נפלאות הבריאה

אשד הנהר: על המפלים המיוחדים בעולם

מהו מפל, ממה הוא נוצר, והיכן נמצאים המפלים המיוחדים בעולם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מפלי מים הם תופעת טבע יפהפייה, ובמקרים רבים עוצרת נשימה ממש. מפל הוא מקום שבו מי הנהר נופלים מגובה רב אל המשך הנהר או הנחל, שנמצאים במקום נמוך יותר. במקרים מסוימים, מפלי מים נוצרים במקומות שבהם יש שברים טקטוניים על פני האדמה.

ברחבי העולם קיימים הרבה מאוד מפלים. חלקם גדולים מאוד וחלקם קטנים ומקומיים יותר. בישראל, שאינה משופעת מאוד במים, רוב המפלים הם קטנים יחסית. אולם ברחבי העולם קיימים מפלים גדולים ויפהפיים, שמושכים אליהם תיירים רבים. המפלים משמשים לא רק כאתרי תיירות. במקומות מסוימים, כוח המים הנופלים הוא עז כל כך, עד שניתן לנצל אותו על מנת להניע טורבינות ולייצר באמצעותן חשמל בצורה ירוקה, שטובה לסביבה.

ברחבי העולם, כאמור, קיימים מספר מפלים ייחודיים. הנה כמה דוגמאות:

המפלים הרחבים בעולם. מפלי איגואסו שביערות הגשם שבין ארגנטינה לברזיל, נחשבים למפלים הרחבים ביותר בעולם. זהו אזור שלם של מפלים, המכיל בתוכו כ-275 מפלים. אחד מן המרשימים שבהם הוא מפל "לוע המפלצת". זהו מפל דמוי פרסה, שרוחבו מגיע ל-700 מטרים. גובהו הוא כ-82 מטרים, והוא הגבוה מבין מפלי איגואסו. למעשה, מפלי איגואסו אינם הרחבים ביותר בעולם. הרחבים ביותר הם מפלי חון שבלאוס, שרוחבם מעל 10 קילומטרים! אלא שהם מפלים נמוכים מאוד, ולכן אינם מרשימים במיוחד, ולא נרשמו כשיא.

המפל הגבוה בעולם. מפל אנחל שבוונצואלה הוא המפל הגבוה בעולם – וגובהו הוא בערך פי 19 מגובהם של מפלי הניאגרה המפורסמים, שבין ארה"ב לקנדה. גובה המפל הוא 979 מטרים, וגובהה של המדרגה הגבוהה ביותר שלו הוא 807 מטרים.

מפל הדם. באנטארקטיקה קיים מפל מרהיב מיוחד בתוך קרחון. המים שבמפל זורמים בצבע אדום, שמזכיר דם או חלודה. למעשה, מדובר באמת בחלודה. באגם שמתחת לקרח ישנו ריכוז גדול של חיידקים עשירים בברזל, וכאשר הם באים במגע עם האוויר, הם פשוט מחלידים, ומקבלים את הצבע הייחודי שלהם.

המפלים הקפואים. מפלי גולפוס שבאיסלנד קופאים בחלקם בעונת החורף, מה שיוצר מראה מרהיב. הנהר מושך איתו בחורף גם שלג וגושי קרח גדולים, ורסיסי המים שהמפל מפיץ יוצרים מעליו קשתות מרהיבות בימי שמש.

תגיות:נפלאות הבריאהמפלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה