סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: השמאל שכח מה זה להיות יהודים? אולי גם הימין

מה שראינו השבוע אינו ניצחון בבחירות של השמאל, אלא ניצחון המידות הרעות על המידות הטובות בימין

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

את כל הפרשנויות הפוליטיות על השנתיים האחרונות, אפשר לסכם במשפט קצר של חז"ל: "הקנאה והתאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם". זוהי הסיבה היחידה להקמתה של הממשלה הנוכחית.

נעשה סדר: לליכוד יש 30 מנדטים. רבע מהכנסת. זו המפלגה הגדולה, היציבה והדמוקרטית ביותר. לחרדים 16 מנדטים. לציונות הדתית 6. לימינה 7. יחד - 59 . יחד עם תקווה חדשה של סער (6) וכחול לבן של גנץ (8) יש כאן 73 מנדטים. יחד עם יש עתיד (17) וליברמן (7) - 97 מנדטים. נעים מאוד, זוהי הבחירה של רוב אזרחי מדינת ישראל. אפשר לקרוא לגוש הזה מרכז־ימין. אפשר לקרוא לו ציוני־יהודי. נכון, לא כולם כאן יכולים לשבת עם כולם, אבל זה אמור להיות מגרש המשחקים. אלה הם החלקים של הפאזל. בלי התלהבות ממסירת שטחים, בלי פוסט־ציונות, בלי מדינת כל אזרחיה, בלי האג, בלי ביקורי משפחות מחבלים, בלי התנועה האיסלאמית, בלי לאומנות פלסטינית. מחוץ למרכז הכובד הזה נשארו רק שתי המפלגות הערביות (10), העבודה (7 מנדטים, אבל יש במפלגה חלקים ששייכים ללא ספק למחנה השני ומשלימים אותו ל־100 מנדטים. מאה ח"כים!) ומרצ (6). אז איך קרה שדווקא השמאל הישראלי הקטנטן חזר לשלטון, ובגדול, לראשונה אחרי עשורים? חִזרו למשפט המפתח שבו פתחנו: קנאה ותאווה וכבוד.

מה שראינו השבוע אינו ניצחון בבחירות של השמאל, אלא ניצחון המידות הרעות על המידות הטובות בימין: למה נתניהו העליב לאורך השנים כמעט את כל מקורביו, שעזבו בזעם? למה הם בתגובה החרימו אותו והקדישו את הקריירה הפוליטית שלהם להפלתו? למה נתניהו לא הסכים שבכיר אחר מתנועת הליכוד יעמוד בראש התנועה ויקים ממשלת ימין־מרכז רחבה? למה סער, בשם "הימניות הנקייה", החליט להקדיש את כל כולו לנקמה בנתניהו, וגם הפר הבטחות בחירות לרוב? וכמובן, מעל הכל - למה בנט נוטש כמעט את כל הבטחותיו ושותפיו, רק כי לפיד הצליח לארגן לו 60 אצבעות שיעניקו לו את התואר הזמני "ראש הממשלה"?.

זה מתסכל. אזרחי ישראל הלכו לקלפי בגלל השקפה ואידיאולוגיה, וקיבלו תיאטרון שבו השחקנים מוּנעים מכעס, עלבונות, נקמנות וקטנוניות. במשך שנתיים חזינו בחוסר יכולת להשלים ולוותר, חוסר רצון לחלוק ולשתף פעולה, וכמובן חוסר יכולת להמתין (זה נראה לפעמים מהצד ממש כמו משל של רבי נחמן מברסלב, כמו איזו מעשייה: מעשה בנפתלי שרצה את הכל כאן ועכשיו, תכף ומיד, וכך איבד את הנהגת המחנה לתמיד). לכך אפשר להוסיף את תחושת השובע בימין. את הזחיחות אחרי כל כך הרבה שנים בשלטון, את היהירות כלפי כל מי שלא מתיישר במאה אחוז, את התחושה שהמנדט ניתן לצד הזה לתמיד.

ולעומת זאת, בצד השני, הקטנטן, שהובס בבחירות? מנסור עבאס יכול לקבל פרס נובל לפרגמטיות, יחד עם יאיר לפיד. רק תחשבו איך מרגיש יאיר לפיד כשהוא צריך לחכות למועצת השורא של התנועה האיסלאמית כדי להשיג רוב (סליחה, לא רוב, 60 מנדטים). רק תחשבו איך הוא ואנשי יש עתיד ירגישו כשיראו בקרוב את נפתלי וגילת בבלפור, במקום שהוא וליהיא ייכנסו לשם. גם מרב מיכאלי מגלה איפוק ומנהיגות. היא ממש יכולה לשיר השבוע את המנון הציונות הדתית, "עם הנצח לא מפחד מדרך ארוכה". גם במרצ למדו להבליג, לשתוק ולאפסן בצד את כל האג'נדות שיכולות להפריע, וברשימה המשותפת למדו בחוכמה להצהיר שהם בחוץ, אבל בעצם לעזור בפנים כשצריך. אם בימין היו משקיעים רבע מהיצירתיות שהושקעה כאן, לא היינו צריכים ללכת אפילו לבחירות שניות.

עד היום לא שוכחים לנתניהו את הלחישה המפורסמת ההיא, "השמאל שכח מה זה להיות יהודים". מול המשפט המכונן של חז"ל על כך שהכל מתחיל בקנאה ותאווה וכבוד - עולה הרושם שאולי דווקא הימין קצת שכח.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירשמאלימין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה