פרשת פנחס

לאן התקרבו בנות צלפחד? ועוד דברים שלא ידעתם על פרשת פינחס

כיצד קיבל פינחס שכר על קנאתו, ומה היה מיוחד במיתת אהרון? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת פינחס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

א. "פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי: לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלם" (כ"ה, י"א – י"ב). כיצד זכה פינחס לשכר על קנאתו, והרי על מצוות, לא מקבלים שכר בעולם הזה (קידושין לט, ע"ב)?

הוא לא קיבל שכר על קנאתו, אלא על שהציל יהודים ממוות במגפה, וכעת, כשהם יעשו מצוות, זה נזקף לזכותו, וכל המזכה את הרבים – מקבל שכר בעולם הזה ("כתב סופר" על התורה).

ומעניין לעניין – בדורו של המשיח, מי יהיה המתורגמן של משה רבנו?

לעתיד לבוא, בדורו של משיח, יבוא משה רבנו בגלגול וילמד תורה לישראל, וגם אז הוא יהיה ערל שפתיים, והמתורגמן שלו יהיה אליהו, שהוא פינחס (ספר החזיונות למהרח"ו חלק ד' אות כ"ג).

ב. "לִשְׁפוּפָם מִשְׁפַּחַת הַשּׁוּפָמִי לְחוּפָם מִשְׁפַּחַת הַחוּפָמִי" (כ"ו, ל"ט). למה רומזות חמש אותיות פ' שבפסוק?

ל-5 צדיקים שהיה להם פה אבל שתקו: רחל כשהכניסו את לאה להתחתן עם יעקב, בנימין לגבי מכירת יוסף, יהונתן שלא אמר לאביו, שאול, לגבי משיחת דוד, ואסתר שלא גילתה את עמה (רבנו אפרים על התורה).

ג. "וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן חֵפֶר בֶּן גִּלְעָד בֶּן מָכִיר בֶּן מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן יוֹסֵף וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה: וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי מֹשֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִׂיאִם וְכָל הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר" (כ"ז, א' - ב'). לאן התקרבו בְּנוֹת צְלָפְחָד?

זו לזו, כדי להתייעץ, ולאחר שכולן החליטו שאי אפשר שלא ריחם עליהן ה' לתת להן נחלה - אז "וַתַּעֲמֹדְנָה" (מלבי"ם).

ד. "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת, נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן" (כ"ז, ז'). הרי צלפחד חילל שבת לשם שמים, כדי שישראל יראו את העונש ולא יזללו בשמירת השבת (תוספות במסכת בבא בתרא דף קי"ט עמוד ב' בדיבור המתחיל "אפילו"). מה ה' בישר להן במילים "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת"?

ה' בישר להן שאבא שלהן, צלפחד, נמצא בגן עדן (חיד"א, "חומת אנך" פרשת פינחס אות ה').

ומעניין לעניין – בעולם הזה אדם הולך ללקוט תאנים בשבת, ואין התאנה אומרת כלום, אבל לעתיד לבוא, אם אדם הולך ללקוט תאנה בשבת היא צווחת ואומרת "שבת היום" – וזו הכוונה שלעתיד לבוא כל העולם יתוקן במלכות שדי (מדרש שוחר טוב פרק ע"ז, הובאו דבריו באוצר הידיעות ב' עמוד תקנ"ט).

ה. "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת ..." (כ"ז, ז'). מה רמוז במילה "דֹּבְרֹת"?

שבנות צלפחד היו דרשניות (בעל הטורים).

ו. "וְרָאִיתָה אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל עַמֶּיךָ גַּם אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ" (כ"ז, י"ג). מה היה הדמיון בין פטירת אהרן לפטירת משה, שֶׁעליו בִּשֶּׂר ה' למשה?

כמו שהיה מקובל על אהרון למות, כך עליך, משה - יהיה מקובל למות (אור החיים הקדוש).

ומה היה מיוחד במיתת אהרון, שגם משה רצה?

הוא ראה קבוצות של מלאכי השרת שסופדות לו (אבות דרבי נתן, פרק שנים עשר משנה ד').

תגיות:פרשת פנחסמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה