חדשות בארץ

צה"ל חושף סרטון נדיר של אילן רמון ז"ל, שצולם שנתיים לפני שנהרג 

במלאת 40 שנה למבצע תקיפת הכור הגרעיני בעיראק, המכונה בשם 'מבצע אופרה' - צה"ל משחרר סרטון נדיר של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל - שצולם שנתיים לפני מותו

  • י"ב תמוז התשפ"א
אא

במלאת 40 שנה למבצע תקיפת הכור הגרעיני בעיראק, המכונה בשם 'מבצע אופרה' - צה"ל משחרר סרטון נדיר של האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל - שצולם שנתיים לפני מותו. 

הסרטון צולם במהלך כנס של בכירים בחיל האוויר, ובו השתתפו הרמטכ"ל לשעבר רפאל איתן ז"ל, משפחתו על הטייס אהוד בן אמיתי שנפל ב-1981, וטייסים רבים. 

בנאום הקצר שנשא רמון בסרטון, הוא מספר על התחושה שאחזה בו רגע לפני שיצא למבצע אופרה, ומצביע על הרגע המכונן שבו חשב על אמו ניצולת השואה. באותה תקופה החל רמון באימונים לטיסתו לחלל. "לי היה קצת זמן לחשוב לפני, בתור אחד ששמו עליו את האיקס והיה אולי מתוכנן להיות הקורבן. אני רוצה לקשור את זה למה שאני עושה היום ולמשימת החלל, כי יש קשר", אמר.

"הקשר העיקרי הוא במוצא שלי דווקא: אימא שלי היא ניצולת שואה, יצאה מאושוויץ בשן ועין. כמה ימים לפני שיצאתי היה ברור לי שיש סיכוי לא רע שאני נשאר שם. חזרתי ביום שישי אחר הצהריים מהטייסת וחשבתי 'בשביל מה אני עושה את זה?' ואז נזכרתי במוצא שלי, באושוויץ, במה שעבר על העם היהודי, ואמרתי שלא יכול להיות שיהיה כזה דבר. ושאם צריך שאני אישאר שם – אני אישאר שם. זה מה שעזר לי לצאת למשימה ההיא".

כזכור, המשימה הראשונה של רמון בחלל, הייתה גם משימתו האחרונה וממנה לא חזר - אך בנסיעתו הצטייד רמון בסממנים יהודיים, וביניהם ספר תורה זעיר ששרד את השואה. שש שנים לאחר מותו על סיפונה של מעבורת 'קולומביה' - ספר תורה הוכנס לעילוי נשמתו, בבית הכנסת של היישוב 'מצפה אילן', שנקרא כך על שמו של אילן ז"ל. 

תגיות:אילן רמוןצהלסרטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה