חדשות בארץ

"חסר אחריות": ההגדרה החדשה של יאיר לפיד לאנטישמיות

בנאום שנשא בפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות, הצהיר שר החוץ יאיר לפיד כי יש להרחיב את משמעותה של האנטישמיות ולכלול בה גם את "בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי" וגם "סוחרי עבדים שזרקו למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות". גולשים ופוליטיקאים מימין תקפו

לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)לפיד (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

נאום שנשא שר החוץ יאיר לפיד בכינוס השביעי של הפורום הגלובלי למאבק באנטישמיות חולל היום (חמישי) סערה ברשת וגינויים מצד האופוזיציה מימין.

לפיד הצהיר בנאומו, כי יש להרחיב את משמעותה של האנטישמיות ולהגדירה מחדש: "הגיע הזמן שנתחיל לספר את הסיפור הנכון על האנטישמים, הגיע הזמן שנגיד לעולם בפני מה אנחנו ניצבים", אמר. "האנטישמים לא היו רק בגטו בודפשט. האנטישמים היו סוחרי עבדים שזרקו מספינות עבדים למי האוקיינוס עבדים כבולים בשרשראות. האנטישמים הם בני שבט ההוטו ברואנדה שטבחו בבני שבט הטוטסי. האנטישמים הם קנאים מוסלמים שהרגו בעשור האחרון יותר מ-20 מיליון מוסלמים אחרים. האנטישמים הם דאע"ש ובוקו חארם".

"האנטישמים הם אנשים שהורגים במכות צעירים מהקהילה הלהט"בית", הוסיף לפיד. "האנטישמים הם כל מי שרודף אנשים לא בגלל מה שהם עשו, אלא בגלל מה שהם. בגלל איך שהם נולדו. האנטישמיות היא לא השם הפרטי של השנאה, היא שם המשפחה שלה. היא כל מי שאכול שנאה עד כדי כך שהוא רוצה לרצוח ולהשמיד ולרדוף ולגרש אנשים רק בגלל שהם שונים ממנו".

חבר הכנסת עמיחי שיקלי (ימינה) ציטט מדבריו של שר החוץ וכתב: "לפיד מגדיר מחדש מהי אנטישמיות. אוי לבורות, דחוף להשלים בגרות". חבר הכנסת אופיר סופר (הציונות הדתית) תקף: "שר החוץ הרשמי של מדינת ישראל מגדיר מחדש את האנטישמיות, ונותן לגיטימציה לאנטישמיות באופן שגובל בהכחשת קיומה של שנאת יהודים. אמירות שבמשך שנים העם היהודי נלחם בהן. אובדן הבושה".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', קרא ללפיד לתקן את טעותו: "זו לא בושה. זה עדיף עשרת מונים על התבצרות בטעות. יש לך אחריות גדולה על הכתפיים, וזילות האנטישמיות שיצרת בנאומך השגוי גורמת נזק גדול למאבק באנטישמיות".

חברו למפלגה של סמוטריץ, שמחה רוטמן, מתח ביקורת נוקבת על שר החוץ: "באמצע שנות ה-90 נערך סקר בקרב בני נוער בשבדיה בו התגלה כי כ-34% מהנשאלים כלל לא היו בטוחים שאכן הייתה שואה. הבהלה הגדולה שהתעוררה מכך הובילה את ממשלת שבדיה לייסד את הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה (IHRA), אליה הצטרפו עד היום 35 מדינות".

"במאי 2016 אימצו 27 מהן את הגדרת העבודה לאנטישמיות, במטרה להתאים את ההגדרות של האנטישמיות הקלאסית (קריקטורות והאשמת יהודים במזימות נגד האנושות) לעידן החדש (הפגנות בקמפוסים וחרם על מוצרים מישראל). כך שמעבר לגינוי קריאה לאלימות נגד יהודים או פגיעה בהם, הגדרת העבודה של  IHRA מתייחסת גם להאשמת יהודי התפוצות בנאמנות למדינת ישראל על חשבון הנאמנות למדינה בה הם חיים –  כאנטישמיות, החלת סטנדרטים כפולים כלפי מדינת ישראל – כלומר החרמת מוצרים מההתנחלויות ולא משטחים כבושים אחרים – כאנטישמיות, והשוואת מדיניותה של ישראל לזו של הנאצים – כאנטישמיות".

רוטמן ציין, כי מאז אימוץ הגדרת העבודה לאנטישמיות השקיעה ישראל מאמצים כבירים כדי שזו תאומץ על ידי מדינות רבות ככל האפשר: "ב-2017 היה זה האיחוד האירופי, ב- 2019 בעקבות לחצים כבדים הפרלמנט הגרמני אימץ החלטה ברוח דומה והכיר בתנועת ה-BDS כאנטישמית, ולבסוף לפני מספר ימים שר החוץ בירך גם את קנדה על אימוץ הגדרת העבודה של IHRA. כל זה כדי שלבסוף במחי נאום אחד יאיר לפיד יחזיר את מדינת ישראל שנים אחורה ויגיד בנאום שאנטישמיים הם בני ההוטו שטבחו בשבט הטוטסי ברואנדה. שירות החוץ של ישראל מעולם לא היה מופקד בידי אדם חסר אחריות כל כך".

 

"לפיד מפטפט דברי הבל"

גולשים ברשת הביעו זעם, חלקו מעורב בלעג, על ההגדרה החדשה של לפיד לאנטישמיות. אליהם הצטרפו אנשי תקשורת מצדה הימני של המפה הפוליטית שתקפו את לפיד והאשימו אותו בגרימת נזק למאבק נגד האנטישמיות.

כתב מקור ראשון, אריאל שנבל, כתב: "הרצון הפתטי של לפיד לצאת נאור ופרוגרסיבי כדי לקבל חיבוק מהשמאל שונא ישראל באירופה ובארצות הברית הביא אותו להרוס בנאום קצר ולא ייאמן שנים של עבודה סיזיפית שמטרתה להגדיר את האנטישמיות כפגיעה ביהודים. כן, יש פגיעה ייחודית ביהודים, שואה וזה, זוכרים? פשוט אין לתאר את הנזק שהדבר הזה יעשה לנו".

"לפיד לא מפנים שהוא כבר לא בעל טור בעיתון אלא שר חוץ של מדינה. שהלהטוט במילים כבר לא מספיק, כי אשכרה יש להן משמעות. אם שר בכיר בממשלת המדינה היהודית אומר שכל מי ששונא והורג מישהו בעולם הוא אנטישמי, אז אף אחד לא אנטישמי, ואין אנטישמיות. נשבע לכם שהילד שלי שעולה לכיתה ז׳ מבין את זה".

יערה זרד מערוץ 20 כתבה: "הטקסט הזה הוא לא פחות ממצמרר. יאיר לפיד מגדיר מחדש את האנטישמיות ומרחיב את המושג באופן שגובל בהכחשת קיומה של שנאת יהודים. אמירות שבמשך שנים העם היהודי נלחם בהן, מובאות כבשורה על ידי שר החוץ של מדינת ישראל. כלי שישמש את אויבינו ושונאינו ובעיקר בורות אינסופית".

ההיסטוריון והפובליציסט ד"ר גדי טאוב תקף: "הממשלה הרי פוסט-ציונית. ולכן לא מפתיע ששר החוץ הפוסטמודרני והבור שלה עוסק בטשטוש הייחוד של האנטישמיות. בן של ניצול שואה, שקונה את תעמולת מכחישי ייחודה. לפיד משרת את האידיאולוגיה שבסופה מחכה הדה-לגיטימציה של הלאומיות, ולכן גם של הציונות".

פרשן "ישראל היום", אריאל כהנא, כתב: "סממני השטחיות של בכירי הממשלה מצטברים לכדי מגמה מפחידה. לפיד מפטפט דברי הבל על הגדרת האנטישמיות. מיכאלי מתרפסת בפני ארצות הברית בלי לדעת היסטוריה בסיסית. וראש הממשלה מתפאר בניגוח קודמו אך למעשה מחקה אותו".

לפיד הגיב הערב לסערה סביב נאומו, והבהיר כי הוא עומד מאחורי כל מילה בו: "דוברי הימין הקיצוני תוקפים ביממה האחרונה את הנאום שנשאתי בכנס למאבק באנטישמיות שנערך אמש בירושלים. מתברר שלא רק את החברה הישראלית האנשים האלה מנסים להרוס, בשביל ניגוח פוליטי הם מוכנים לעזור אפילו לאנטישמים".

תגיות:יאיר לפיד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה