חדשות בארץ

גנץ לדרעי: דין אביתר להתפנות, הנושא יטופל ברגישות ובנחישות

בתגובה למכתב ששיגר אליו יו"ר ש"ס אריה דרעי, הבהיר שר הביטחון בני גנץ כי על היישוב אביתר להתפנות. בכירים בממשלה מקדמים פשרה, לפיה לאחר שהתושבים יעזבו יוקם במקום מוצב צבאי או מוסד חינוכי. אם יתברר בהמשך כי מדובר באדמות מדינה – היישוב יוסדר באופן חוקי ובתיו יאוכלסו מחדש. דרעי: "אין דבר שפוגע בשלטון החוק ובאמון בו יותר מאכיפה בררנית"

היישוב אביתר (צילום: Hillel Maeir/Flash90)היישוב אביתר (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
אא

(עודכן: 20:44)

שר הביטחון בני גנץ הגיב הערב (ראשון) על המכתב ששיגר אליו יו"ר ש"ס אריה דרעי בסוגיית היישוב אביתר, והבהיר כי "דינו של המקום להתפנות".

"אין מדובר בפינוי יישוב סדור ובגזירת גורל על משפחות", כתב גנץ בתגובתו לדרעי. "במקרה דנן, מדובר בכניסה לשטח שנעשתה בחסות מבצע שומר החומות, לא בצורה חוקית, וללא כל אישור מהגורמים המוסמכים. לפיכך, דינו של המקום להתפנות".

"כפי שידוע לך היטב, הנושא נמצא בסמכותו של שר הביטחון", המשיך גנץ. "בימים האחרונים אני עוסק בניסיון להגיע לפינוי מוסכם של המקום. הנושא יטופל על ידי גורמי הביטחון ועל ידי באופן אישי, באופן הרגיש ביותר והנחוש ביותר".

בסיכום דבריו כתב שר הביטחון לדרעי: "אני פונה אליך כדמות ממלכתית וכמנהיג מוערך בציבור, ומבקש כי לא תתן את ידך לעידוד התנהלות של רמיסת החוק, וממליץ כי תפנה את מרצך לקרוא לתושבים לציית להנחיות גורמי האכיפה ולהתפנות מהמקום".

במענה לתשובתו של גנץ, העביר לו דרעי מכתב תגובה בו כתב: "מן הראוי כי הקבינט המדיני-ביטחוני כולו ייחשף למידע הרלוונטי ולעמדות המומחים טרם קבלת החלטה קשה ובלתי הפיכה. במסגרת בחינת העניין, מן הראוי כי הן שר הביטחון והן הממשלה בכללותה ישקלו את חשיבותו הרבה של היישוב היהודי ביהודה ושומרון (ובכלל ברחבי הארץ), חשיבותו הביטחונית והמדינית למדינת ישראל ולעם ישראל בעת זו".

דרעי ציין, כי ישנה "חשיבות עליונה" לכך שאכיפת החוק ביהודה ושומרון "תיעשה בצורה שוויונית ועל בסיס שיקולים משפטיים ומקצועיים בלבד. הבוקר ביקרתי ביחד עם סיעת ש"ס באביתר ובסביבה, ונחרדתי והתביישתי לראות כי אכיפת הבנייה הבלתי חוקית ביהודה ושומרון נעשית בצורה בררנית, בעיקר כלפי יישובים יהודים באזור. אין דבר שפוגע בשלטון החוק ובאמון בו יותר מאכיפה בררנית. גם אם התקבלה החלטה לתעדף אכיפה נגד יישובים יהודים בלבד, ראוי כי זו תתקבל על ידי הממשלה בכללותה ולא בהחלטת שר הביטחון לבדו".

בסיום מכתבו הוסיף דרעי: "אסיים מכתבי בהתייחסות לסיפא שבתשובתך. מאז ומתמיד מפלגת ש"ס נהגה בצורה ממלכתית והתנגדה לכל ביטוי של 'רמיסת החוק' כלשונך, על אזרחי המדינה לכבד את החלטות הרשויות הנבחרות גם אם אינם מסכימים עימן. לצד זאת – ולא במקום – על הרשויות הנבחרות להשתדל להיות ראויות לאמון זה ולנהוג במקצועיות, בסבירות וברגישות, בעיקר בנושאים רגישים כבנושא זה".

כאמור, בשעות הבוקר הגיע דרעי עם חברי סיעתו לסיור באביתר. חברי הכנסת הביעו תמיכה בהסדרת היישוב, בו מתגוררות כעת למעלה מ-50 משפחות. "באנו לכאן לשמוע, לתמוך, להזדהות ובעיקר לפעול כדי שהיישוב הזה לא רק שלא ייהרס חלילה אלא יוסדר, יתפתח ויקבל מעמד רשמי כמו כל יישוב בארץ ישראל", אמר דרעי. "זו ארץ אבותינו, זו נחלת אבותינו". הוא הוסיף כי יפנה לראש הממשלה נפתלי בנט ולשר הביטחון גנץ בדרישה שההחלטה על גורל היישוב תתקבל בקבינט הביטחוני: "אסור להשאיר את ההחלטה הזאת בידי אלוף פיקוד המרכז או בידי שר הביטחון, זו לא החלטה אישית של אף אחד. צריך שהקבינט יבין את כל ההשלכות".

"חייבים להבין מה המשמעות אם הפלסטינים יחגגו כאן את נצחונם, ומה יהיו ההשלכות על האזור כולו ועל הציר החשוב עליו יושב אביתר", הצהיר דרעי. "מחר, בישיבת ראשי האופוזיציה, אשוחח עם ראש האופוזיציה נתניהו ואחרים, כדי שכל האופוזיציה תירתם למאבק הזה. אתם השליחים של כל עם ישראל, ואנחנו מחויבים לעשות הכל שהיישוב הזה יישאר".

בתוך כך, כרמל דנגור דיווחה בכאן חדשות כי בכירים בממשלה מקדמים בימים האחרונים מתווה מוסכם שימנע את הריסתו המוחלטת של היישוב. בשלב זה, על פי פרטי הפשרה – שטרם אושרה סופית על ידי הצדדים – תושבי אביתר יעזבו את המקום. הבתים לא ייהרסו, ובמקום יוקם מוצב צבאי או מוסד חינוכי. בהמשך תבחן המדינה את מעמד הקרקעות עליו הוקם היישוב; במידה ויתברר בבדיקת סקר כי מדובר באדמות מדינה – היישוב יוסדר באופן חוקי ובתיו יאוכלסו מחדש.

המאחז אביתר הוקם לראשונה ב-2013, לזכרו של אביתר בורובסקי הי"ד שנרצח בפיגוע דקירה בצומת תפוח. כעבור זמן קצר הוא נהרס על ידי הצבא. בחודש שעבר חודשה ההתיישבות במקום, בתגובה לפיגוע ירי בצומת בו נרצח יהודה גואטה הי"ד. מפקד פיקוד המרכז, אלוף תמיר ידעי, הוציא בתחילת החודש צו תיחום ליישוב, לקראת פינויו.

תגיות:אביתרבני גנץאריה דרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה