום עד השנים האחרונות, אולם הם מאמינים שהמחסור במזון שנוצר עקב ההתחממות הגלובלית הוא זה שהביא את שני המינים למלחמה.

אנשי צוות המחקר מאוניברסיטת אוסינברק וממכון מקס פלאנק בגרמניה, מעידים על שתי התקפות קטלניות של שני המינים בתחרות על מזון ההולך ופוחת.

בין השנים 2014 ל-2018, החוקרים צפו בתשעה מקרים בהם שימפנזים וגורילות חיו באינטראקציה שלווה ואף הוזנו יחד מעצי הפרי. ההרמוניה נפסקה בשנת 2019, כאשר בשתי הזדמנויות הקימו שימפנזים קבוצה מאוחדת ותקפו קבוצת גורילות, תקיפות שנמשכו 124 דקות, והסתיימו בשני גורי גורילה מתים. המפגש השני הסתיים בגור גורילה מת שנטרף כמעט כולו על ידי נקבת שימפנזה בוגרת.

טוביאס דשנר, פרימטולוג במכון מקס פלאנק לאנתרופולוגיה אבולוציונית, אמר בהצהרה שפורסמה כי "יכול להיות שחלוקת משאבי מזון על ידי שימפנזים, גורילות ופילי יער בפארק הלאומי לואנגו מביאה לתחרות מוגברת ולעתים אף לאינטראקציות קטלניות בין שני מיני הקופים הגדולים. התחרות המוגברת על המזון עשויה להיגרם כתוצאה מהתופעה האחרונה של שינויי האקלים והפסקת זמינות הפירות כפי שנצפה ביערות טרופיים אחרים בגבון".

מחברי המחקר מעוניינים ללמוד מדוע התרחשו ההתקפות הללו וגם מדוע רק כעת. שני האירועים היו בעונות שבהן מקורות המזון של השימפנזים והגורילות חופפים ואילו האינטראקציות הידידותיות היו בתקופות בשנה בהן תזונתם משתנה. החוקרים חושדים שלא במקרה היערות בגבון החלו לייצר פחות פירות וכי זה קורה כתגובה לשינויי האקלים. "אנחנו רק בתחילת הדרך להבנת ההשפעות של התחרות על יחסי הגומלין בין שני מיני הקופים הגדולים בלואנגו", אמרה פרופ' סימונה פיקה.

תגיות:גורילותאפריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה