חדשות בארץ

כתב אישום נגד האימאם מלוד בעבירות של הסתה לאלימות ואיומים

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה כתב אישום נגד האימאם יוסף אלבאז מלוד, בגין פוסטים בפייסבוק בהם הסית לאלימות בשוטרים ואיים על סגן ראש העיר. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לקבוע תנאים לשחרורו של אלבאז בתנאים מגבילים עד תום ההליכים

אלבאז בבית המשפט, יוני 2021 (צילום: פלאש 90)אלבאז בבית המשפט, יוני 2021 (צילום: פלאש 90)
אא

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר (חמישי) לבית משפט השלום ברמלה כתב אישום נגד האימאם יוסף אלבאז, בן 62 מלוד, בגין הסתה לאלימות בפייסבוק כלפי שוטרים ובגין איומים בפייסבוק כלפי סגן ראש העיר לוד, מר יוסי הרוש. כתב האישום הוגש באישור פרקליט המדינה, עמית איסמן.

בין השנים 2018-1991 שימש אלבאז כאימאם של מסגד אל-עומרי (המסגד הגדול) בעיר לוד, וגם לאחר מכן הוכר כאימאם על אף שלא נשא בתפקיד רשמי. בשנים האחרונות הוא נשא מפעם לפעם בימי שישי דרשות במסגד זה ובמסגדים נוספים בארץ.

אלבאז מחזיק פרופיל בפייסבוק, אליו מקושרים אלפי חברים ועוקבים. הוא נאשם כי בחודש שעבר פרסם בחשבונו קטע מסרט קולנוע בו מוצג רצח אכזרי של שני שוטרים, אליו צירף טקסט הקורא לאלימות ומעודד מעשי אלימות כלפי שוטרים בו נכתב: "מחילה מכם... הדרך הכי טובה להתמודד עם העוול". הפוסט זכה לחשיפה של אלפי אנשים, ושימש במה לגולשים להבעת תמיכה בתכנים.

בכתב האישום צוין, כי "במעשיו המתוארים פרסם הנאשם קריאה למעשה אלימות, דברי שבח, אהדה ועידוד למעשה אלימות, כשעל פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, בסמיכות לאירועים האלימים ובהתחשב במעמדו של הנאשם, כמו גם בשים לב לתפוצה הרחבה של הפרסום ברשת החברתית, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות".

בנוסף, אלבאז נאשם כי פרסם בחודש שעבר פוסט בו איים על סגן ראש עיריית לוד, יוסי הרוש, ועל גורמים נוספים, על רקע הקמת שביל גישה בסמוך לבית ספר בעיר. אלבאז קישר את דבריו בפוסט להתפרעויות האלימות של ערבים בלוד ובמקומות נוספים בארץ במהלך מבצע "שומר החומות" בחודש מאי: "מכתב פתוח לראש העיר והבריונים מהגרעין התורתי... מציע לכם לבלום את הבריונים שלכם, כי התגרותכם תחזיר אותנו לחודש אחורה, אתם תשלמו את המחיר על פעולות אלו. ולגבי המלחמה שאתה מאיים עלינו יוסי הרוש... מבטיחים לך אנחנו שנהיה מספיק אחראים לגרום לך שתבין שנוותר על נשמתנו בזול במטרה לחנך אותך ולהפסקת בריונותך".

אלבאז בריאיון במאי 2021 (קרדיט: חדשות 12)

במקביל להגשת כתב האישום, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לקבוע תנאים לשחרורו של אלבאז בתנאים מגבילים עד תום ההליכים. בית המשפט התבקש, בין היתר, לאסור על אלבאז גישה לאינטרנט, לאסור על יציאתו מן הארץ ולקבוע לו ערבויות כספיות.

בבקשה נאמר, כי "הנזק הפוטנציאלי מביצוע עבירות כאמור הוא ממשי וניכר, שכן מדובר בחשש להתבטאויות מסיתות ומאיימות ברשת מצד דמות בעלת השפעה רבה על חוג רחב של אנשים, ועל רקע התקופה המתוחה שבה אנו מצויים. לא פעם נקבע בפסיקה כי הרשת החברתית הינה 'כיכר העיר' המודרנית, וכי לפרסומים מסוג זה עשויה להיות אפקטיביות רבה יותר. מדובר במי שנתבקש בעבר על ידי גורמי הביטחון לפעול להרגעת הרוחות, הביע נכונות לעשות כן, אך בפועל פרסם זמן קצר לאחר מכן התבטאויות חמורות".

תושבים יהודים בלוד הביעו כעס על שהפרקליטות הסתפקה בהגשת כתב אישום 'רזה'. הפעיל החברתי מאיר ליוש כתב בטוויטר כי "כתב האישום נגד השייח' אלבאז מלוד הוא בדיחה הזויה. המעשים של השייח' אלבאז לא מסתכמים רק באיום נגד שוטרים תוך הצגת סרט אמריקאי אלים, אלא שנים של הסתה נגד מדינת ישראל ועידוד אלימות. יש מסדי נתונים שלמים בפייסבוק, אבל על מה מחליטה המדינה להגיש? על איום נגד שוטרים, לא אזרחים. בושה".

העיתונאי שילה פריד כתב: "שייח' יוסף אלבאז עוסק בהסתה והתססה של השטח מאז תחילת מבצע 'שומר החומות'. קורא לצעירים הערבים בלוד להסכים להיות שאהידים, להיאבק עד דם, להגן על המסגד, מעליל שקרים. בסופו של דבר כתב האישום נגדו עוסק באירועים בודדים כלפי שוטרים או נבחרי ציבור. שום דבר על הסתה נגד אזרחים מהשורה".

אגף המחקר בשפה הערבית של תנועת "אם תרצו", שהיה בין הגורמים שחשפו בשבועות האחרונים את פעילותו של אלבאז, מסר בתגובה לכתב האישום: "את המסיתים לאלימות, וביניהם את השייח' המסית מלוד, יש לעצור עד סוף הליך המשפט ולהכניסו מאחורי סורג ובריח. מי שעודד שוב ושוב פגיעה בישראלים חייב לשלם על מעשיו את המחיר הקבוע בחוק. מדינת ישראל חייבת לנקוט ביד קשה נגד כל מפגעיה. השייח' המסית חייב לסיים את חייו בבית הכלא".

תגיות:לודהסתהיוסוף אלבאז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה