חדשות בארץ

בג"ץ: להעניק הטבת מס לעמותה מיסיונרית

בית המשפט העליון ביטל החלטה של ועדת הכספים, שהתקבלה פה אחד, שלא להכיר בעמותה מיסיונרית כמוסד ציבורי שהתורמים לו זכאים להטבת מס. יו"ר ועדת הכספים היוצא, משה גפני: "מחטף"

אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פול)אולם בבית המשפט העליון, ארכיון (צילום: יוסי זמיר, פול)
אא

בג"ץ ביטל היום (שלישי) החלטה של ועדת הכספים של הכנסת, והורה להכיר בעמותה מיסיונרית כמוסד ציבורי הזכאי להטבת מס. מדובר בהחלטה של הוועדה משנת 2015 שלא לאשר את בקשתה של עמותת "יחד רמת השרון", המזוהה עם קהילת "היהודים המשיחיים", לקבל הכרה כמוסד ציבורי שהתורמים לו זכאים לזיכוי ממס מתוקף סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

הסמכות למתן ההכרה האמורה נתונה בידי שר האוצר באישור ועדת הכספים, ורשות המסים הפועלת מכוחו אישרה את העמותה כמוסד ציבורי העומד בדרישות סעיף 46. אלא שיו"ר הוועדה דאז, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה), הביע הסתייגות מהכרה זו. הוא ציין כי מדובר בארגון המטביל יהודים לנצרות, והביע חשש כי פעילותו של הארגון מנוגדת לחוק. חברי הוועדה קיבלו את בקשתו, ובניגוד לעמדת רשות המסים הצביעו פה אחד על הוצאת העמותה מרשימת המוסדות הזכאים להטבת המס. החלטת הוועדה התבססה על נוהל שאימצה בשנת 2020, לפיו ישנה אפשרות להימנע ממתן אישור למוסד שפעילותו שנויה "במחלוקת ציבורית עמוקה".

בשנת 2017 עתרה העמותה המיסיונרית לבית המשפט העליון, בדרישה לבטל את החלטת ועדת הכספים. בפסק הדין החדש, שנכתב על ידי השופטת דפנה ברק-ארז, נקבע כי לפרש את תפקידה של ועדת הכספים כמוגבל להפעלת פיקוח פרלמנטרי שעיקרו בבחינת תקינות הליך אישור המוסדות בידי רשות המיסים, ללא הפעלת שיקול דעת רחב. זאת, בשים לב ללשון ההסדר ולהיסטוריה החקיקתית שלו, לתכליותיו ולאופיה של הסמכות האמורה, הכוללת בחינה פרטנית של מוסדות בשונה מקביעת מדיניות כללית. בהתאם לכך, נקבע כי יש להותיר על כנו את האישור שניתן על ידי רשות המסים ולבטל את החלטת ועדת הכספים, מבלי לנקוט כל עמדה ביחס לפעילותה של העמותה העותרת. השופטים יצחק עמית וענת ברון הצטרפו לעמדתה של ברק-ארז.

גפני, המסיים את תפקידו כיו"ר ועדת הכספים עם חילופי השלטון, תקף את החלטת בית המשפט: "שופטי בג"ץ, במחטף של הרגע האחרון בתפקידי כיו"ר הוועדה, ביטלו את סמכותה של הכנסת לקיים דיון בנושאים שהמחוקק נתן את סמכותו לכנסת. ועדת הכספים קבעה נוהל שלא לאשר אישור סעיף 46 לעמותות המיסיון הפועלות בניגוד לחוק. כל חברי הוועדה, קואליציה ואופוזיציה כאחד, תמכו בהחלטה, ובג"ץ ביטל את ההחלטה והפך אותה לחותמת גומי בכל נושא שמוצא לנכון".

"אחת הטענות של בג"ץ בנושאים אחרים הייתה שהכנסת לא קיימה דיונים ולא קיבלה החלטה במשך זמן רב, מה שכמובן לא מצדיק את התערבותם בנושאים אלו. אך במקרה הזה התקיימו דיונים, נקבע נוהל מחמיר והתקבלה החלטה פה אחד ובג"ץ במחי יד מבטל אותה", הוסיף גפני. "אני מציע לשופטי בג"ץ שלא יבואו בטענות כשתהיה מלחמה על צמצום סמכויותיהם לאחר התערבותם הבוטה בתפקידה של הרשות המחוקקת".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) הגיב אף הוא בחריפות על פסק הדין: "החלטת בג"ץ מהיום שוב מחלישה את הכנסת ומקומה בממשל הישראלי, ופוגעת קשות בעיקרון הפרדת הרשויות", אמר. "ועדת הכספים הכריעה פה אחד, בתמיכת מפלגות השמאל ואף בתמיכת שר החוץ יאיר לפיד, לא לתמוך ולא לעודד את פעילותה של עמותה מיסיונרית. לא ייתכן שבהינף קולמוס יחליטו שלושה שופטים לבטל את דעתם של נבחרי הציבור בעניין שניתן בחוק לשיקול דעת חברי ועדת הכספים".

"הפסיקה מחדדת פעם נוספת את הצורך בתיקוני חקיקה שישיבו את מערכת האיזונים והבלמים בין הרשויות למקומה הראוי והנכון. ויפה שעה אחת קודם", סיכם ארבל.

תגיות:משה גפניבג"ץמשה ארבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה