כתבות מגזין

הזמרות הדתיות: "טורקים בפנינו דלתות, לא מאפשרים לנו להופיע"

הן זמרות דתיות שרוצות לשיר לפני נשים בלבד, אך לאחרונה נטרקות בפניהן הדלתות בשל טענה על "הדרת גברים". הזמרות ריקה רזאל, שרון רוטר וענבר טביב מדברות בכאב על המצב, אך בטוחות: "יש דרך לשנות את המציאות, והיא בידינו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחרונה פרסמה הזמרת אתי אנקרי פוסט ברשתות החברתיות, בו היא התנצלה בפני נשים שרכשו כרטיס להופעה שלה ב'זאפה' בירושלים. הופעה שלא התקיימה, מכיוון שבעלי המקום טענו שהחוק לא מאפשר להם לקיים הופעה המיועדת לנשים בלבד.

אתי אנקרי אינה היחידה. זמרות דתיות רבות מדווחות בתקופה זו על כך שלא מאפשרים להן להופיע במקומות שונים בשל טענה שהן "עוברות על החוק". לדברים מצטרפים גם הסברים המשתמשים במילים כמו "הדרה", "הפרדה שאינה חוקית", "פגיעה בזכויות הציבור" ועוד ביטויים שאולי יכלו להישמע ככנים ויפים, אלא שכאשר מדובר בנושא זה נראה שהדבר היחיד המסתתר מאחוריו הוא הרצון לפגוע בעקרונות הדת.

 

מרגישות כמו במלחמה

"מדובר כאן במאבק של שדולת הנשים", מסבירה הזמרת ריקה רזאל, "הוא התחיל כבר לפני כמה שנים, העלה הילוך לפני תקופת הקורונה, כאשר ניסו כזכור להילחם בהופעה גדולה של הזמר החסידי מוטי שטיינמץ ששר לפני גברים בלבד. אחר כך פרצה הקורונה וממילא בוטלו ההופעות, וכעת הפעילות הזו שבה במלוא עוצמתה".

ואכן, ניתן לראות שדווקא בתקופה זו, כאשר המופעים מתחילים לשוב ולשגשג, מוצאות את עצמן הזמרות הדתיות שמקפידות לשיר לפני קהל נשי בלבד, בבעיה קשה.

"טוענים שאנו עושות הדרת גברים וזה מנוגד לחוק", מסבירה ריקה, "אבל בפועל ברור שהחוק הזה לא באמת קיים. מדובר כאן אך ורק במלחמה נגד הדת, אין שום הסבר הגיוני אחר".

ריקה רזאלריקה רזאל

"למקומות ציבוריים יש באופן כללי נטייה ללכת על פי החוק", מוסיפה גם הזמרת ענבר טביב, "לכן הם נצמדים לחוק היבש שכביכול אומר שאסור לבצע פעילויות שמדירות סקטור מסוים מפעילות, וטוענים שהם לא יכולים לאפשר לנו להופיע לפני נשים בלבד. אבל כפי שכולנו יודעים, בחופי הים יש שעות וימים מוסכמים בהם הם פתוחים בהפרדה, כך גם בבריכות, שם יודעים לכבד את העובדה שהציבור שלנו זקוק להפרדה לצורך הצניעות ושמירת ההלכה. למה במופעים זה צריך להיות אחרת?"

ענבר מעידה שהיא באופן אישי פנתה למספר מקומות גדולים, בהם תכננה לקיים מופעים שלה, והתשובה שקיבלה חזרה על עצמה שוב ושוב – היא מוזמנת להופיע, אך רק בתנאי שלא יהיה כתוב בשום מקום שהמופע מיועד לנשים בלבד. "נתנו לי גם אופציה נוספת", היא מספרת, "אמרו לי שאפשר לשכור את המקום ולקיים בו כביכול אירוע פרטי, ללא כל השתתפות או סבסוד. מדובר בסכומים הזויים שאין שום אפשרות שאני או מישהי מהקולגות שלי נישא בהם".

ענבר טוענת שלדעתה כל הטענה מגוחכת מן היסוד: "אומרים שאנחנו מדירות גברים, אבל אני בכלל לא חושבת שההופעות שלנו יכולות להתאים לקהל הגברי. איזה גבר מתעניין באישה עם כיסוי ראש ששרה שירים על הגאולה, בית המקדש ואחדות נשית? אני בכלל לא חושבת שיש גברים שהיו רוצים להגיע למופעים כאלו, ואם יש גברים שדווקא רוצים לשמוע זמרות – שילכו לזמרות שאינן מקפידות על הפרדה. למה להם לשמוע דווקא זמרת חרדית?"

ענבר טביב (צילום: עינת הנובר)ענבר טביב (צילום: עינת הנובר)

 

"אנחנו אלו שמודרות"

הזמרת והיוצרת שרון רוטר, אף היא נתקלת בתופעה הזו במלוא עוזה. "זה לא רק שמונעים מאתנו להופיע באולמות", היא מדגישה, "אלא יש כאן גם מניעת תקציבים וסבסוד. כי יש לא מעט ארגונים וגופים שמקבלים תקציבים כדי להזמין זמרים למיניהם, ואותנו הם לא מעסיקים. כך למשל אפשר לראות שקיימים כיום פסטיבלים מכל הסוגים והמינים, כל אחד מהם מקדם קהל שונה ומקבל תקציבי עתק. רק כשזה מגיע למופעים לנשים, נשמעת הטענה שלא יכולים לתקצב זמרות ששרות לפני נשים בלבד, מאחר שזה יוצר אפליה בין המגדרים. אישית בדקתי את הנושא, ומסתבר שאמנם קיים חוק האוסר ליצור אפליה, אך יש גם תיקון לחוק שאומר שבמקרה שמדובר באמונה של בן אדם, אז יש אפשרות לחרוג, ובמקרים שלנו בהחלט מדובר בטעמים אמוניים. אבל כנראה ששדולת הנשים לא ממש מתאמצת לקרוא את החוק".

איך זה משפיע עליכן מבחינה מעשית?

ריקה: "יש כאן קודם כל את הבעיה הכלכלית, כי מקומות ציבוריים רבים אינם מוכנים להסתכן בתביעה, ולכן מלכתחילה לא מארגנים מופעים לנשים בלבד. כך למשל עיריות שיש להן הרבה תקציבים, מעדיפות להפנות אותם למופעים שמיועדים לכל הציבור. יש רשויות שאפילו מבטלות מופעים שכבר הזמינו. במקביל, יש מקומות שלא מאפשרים לזמרות להופיע בהם במופעים לנשים בלבד, גם אם הן מארגנות את המופע באופן עצמאי. פשוט לא נותנים להן לשכור את האולם. רבות מהזמרות הדתיות הן חוזרות בתשובה, וזה תופס אותן במקום הכי רגיש שלהן – הן קיבלו על עצמן החלטות אמיצות וכל כך התאמצו כדי לנהוג אך ורק על פי ההלכה, והנה דווקא בגלל זה טורקים להן דלתות".

ריקה רזאל ריקה רזאל

ריקה מדגישה כי לדעתה ההפסד הוא גם של הקהל. "יש במדינת ישראל ציבור לא קטן בכלל של נשים שישמחו להשתתף במופעים נפרדים, לאו דווקא מהמגזר הדתי. יש נשים מכל המגזרים שמתחברות לתרבות הנשית ונהנות ממופעים כאלו. למה שלא נאפשר להן ליהנות? למה צריך להפריע למישהו שאני רוצה להשמיע את הקול שלי לפני נשים? כמו שאני לא מתערבת במופעים של אחרים, שהם לא יתערבו במופעים שלי. למה במצעד הגאווה יש מקום לכל אחד, ורק לי כאישה דתייה אין מקום ולא יכולים לכבד אותי?"

ואילו שרון מוסיפה: "אני אישית מרגישה שבגלל כל הסיפור הזה יש קול ישראלי, יהודי ונשי שהולך לאיבוד. זה לא רק שמונעים מאתנו את האפשרות הכלכלית להופיע ולהתפרנס, אלא באמת מונעים מהקהל להכיר יוצרות איכותיות שיש להן הרבה מה להציע. נוצר מצב שבו זמרים יכולים להפוך למפורסמים בין ליל, אך זמרת דתייה יכולה להופיע עשר שנים, מבלי שהשם שלה יהפוך למוכר".

אתן חושבות שיש זמרות דתיות שיפסיקו בעקבות כך להקפיד על הופעה לפני נשים בלבד?

"אני חוששת שזה עלול לקרות", משיבה ריקה, "באופן אישי בתחילת דרכי התלבטתי מאוד אם להופיע במופעים מעורבים, ובאמת חלק מהעניין היה שפתאום גיליתי שדלתות נסגרות לפניי, בשל טענה על הדרת נשים. אני חושבת שזמרות דתיות שינסו שוב ושוב להופיע, ללא הצלחה, עלולות להפסיק למסור את הנפש עבור הקפדה כזו, כי זה באמת קשה מאוד".

וענבר מספרת מנקודת מבטה כחוזרת בתשובה: "בתחילת דרכי לא היה לי קל להחליט שאני לא מופיעה לפני גברים, אבל כיום אני כל כך בטוחה במקום שלי, ואין לי שבריר של מחשבה על כך שאולי הייתי צריכה לנהוג אחרת. להיפך, מה שקורה כיום בשטח רק נותן לי רצון לדחוף ולקדם את היצירה הדתית והחרדית, של נשים שבוחרות להיצמד להלכה. המציאות שנוצרה כאן היא מקוממת ביותר – זה לא שמדירים את הגברים שממילא לא רוצים להשתתף במופעים, אלא מדירים אותנו – הזמרות החרדיות, כאשר לא מאפשרים לנו להופיע כפי שאנחנו רוצות ולהעצים נשים".

 

להתאחד יחד

בואו נדבר מבחינה מעשית. אתן חושבות שיש מה לעשות כדי שהדברים ישתנו?

שרון טוענת שלא די להכיר במופעי הנשים, אלא שזו הזדמנות לדאוג לכך שהתחום יהפוך למוכר ואף יקבל תקציביים ייעודיים לו, אולי אף לייחד לו אולם משל עצמו. "אני יודעת שזה לא פשוט, כי כדי לקבל תקציבים צריכים לקבל אינספור אישורים, אך אולי ברגע שיבינו שברמה המשפטית זה לא באמת אסור, ייתכן ויקצו במה או שתיים, והאופציה להופעות לפני נשים תהפוך לאפשרית מלכתחילה".

שרון רוטרשרון רוטר

"בהחלט יש מה לעשות", ריקה נשמעת אופטימית. "אבל הדברים ישתנו רק בתנאי שנצליח להעלות את המודעות של הציבור לנושא. זוהי הסיבה שדווקא בזמנים כאלו, בהם מנסים להצר את צעדינו, אנו חייבות להתעקש יותר מהרגיל להופיע בכל דרך שהיא. אני מאמינה שככל שמופעי נשים יהפכו לדבר שבשגרה, אנשים ילמדו לראות את היופי שיש בהם ויבינו שאין שום טעם להתנגד לקיומם".

כחלק מכך היא מספרת כי השבוע, ביום רביעי, היא מתכוונת להופיע במופע משותף יחד עם זמרות מפורסמות נוספות, ביניהן דין דין אביב, שרון רוטר ויעל כליפא. "מדובר במופע ווקאלי המיועד לכל אישה שמעוניינת להשתתף במופע נשים, הוא יתקיים בבית אליאנס בירושלים, נביא בו שירי נחמה, באווירת שלושת השבועות. כולן מוזמנות לשיר אתנו, ולקוות יחד אתנו לאחדות ולגאולת ישראל".

תגיות:זמרותהופעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה