הורים וילדים

אבא אמא, 5 כללים שאתם חייבים לדעת על ילדים ודרך ארץ באוכל

דרך ארץ לילדים – זה לא קצת מוקדם מדי? קצת לשחק עם האוכל – זה כזה נורא? חכמנו מסבירים מדוע חשוב להקנות כבר מהגיל הרך את נושא דרך ארץ, וזה מתחיל גם עם הנושא המרכזי בינקותם - האוכל

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבי יחיאל בן רבי יקותיאל, מחכמי רומא, כותב בספרו "מעלת המידות" כי "דרך ארץ הוא שיהא האדם מחשב בלבו הדרכים שיש לו לנהוג ולילך בהן כדי שיתרצה בהן בפני המקום ובפני הבריות... לפיכך יש לו לאדם לבחור מה הדרך הטובה והישרה  בעיני המקום ובעיני הבריות" (מעלת המידות, מעלת דרך ארץ, עמ' רצ"ד).

וכן נכתב ב"פלא יועץ": "כל שרוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו. וזה כלל גדול בדרך ארץ, שיעשה הטוב והישר בעיני אלקים ואדם, ויבטל רצונו מפני רצון אחרים, ותהא דעתו מערבת עם הבריות. ובכל מה שילמד האדם הלכות דרך ארץ לא יצא ידי חובתו עד שיהא חכם ומבין מדעתו, כי אלו דברים שאין להם שעור, רק הכל לפי המקום ולפי הזמן ולפי מה שהוא אדם צריך להתנהג עם כל אחד על פי מדותיו, ולירד לסוף דעתו ולעשות רצונו כרצונו אם אינו נגד רצון הבורא" (ערך דרך ארץ).

אז הנה כמה כללים קטנים בכל מה שקשור לדרך ארץ, אוכל וילדים:

1. הרב חיים פרידלנדר כותב בספרו "מסילות חיים לחינוך" כי "דרך ארץ היא התשתית לקיום התורה, כפי שאומרים חז"ל "דרך ארץ קדמה לתורה" (ויקרא רבא פרשה ט'). ללמדנו, שיש שלב הקודם לתורה, והוא "דרך ארץ". מאז יציאת הרך הנולד לאוויר העולם מתחיל השלב הראשון של החינוך. אומנם עדיין לא לתורה ומצוות ממש, אלא לבסיס ההכרחי שעליו נבנים חיי תורה ומצוות, שהוא הדרך ארץ".

2. ראוי לחנך את הילדים כי אין להכניס כלי אכילה אישיים לתוך כלי הגשה מרכזיים העומדים על השולחן, אלא להשתמש בכף ההגשה המונח בכל כלי (ספר החסידים, תתכ"ט).

3. חובה לחנך את הקטנים כי בעת סעודה יחד עם אורחים ומבוגרים, ימתינו עד שהמבוגרים ייקחו מן המאכלים ורק לאחר מכן יתכבדו הם (משום ניקיון, שם).

4. יש למנוע מהקטנים לאכול תוך כדי השתובבות ומשחק, על מנת להימנע מאיסור "בל תשחית". מסיבה זו יש למנוע מהילד גם כן חיתוך אוכל או שפיכת משקאות לשם "משחק". בדרך זו ילמדו הם לכבד את המזון ולא לזלזל בו (כף החיים (פלאג'י) כ"ד, מ"ח ע"פ מסכת חולין, דף קה, ומסכת פסחים, דף קיא).

5. אין להרגיל את הילדים לאכילה ללא גבול, ובפרט בדברי מתיקה, בכדי שירגילו עצמם לאכול לשובע ולא מתוך זוללות.

כיצד הלכות ברכות מתקשרות לנושא של דרך ארץ? הרב בן דוד מסביר:

 

צפו ברב עמנואל מזרחי בשיחה על דרך ארץ הכוללת סיפורים מרגשים:

תגיות:הורים וילדיםדרך ארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה