פעילות הידברות

"לפעמים כדי להבין את הבעיה, צריך לבדוק את המזוזה"

מדוע פגמים באותיות שבקלף משקפים דווקא הם את הנעשה בבית, וכיצד מזוזה, שנחשבת כשרה, עלולה להיות פסולה? לקראת חודש אלול הרב משה כהן מדבר על כוחה של המזוזה, ומספר לנו גם סיפורים מרתקים שנאספו לאורך שנות עבודתו

  • ט"ז אדר התשפ"ג
הרב משה כהןהרב משה כהן
אא

מזה שלושים שנה באים יהודים להתברך מפי הרב משה כהן שליט"א. בייחוד הם מבקשים ממנו לבדוק את מזוזות ביתם. במקרים רבים לא מדובר בבדיקה שגרתית: הרב בוחן את המזוזה, מתקן את הפגם שבה, אם נמצא, ובד בבד הוא מבקש מהשואלים לתקן דבר מה במעשים.

מאחורי כל קלף שבדק מסתתר סיפור חיים, שלעיתים חלקו נגלה אליו מתוך אותיות הקודש שבמזוזה, המבטאת את הקשר בין הקדוש ברוך הוא לשוכני הבית היהודי, העוברים מתחת למשקוף. זהו סיפור על שליחות קסומה ומיוחדת, שקשורה לאחד מהסממנים היהודיים המובהקים והמרגשים שנמצאים בכל בית בישראל.

הרב משה כהן הוא רב בית הכנסת "נחלת יצחק", שבעבר היה בנשיאותו של זקן המקובלים, הרב יצחק כדורי זצ"ל. לשאלה מדוע דווקא מזוזות, הוא משיב: "בזוהר כתוב ש'מזוזות' זה אותיות 'זז מוות'. הן מזיזות הרבה דברים: בעיות חינוך, שלום בית, פחדים, כעסים, פרנסה. הכל מופיע בתוך המזוזה, וכמו שהקב"ה הסתכל בתורה, וברא את העולם, כך מתוך המזוזה ניתן לראות את הכל".

 

הילדים לא הפסיקו להיפצע, עד הגילוי המדהים במזוזה

כשהרב נשאל מה אפשר לראות במזוזה ומה אי אפשר לראות במזוזה, הוא משיב בפשטות: "מה שה' נותן, ואפשר לעזור ליהודים, אז למה לא?".

הרב חולק איתנו כמה מהסיפורים המעניינים של יהודים שהגיעו אליו לבדיקת מזוזות: "פעם באו אלי הורים עם בעיה מוזרה", מספר הרב. "כל הילדים שלהם נפלו כל הזמן, ושברו את הידיים ואת הרגליים. לא עבר חודש שמישהו לא נפצע שם, או שבר איזה משהו. הם הלכו לרופאים, אולם אפס - אף אחד לא עלה על הבעיה. התשובה המשותפת לכולם היתה שהכל בסדר. בשלב מסוים מישהו המליץ להם לבדוק את המזוזות. בדקתי, ואכן במזוזות האותיות לא היו בשלמותן. לכמה אותיות חסרו 'רגליים' או חלקים אחרים באות. החלפתי להם את המזוזות, ומאז הילדים לא נפלו, ונגמר העניין".

כיצד מגיעים לעסוק בשליחות כזו?

"צריך לדעת הלכות. המזוזה היא כמו חשמל - שני חוטים צריכים להיות מחוברים כדי שזה יעבוד. אולם גם אם לכאורה נראה שעל פי כל כללי ההלכה, המזוזה כשרה, עדיין ייתכן שהיא פסולה. איך ייתכן? ידוע שהסופר צריך לומר בתחילת כתיבת המזוזה 'הריני כותב לקדושת ה''. מי יכול לדעת אם אמר את הדברים או לא?".

 

"כל מה שכתבת עד היום – פסול"

"יש סיפור שהרב עובדיה יוסף זצ"ל סיפר", ממשיך הרב כהן. "פעם הוא בחן את סופרי הסת"ם בירושלים. הוא שאל אחד מהם: מה אתה אומר לפני כתיבת התפילין? 'כלום', השיב הסופר. אמר לו: 'כל מה שכתבת עד היום, פסול'. אמנם יש עור של בהמה טהורה, דיו משובח שלא מתפורר מהר, צריך שהכל יהיה מהדרין, אבל הדבר המעכב ביותר הוא יראת השמים של הסופר".

האם גם הרב יצחק כדורי זצ"ל היה בודק מזוזות?

"הרב כדורי לא עסק במזוזות. באו פעם אליו אנשים, ואמרו לו שפרצו להם לבית. הרב הפנה אותם אלי. התברר שדווקא מהמקום שלא היתה בו המזוזה - נכנסו הגנבים. שד"י זה שומר דלתות ישראל".

סיפור מדהים נוסף על כוחה של המזוזה התרחש בפריז. "לפני כמה שנים, בנו של הרב, רבי דוד, ואני נסענו לפריז מטעם ישיבת 'נחלת יצחק'. הלכנו למסעדה שבעליה חרדים. בעלת המסעדה ניגשה אלינו, וסיפרה שהיא, בעלה וילדיה נסעו לישראל, ושם רכב צבאי פגע והרג את בעלה ובתה. צלצלנו לרב כדורי, שאמר לבדוק את המזוזות. פתחנו את המזוזות, ונדהמנו: הקלף היה קרוע במילים: 'למען ירבו ימיכם וימי בניכם'".

 

"חשוב לזהות את הבעיות הרוחניות במעשים, לא פחות מהבעיות במזוזות"

מה משך הזמן של תהליך בדיקת המזוזות?

"דיבר על זה פעם הרב עובדיה יוסף, זצ"ל. מי שמומחה, רואה מיד. בערך 15-20 דקות לוקח לבדוק את כל הבית. אני משתדל תמיד לעשות מעבר לזה, ולתת גם הדרכה כשצריך. לאחרונה באו לביתי שלוש אחיות. היו להן בעיות שלום בית ופרנסה. דיברתי איתן, והבנתי ששלושתן לא שומרות טהרת המשפחה. אמרתי להן - נראה לכן שתיקון המזוזות יעזור? כולן התחייבו לשמור טהרה, ושבעליהן יניחו תפילין. חשוב לזהות את הבעיות הרוחניות במעשים, לא פחות מהבעיות במזוזות".

הרב כהן נשאל איך בכל זאת היכולת שלו מתבטאת דווקא במזוזה, והוא משיב: "המזוזה מצלמת את האדם 24 שעות ביממה. הכל נמצא בה. הפסוק 'וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים', למשל, הנמצא במזוזה, כולל הרבה דברים, במיוחד בימינו, שאנחנו מכניסים לבית כל מיני דברים שפוגעים ברוחניות שלנו".

מלבד הקשר בין מקומות הפסול בפסוקים לבין הבעיות הקיימות באותו הבית, הרב מתאר ש"האותיות משתנות, התגים זזים".

 

מה שגרם לבן להתחיל ללמוד

ומה לגבי תפילין, למשל?

"באה אלי אישה לפני חמש שנים, וסיפרה לי על קשיים שהיו לה במשפחה", מספר הרב. "אמרתי לה שהיא צריכה להחליף קלף אחד, וב"ה היא סיפרה לי אחר כך שהכל עבר, אבל עדיין יש בעיה כלשהי עם הבן שלה - הוא לא לומד. שורה אחת בגמרא - וסוגר. ביקשתי לפתוח את התפילין של הילד, והראיתי לה שצריך רק לתקן את המילה 'ושננתם', אבל האישה התעקשה לקנות פרשה חדשה, שהוחלפה, ואחרי כמה חודשים הילד חזר ללמוד".

הרב מספר סיפור לסיום: "אביו של הרב אהרן זכאי התקשר אלי בשל בעיות בריאותיות. אמרתי לו - התפילין שלך בעייתיות. אמר לי, 'מה פתאום, הסופר הוא תלמיד של גדול הדור כבר שנים'. אמרתי לו שיבדוק. לאחר מכן הוא בדק, ונמצא שפסול. נתתי לו את הפרשיות לראות, והוא היה המום. מתברר שהאחרון שבדק את התפילין, הכניס בטעות צבע שחור. הרב זכאי בכה ושמח. בכה שהתפילין פסולות, ושמח שנודע לו הדבר".

הרב משה כהן שליט"א מגיע לבית הידברות לבדיקת המזוזות שלך: החלפת קלף פסול במקום, מבחר בתי מזוזה מעוצבים ובדיקה יסודית ומדוקדקת. יום שלישי, י"ג בסיון 6.6.23 לתיאום מראש: לחצו כאן או התקשרו 073-222-1300

תגיות:מזוזותהרב משה כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה