חדשות בארץ

עיסאווי פריג’ חושף: זה מה שסוכם עם שקד

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', חשף כי סוכם עם שרת הפנים איילת שקד להעניק ליותר מ-3,000 משפחות פלסטיניות מעמד חוקי בישראל: "פספסנו הזדמנות חד-פעמית". יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ': "פריג' חושף את השקרים של שקד"

פריג’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)פריג’ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

(עודכן: 13:10)

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', התייחס היום (שלישי) להצעת הפשרה שהושגה בין ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד לבין רע"מ ומרצ בנוגע לחוק האזרחות. בריאיון לרדיו נאס אמר פריג', כי ההסכם העניק מעמד חוקי בישראל ליותר מ-3,000 משפחות פלסטיניות: "לא רצינו לפרסם את זה בגלל הימין. פספסנו הזדמנות חד-פעמית לעשות צדק לאלפי משפחות מבני עמנו'', אמר.

חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה, שהצבעתו נגד החוק הובילה להפלתו, הגיב: "תודה, עיסאווי, על ההבהרה החשובה". יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כתב: "פריג' יודע מה הוא מדבר וחושף את השקרים של שקד. ככה זה כשהשקר הופך לשיטה".

דבריו של פריג' סותרים את הדברים שאמרה שקד הלילה במליאת הכנסת, כשהציגה את הצעת החוק המתוקנת, לפיהם יוענק מעמד ל-1,600 משפחות פלסטיניות. פרשן רדיו נאס, מוחמד מג'אדלה, דיווח בצהריים כי פריג' מסר הבהרה לפיה "הפשרה שהושגה מול שקד גלויה ולא הייתה כוונה להסתיר אותה. השרה התחייבה ל-1,600 משפחות לפחות, ולפי ההערכות והחישובים שלי הגעתי ל-3,000. לא מדובר בהתחייבות או סיכום מול שקד". 

בהצבעה שנערכה הבוקר במליאה, בתום דיון לילי דרמטי, חוק האזרחות נפל לאחר שלא זכה לרוב. הקואליציה הפכה ברגע האחרון את ההצבעה על החוק להבעת אמון בממשלה. 59 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 59 התנגדו ושניים נמנעו.

החוק המתוקן זכה בהצבעה לתמיכתם של יו"ר רע"מ מנסור עבאס וחברו לסיעה וליד טאהא. חברי מרצ וחברת הכנסת אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה, שהביעו בשבועות האחרונים את התנגדותם להארכת חוק האזרחות, תמכו אף הם בהצעה. שני חברי הכנסת הנוספים של רע"מ, מאזן גנאים וסעיד אל-ח'רומי, נמנעו. הצבעתו של שיקלי נגד החוק הכריעה את הכף ומנעה את אישורו של החוק.

לאחר הכישלון של הקואליציה בהצבעה, תקפה שקד את גוש הימין שבאופוזיציה: "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טירוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופיה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

מנגד, באופוזיציה חגגו את הניצחון. בליכוד אמרו כי "עיסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומרצ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים, שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל".

"בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת. הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת, ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, יריב לוין, אמר: "הצלחנו הבוקר למנוע את הקומבינה המושחתת של בנט-שקד-רע"מ-מרצ, של הפקרת הביטחון ומתן תושבות לאלפי פלסטינים, תמורת שמירה על הכסאות סביב שולחן הממשלה. הבטחנו שניאבק בנחישות בממשלה הרעה הזו, ונמשיך במאבק הזה עד להפלתה. אני דורש מימינה ומתקווה חדשה להצטרף אלינו ולקדם מיד את חוק יסוד ההגירה שהגישה האופוזיציה, על מנת להבטיח באמת את בטחונה ואת אופיה של מדינת ישראל".

יו"ר ש"ס אריה דרעי בירך אף הוא על תוצאות ההצבעה: "‏בלמנו מהקואליציה להעביר חוק מחורר שהיה מסכן את ביטחונה של המדינה. גוש הימין הניח את הצעת חוק יסוד ההגירה – חוק שימשיך להגן על ביטחונה של המדינה. אני קורא לממשלה לתת לחוק פטור מחובת הנחה, בכדי שכבר מחר נוכל להעלות אותו לקריאה טרומית. האופוזיציה תמשיך להיאבק למען ביטחונה של מדינת ישראל".

חבר הכנסת שיקלי כתב לאחר ההצבעה: "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב לאומי מובהק. כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ-3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת, ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"מ ומרצ. ושיהיה ברור: אם החוק היה מגיע ככתבו כלשונו בלי כניעה למרצ ורע"מ – הייתי מצביע בעדו".

תגיות:איילת שקדעמיחי שיקליבצלאל סמוטריץ'עיסאווי פריג'חוק האזרחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה