עובדות שלא ידעתם

הידעתם מנין מגיעים הגרעינים השחורים?

כיצד פועלות קופסאות שימורים, היכן נמצא בית הספר הגדול בעולם, וממה עשוי המרציפן? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם כיצד פועלות קופסאות השימורים? אוכל מתקלקל כיוון שמתרבים בו חיידקים. אחד התנאים הקריטיים להתרבות חיידקים הוא אוויר. על מנת לאחסן מזון למשך זמן רב מבלי שיתקלקל, מכניסים אותו לקופסאות פח (כיום עושים זאת גם בכלי זכוכית או פלסטיק), שואבים מתוך הקופסה את האוויר כדי ליצור ואקום, ומיד אוטמים את הקופסה. כך מונעים מן החיידקים להתרבות, ומן האוכל – להתקלקל.

• הידעתם מהי אבנית? השכבה הלבנה שמצטברת בתחתית של קומקומים, סירים וכיורים היא משקע בהיר של סידן פחמתי. המשקע הזה מגיע מסלע גיר שהומס בגשם וזרם אל מי התהום, ממנו מגיעים מרבית מי השתייה שלנו. כאשר המים מתחממים, יונים המומסים במים שוקעים, וכך נוצרת האבנית.

• הידעתם מנין מגיעים הגרעינים השחורים? פיצוחי הגרעינים האהובים מגיעים משלושה מקורות עיקריים: גרעיני האבטיח הקטנים, גרעיני הדלעת הלבנים, והגרעינים השחורים – שמגיעים מצמח החמנית. הם נקצרים בשדות חמניות, ומועברים לקלייה, על מנת שיהיו ראויים למאכל.

• הידעתם היכן נמצא בית הספר הגדול בעולם? בית הספר המוכר על ידי ספר השיאים של גינס כגדול בעולם הוא בית הספר העירוני מונטסורי, שנמצא בעיר לקנאו שבהודו. הוא מונה יותר מ-47,000 תלמידים, ומועסקים בו כ-3,800 מורים ואנשי צוות. בית הספר מכיל 30,000 מחשבים – אבל אין בו אף אולם, או אפילו מגרש, שיכול להכיל את כל התלמידים בו זמנית.

• הידעתם ממה עשוי המרציפן? הממתק הנפוץ הזה מורכב מעיסת שקדים טחונים וסוכר דק, לעיתים עם חלבון ביצה. לא ברור לחלוטין מהו מקור הממתק, אבל תיעודים שלו קיימים כבר מהמאה ה-11 למניינם, ומשערים שהוא הומצא לראשונה בפרס.

• הידעתם איך פירות הופכים לריבה? בפירות הדר ובפירות אחרים ישנו חומר שנקרא פקטין, שפועל בדומה לג'לטין – כאשר הוא מתחמם, הוא נקרש. לכן כאשר מבשלים את הפירות, נוצרת ריבה. כדי ליצור ריבה מפירות שאינם מכילים פקטין, משתמשים באבקת פקטין אותה מייצרים מפירות הדר.

• הידעתם מהי משמעותה של התסיסה בהכנת מאכלים? תהליך התסיסה מתרחש כששמרים חד-תאיים ממשפחת הפטריות משתלבים עם חומרים אחרים ויוצרים תהליך כימי שבו מן הסוכר והעמילן שבחומרים – נוצר אלכוהול. זהו האופן שבו מייצרים יין מענבים, בירה מלתת ועוד. גם בייצור של לחם או בצקים אחרים ישנו תהליך תסיסה של השמרים, שיוצר את ההתפחה.

תגיות:עובדות שלא ידעתםגרעיני חמניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה