פעילות הידברות

מסך לילדים בחופש הגדול: בעיה או פתרון?

מה אתם חושבים על זמני מסך ותכני וידאו לילדים? אין הורה שלא מתחבט בסוגיה הזו שוב ושוב, או מרגיש שהמושכות אינן בידיו

  • כ"ה תמוז התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אמא, מה יש לאכול היום? אמא, מה יש לראות היום?

מכירים את השאלות האלו? ספוילר: החופש הגדול שנחת אצלינו לא מזמן.

אז מה אתם חושבים על זמני מסך ותכני וידאו לילדים? הרשו לנו לנחש שהתגובה הראשונית שלכם הייתה משהו שדומה לאנחה אינסטינקטיבית. אין הורה שלא מתחבט בסוגיה הזו שוב ושוב, או מרגיש שהמושכות אינן בידיו.

יותר מאי פעם, שואב המסך אותנו ואת ילדינו. העולם הפך לויזואלי כפי שלא היה מעולם, מתקתק לקצב הביטים בסרטוני פרסומות, סרטונים משעשעים או אפילו קליפים של מוזיקה חסידית הנוטים בשנים האחרונות להפוך להפקה הוליוודית מרשימה. הוסיפו לכך את העובדה שכמעט כל בית מצויד היום במיטב הטכנולוגיות, בין אם מרצון ובין אם מכורח מהפכת הקורונה שכפתה עלינו קפיצה טכנולוגית משמעותית קדימה, וקבלו בעיה: מה עושים עם הבקשה התמימה של ילדיכם "לראות משהו" במחשב? או למתקדמים – איך שולטים בזמני המסך של הילדים?

לא באנו לדבר על זמני מסך מוגזמים, ועל המלצות של מומחי בריאות עולמיים על משך הצפייה המירבי המומלץ עבור הילדים. נצא מנקודת הנחה שהנזקים ותופעות הלוואי ידועים וברורים. באנו לדון בזמני מסך נורמטיביים עבור ילדים שאינם מבלים מול המחשב מרבית שעות היום.

 

מסך: תעסוקה חיובית או שלילית?

ראשית, הבה נלמד זכות: יש במסך המון דברים טובים, כמובן בתנאי שהתוכן הוא ראוי וערכי. ילדים נחשפים לעושר אינטלקטואלי ותרבותי, מקבלים רעיונות מקוריים ושואבים השראה. זוהי גם הזדמנות לעיבוד רגשות במנעד רחב, גם כאלו שפחות נגישים במפגשי היומיום. בנוסף, זוהי תעסוקה איכותית שממלאת את הזמן בתחושה של "זרימה". הצפייה מאפשרת לילד לנוח מעט מהפעילות הקדחתנית שקדמה לה,  ואם זו הייתה צפייה חיובית – אף למלא את המאגרים מחדש. ילד שצפה בתוכן חיובי למשך זמן מוגדר - קם רענן יותר, מלא מרץ ויצירתיות וממשיך הלאה ביומו. בנוסף, ילד שצופה בתכנים מתוך ידיעה שאלו תכנים המאושרים ע"י הוריו, אינו מרגיש צורך לחפש תכנים אחרים במקום אחר, מעין תחושת "פת בסלו". הלהט לצפות מאבד מעוצמתו כשישנם תכנים מרתקים שמחכים רק לו.

מתי מתחילה הבעיה? כאשר הסרט או המשחק הופכים להיות בעלי משמעות נוספת, מעבר לתעסוקה איכותית מוגבלת בזמן. כאשר צפייה הופכת לפרס ניחומים, פיצוי או הבטחה כתנאי להתנהגות מסוימת; כאשר הזמנים המוקדשים לצפייה חורגים הרבה מעבר למתוכנן בגלל שהילד "רק רוצה לסיים לראות" או מתחנן להמשיך; כאשר הצפייה עוברת לשמש בתפקיד הבייביסיטר ומהווה פתרון קל להורים. כאן מתחילה הבעיה, ויש לה יותר משני צדדים: ההורים ששמטו את המושכות, והילד שמתחיל תהליך התמכרות קלה למסך. ויש כמובן את ענין התוכן: מה בדיוק הוא רואה שם שכל כך מעניין אותו?

 

כך תהפכו את זמן המסך לחוויה חיובית ומעשירה

כמו בכל דבר, אין פתרונות קסם, אולם יש עקרונות. העקרון המרכזי ביותר הוא: קביעת מדיניות משפחתית בנושא זמן מסך. במילים אחרות, ההורים מחליטים מי רואה, מה רואה, כמה זמן הוא רואה ומתי. ישנן משפחות שאצלן תדירות של פעמיים בשבוע היא מספיקה בהחלט, וישנן כאלו שאצלן פעם ביום זה מאסט. ישנם ילדים שיכולים לקבל יותר, וישנם כאלו שפחות – בהתאם לאופי שלהם, למחויבויות שלהם ולאבני הדרך ההתפתחותיות שלהם. שימו לב לקבוע ימים ושעות קבועים. עמדו בזמנים שקבעתם ואל תתפתו להבטיח רבע שעה לפני השינה למי שיסדר את הבית, כדי לא ליצור התניות בלתי רצויות או פתח למשא ומתן רווי בכי בהמשך.

העקרון השני חשוב לא פחות: הקפידו על תוכן איכותי, חינוכי, עשיר בידע ומכוון לפיתוח אינטלקטואלי ורגשי. בדקו שהתכנים מותאמים לרמתם וגילם. שוחחו איתם לאחר הצפייה: מה ראיתם בסרט? מה למדתם בסדרה? אילו תחושות עברו בכם בזמן הצפייה? מפעם לפעם תוכלו להפוך את זמן הצפייה לחוויה משפחתית מלוכדת, ולא לשהות בודדת מול המסך.

 

עולם הילדים – מרחב צפייה בטוח, חינוכי ומהנה. ימים אחרונים למבצע מטורף!

מחפשים מרחב צפייה ומשחק בטוח לילדים ברשת? אנו מזמינים אתכם להכיר את "עולם הילדים" – אתר תוכן לילדים מבית ארגון הידברות. האתר מהווה אלטרנטיבה מושלמת לכל מה שתמיד חיפשתם- תכנים חינוכיים, יהודיים, מרתקים ומשעשעים. מה יש לנו להציע? מה לא! עשרות סרטי דרמה עוצרי נשימה באורך מלא מבית היוצר של האמנים האהובים גרובייס, גרינטק ועוד, מגוון ענק של סדרות מלאות מכל הז'אנרים: סדרות לימודיות, סדרות דרמה, סדרות קומדיה, וסדרות אירוח. עשרות משחקי רשת מגניבים, מאתגרים ומלאי עניין. ספרי קומיקס באורך מלא לקריאה ישירה באתר, אינסוף רעיונות ליצירות, בדיחות, סרטוני טבע מרתקים ועוד.
תכנים חדשים עולים לאתר מידי יום, כך שחווית הצפייה אינה מסתיימת לעולם! האתר מותאם לכל הגילאים, מפוקח ע"י רבני הידברות, אינו מציג פרסומות ומאפשר מרחב בטוח לצפייה חיובית לכל המשפחה.

וכל הטוב הזה – במבצע קיץ מטורף! 10 ש"ח לחודש הראשון(מחיר מגוחך, ארטיק בתחנת דלק)! ואם זה לא מספיק, מקבלים קופון 20 ש"ח מתנה בהידברות שופס! (לא רק החזר, תישארו עם עודף...) החל מהחודש השני – 35 ש"ח בלבד. המנוי ללא התחייבות וניתן לבטל בכל עת.

שימו לב, נותרו ימים אחרונים למבצע! רק עד חמישי בחצות. מהרו להירשם לפני שהמחיר יעלה!

הצטרפו אלינו לחוויית צפייה חינוכית ומרתקת לכל המשפחה >>>

תגיות:חופש הגדולתעסוקהעולם הילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה