נפלאות הבריאה

למה בני אדם רוכבים על חמורים, אבל לא על זברות?

ביות של בעלי חיים נעשה לאורך כל הדורות. כך, למשל, לאורך ההיסטוריה כולה רכבו בני אדם על בעלי חיים כמו סוסים או חמורים; פרות משמשות את האדם לחליבה, וכן הלאה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביות של בעלי חיים הוא תהליך שבו נעשים שינויים אצל בעלי חיים, כך שיחיו בצמוד לאדם וישרתו אותו לצרכיו השונים. ביות של בעלי חיים נעשה לאורך כל הדורות. כך, למשל, לאורך ההיסטוריה כולה רכבו בני אדם על בעלי חיים כמו סוסים או חמורים; פרות משמשות את האדם לחליבה, וכן הלאה.

לביות ישנן מספר מטרות. לעיתים המטרה היא לשמור על בעלי החיים ולרעות אותם, כלומר לספק להם מזון בקלות. לעיתים בעלי חיים מבויתים על מנת לספק לאדם "חברה" – כמו למשל במקרה של כלבים וחתולים. במרבית המקרים, המטרה של הביות היא שימוש בבעלי החיים – שימוש בכוחם לצרכי תחבורה, הנעת מכונות חקלאיות וכדומה; שימוש בבשרם לאכילה; שימוש בתוצרים של בעלי החיים, כמו חלב, ביצים או דבש, למאכל; שימוש בתוצרים שלהם למטרות אחרות, כמו צמר, משי, דונג, עור וכו'; תקשורת (כמו במקרה של יוני דואר), ועוד.

המחקר מראה שהקב"ה טבע בבריאה שישה תנאים שנדרשים על מנת שניתן יהיה לביית בעל חיים: 1. תזונה גמישה – בעל חיים מבוית צריך להיות מסוגל להתקיים על סוגים שונים של תזונה, והתזונה שלו צריכה להיות זולה יחסית. 2. ההתבגרות של בעלי החיים צריכה להיות מהירה, כדי שתהיה אפשרות להגדיל את כמות בעלי החיים, ולהחליף במהירות את אלה שמתים או נאכלים. 3. בעלי חיים מבויתים חייבים להיות כאלה שיכולים להתרבות גם בתנאי שבי. בעלי חיים כמו הפנדה או הצ'יטה, למשל, לא מתרבים בתנאי שבי, ולכן אינם מתאימים לביות. 4. ניתן לביית רק בעלי חיים בעלי מזג נוח, שאינם מסוכנים לאדם. כמו כן, בעלי חיים מבויתים חייבים להיות כאלה שאינם נבהלים בקלות. 5. לבעלי חיים מבויתים צריכה להיות היררכיה חברתית שניתנת לשינוי – כלומר, הם צריכים להיות מסוגלים להכיר באדם כחוליה הגבוהה ביותר בשרשרת השליטה, במקום מנהיג העדר או הלהקה. 6. בעלי חיים מבויתים צריכים להיות בעלי אינסטינקט עדר – כלומר בעלי חיים שרגילים לחיות בקבוצה. כך קל לכנס אותם גם במקומות סגורים.

הקב"ה טבע בחמורים, למשל, שיענו על כל התנאים הללו, ולכן הם מהחיות המוקדמות ביותר שבויתו לצרכיו של האדם, וכמובן, ניתן לרכוב עליהם. הזברה, לעומת זאת, היא בעל חיים תוקפן, שנבהל בקלות, ומסוגל בבעיטה אחת להרוג אפילו אריה. מסיבה זו, הזברות מעולם לא בויתו, ולרוב, אין אפשרות לרכוב עליהן.

תגיות:נפלאות הבריאהזברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה