חדשות בארץ

דרמה בכנסת: חוק האזרחות נפל, שיקלי הצביע נגד

בתום דיון דרמטי, כשלה הקואליציה בניסיון להאריך את חוק האזרחות בהצבעה במליאה. החוק זכה לתמיכתם של 59 חברי כנסת מול 59 מתנגדים ושני נמנעים. חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה הצביע עם האופוזיציה נגד החוק ומנע את אישורו

סער, בנט ולפיד במליאה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)סער, בנט ולפיד במליאה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

תבוסה לקואליציה: בתום דיון לילי דרמטי, חוק האזרחות נפל הבוקר (שלישי) בהצבעה במליאת הכנסת, לאחר שלא זכה לרוב. הקואליציה הפכה ברגע האחרון את ההצבעה על החוק להבעת אמון בממשלה. 59 חברי כנסת הצביעו בעד החוק, 59 התנגדו ושניים נמנעו. חבר הכנסת עמיחי שיקלי מימינה הצביע עם האופוזיציה נגד החוק.

ההתרוצצויות בקואליציה בניסיון להשיג רוב להארכת החוק, שנועד למנוע איחוד משפחות פלסטיניות, נמשכו שעות ארוכות. במסגרת הפשרה שהושגה לבסוף עם רע"מ ומרצ, הודיעה שרת הפנים איילת שקד במהלך הלילה על משיכת החוק המקורי והציגה במליאה נוסח מתוקן.

על פי הצעת הפשרה, הוראת השעה תוארך בחצי שנה בלבד במקום בשנה. כמו כן סוכם להעניק 1,600 אישורים מיידיים לאיחוד משפחות ולבחון 1,600 בקשות נוספות על בסיס הומניטרי. דבריה של שקד זכו לקריאות "בושה" מצד חברי כנסת מהליכוד. בחשבון הטוויטר של המפלגה נכתב כי "יותר פלסטינים קיבלו הלילה אזרחות ישראלית מאיילת שקד מאשר ישראלים שהצביעו לבנט".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', תקף את שקד במליאה: "לאן הלכה הבושה? איך הפכת ממועמדת לראשות ממשלה לפני כמה שנים לסמרטוט? איך לא רעדה לך היד כשחתמת על הסכם ומכרת את המפעל הציוני לתומכי הטרור? את הדוברת של בל"ד? של הרשימה המשותפת? של רע"מ? תתביישי לך, את סרח עודף של בנט".

ההצעה המתוקנת זכתה לתמיכתם של יו"ר רע"מ מנסור עבאס וחברו לסיעה וליד טאהא. חברי מרצ וחברת הכנסת אבתיסאם מראענה ממפלגת העבודה, שהביעו בשבועות האחרונים את התנגדותם להארכת חוק האזרחות, תמכו אף הם בהצעה. שני חברי הכנסת הנוספים של רע"מ, מאזן גנאים וסעיד אל-ח'רומי, נמנעו. הצבעתו של שיקלי נגד החוק הכריעה את הכף ומנעה את אישורו.

לאחר הכישלון של הקואליציה בהצבעה, תקפה שקד את גוש הימין שבאופוזיציה: "מי שלא ראה את הצהלות של חברי הליכוד והציונות הדתית עם עופר כסיף וסמי אבו שחאדה לא ראה טירוף כזה מימיו. ביחד הם הפילו את חוק האזרחות, חוק חשוב לביטחון המדינה ולאופיה. ניצחון גדול לפוסט ציונות".

מנגד, באופוזיציה חגגו את הניצחון. בליכוד אמרו כי "עיסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומרצ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים, שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל".

"בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת. הליכוד דורש מהממשלה לעשות את המעשה הציוני ההכרחי והנכון שנהנה מרוב עצום בכנסת, ולהעביר מיד את חוק יסוד ההגירה. החוק מהווה פתרון כולל ואמיתי לאתגר איחוד המשפחות, המסתננים והמהגרים הבלתי חוקיים".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, יריב לוין, אמר: "הצלחנו הבוקר למנוע את הקומבינה המושחתת של בנט-שקד-רע"מ-מרצ, של הפקרת הביטחון ומתן תושבות לאלפי פלסטינים, תמורת שמירה על הכסאות סביב שולחן הממשלה. הבטחנו שניאבק בנחישות בממשלה הרעה הזו, ונמשיך במאבק הזה עד להפלתה. אני דורש מימינה ומתקווה חדשה להצטרף אלינו ולקדם מיד את חוק יסוד ההגירה שהגישה האופוזיציה, על מנת להבטיח באמת את בטחונה ואת אופיה של מדינת ישראל".

יו"ר ש"ס אריה דרעי בירך אף הוא על תוצאות ההצבעה: "‏בלמנו מהקואליציה להעביר חוק מחורר שהיה מסכן את ביטחונה של המדינה. גוש הימין הניח את הצעת חוק יסוד ההגירה – חוק שימשיך להגן על ביטחונה של המדינה. אני קורא לממשלה לתת לחוק פטור מחובת הנחה, בכדי שכבר מחר נוכל להעלות אותו לקריאה טרומית. האופוזיציה תמשיך להיאבק למען ביטחונה של מדינת ישראל".

חבר הכנסת שיקלי כתב לאחר ההצבעה: "הלילה קיבלנו הוכחה לבעייתיות של ממשלה שאין בה רוב לאומי מובהק. כזו שמתחילה את הלילה עם הארכת חוק לשנה ומסיימת אותו עם הארכה לחצי שנה, שמתחילה עם 1,500 היתרים ומסיימת עם למעלה מ-3,000. ישראל צריכה ממשלה ציונית מתפקדת, ולא שעטנז שתלוי על בלימה בקולותיהם של רע"מ ומרצ. ושיהיה ברור: אם החוק היה מגיע ככתבו כלשונו בלי כניעה למרצ ורע"מ – הייתי מצביע בעדו".

תגיות:הליכודאיילת שקדאריה דרעיחוק האזרחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה