חדשות כלכלה

מס חדש: רוצים להשתמש בחד-פעמי? שלמו כפול

על פי התוכנית, שמגובשת על ידי משרדי האוצר והגנת הסביבה, מס הקנייה החדש על כלים חד-פעמיים צפוי להפחית את השימוש בהם בכ-40 אחוזים

  • י"א אב התשפ"א
(תמונה: שאטרסטוק)(תמונה: שאטרסטוק)
אא

משרדי האוצר והגנת הסביבה מגבשים תוכנית להפחתת השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים. במסגרת התוכנית יוטל מס קנייה על ייבוא וייצור מקומי של כלים חד-פעמיים, שצפוי להכפיל את מחירם. המס יוטל על כוסות, צלחות, קערות, סכו"ם וקשיות – על בסיס משקל המוצרים. הוא צפוי להיכנס לתוקף בתחילת שנת 2022, ולהכניס מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה.

מס הקנייה החדש יהיה דומה למס המוטל על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. גובהו יתבסס על מחקר שביצע המשרד להגנת הסביבה, בו נבחנה נכונות הצרכנים הביתיים לשלם על מוצרי פלסטיק חד-פעמיים. במחקר נמצא, כי הכפלת המחיר לצרכן צפויה להפחית את השימוש במוצרים אלו בכ-40 אחוזים. גובה המס המדויק ייקבע בהמשך, בהתאמה עם שיקוליה של רשות המסים.

תוכנית המיסוי החדשה נועדה לצמצם את הנזק הנגרם לסביבה כתוצאה מהשימוש בכלים החד-פעמיים. על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, הצריכה הביתית של כלי פלסטיק חד-פעמיים בישראל הוכפלה בעשור האחרון, ועומדת על כ-7.5 ק"ג לנפש בשנה – פי חמישה מאשר באיחוד האירופי. ההוצאה השנתית של משקי הבית על מוצרים אלו בישראל עומדת על כ-1.3 מיליארד שקלים. סך ההוצאה הכללית מתקרב ל-2 מיליארד שקלים.

ממחקרים שונים עולה, כי כלים חד-פעמיים גורמים לנזק סביבתי משמעותי ולהשפעות שליליות על בריאות הציבור. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי "הכלים הופכים במהירות ממוצר שימושי לפסולת הממשיכה להתקיים לעיתים גם אלפי שנים, שתופסת מקום הולך וגדל במטמנות, מביאה להגדלת עלויות פינוי אשפה, לזיהום הים, השטחים הפתוחים והמרחב הציבורי ומקבעת את התלות שלנו בדלקים פוסיליים מזהמים שמהם הפלסטיק עשוי".

מזהמים, לא ממוחזרים וחוזרים לגופנו: 9 עובדות מעוררות מחשבה על כלים חד-פעמיים

תגיות:משרד האוצרכלים חד פעמייםהמשרד להגנת הסביבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה