חדשות בארץ

חסר תקדים: הצעת החוק שתמנע מנתניהו להתמודד בבחירות הבאות לכנסת

למרות הכחשת ימינה, על שולחן הכנסת הונחה הצעת חוק שנועדה למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו את האפשרות להתמודד בבחירות הבאות לכנסת

נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)נתניהו (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

בימינה הכחישו אמש (שני) את הפרסום בחדשות 12, לפיו "גוש השינוי" מתכנן להעביר חוק שימנע מראש הממשלה בנימין נתניהו להתמודד בבחירות הבאות לכנסת. אלא שעל פי הדיווח של אריק בנדר ממעריב, הצעת חוק בנושא הונחה בשבוע שעבר על שולחן הכנסת.

את הצעת החוק חסרת התקדים הגישו חברי הכנסת יועז הנדל, גדעון סער, יפעת שאשא ביטון, בני בגין וזאב אלקין מתקווה חדשה. בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי בדומה לדמוקרטיות פרלמנטריות אחרות בשנים האחרונות התרחש בישראל תהליך של "העצמת כוחו של ראש הממשלה לעומת גורמים כמו הכנסת, מליאת הממשלה ומשרדי הממשלה השונים. משהתגלה 'כשל השוק' הדמוקרטי, יש לטפל בו".

"בממשל דמוקרטי קיימת חשיבות וחיוניות רבה לתחלופה של העומד בראש המערכת כדי למנוע ניוון וניתוק. הצעת החוק מציעה הסדר מידתי של צינון מהכנסת לקדנציה אחת בת ארבע שנים למי שכיהן כראש הממשלה או ראש ממשלה חלופי במשך שמונה שנים או יותר ברצף". חברי הכנסת החתומים על ההצעה הדגישו כי בניגוד לצינון הנדרש בחוק מבכירים ביטחוניים בדימוס בטרם יוכלו להתמודד לכנסת, תקופת הצינון המוצעת בחוק החדש לא תקוצר במקרה של בחירות מוקדמות: "בשנתיים האחרונות התקיימו ארבע מערכות בחירות, ולפיכך ברור שהסייג שהיה רלוונטי בשעתו לגבי אנשי צבא וביטחון בכירים אינו רלוונטי כיום".

במקביל להצעת החוק של תקווה חדשה, במסמך קווי היסוד של ממשלת לפיד-בנט נכללה התחייבות של סיעות הקואליציה "לתמוך ולקדם באופן מיידי חקיקה המגבילה כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות (או שמונה שנים, הארוך מביניהם)". יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', טען הבוקר כי "החוק למניעת כהונת נתניהו הוא עז שהוכנסה כדי שלא נדבר על מכירת הנגב והגליל לרע"מ, על הסכם שאין בו אף מילה בנושא המדיני, ויש בו סכנות איומות בתחום הזהות היהודית של המדינה והרוב היהודי בה. אז תפסיקו להשתתף במשחק של בנט ותתחילו לדבר על הדברים החשובים באמת".

בליכוד הגיבו אמש על הפרסום הראשוני של עמית סגל בנוגע להצעת החוק המתוכננת של "גוש השינוי" למניעת התמודדותו של נתניהו בבחירות לכנסת: "בנט הופך את ישראל לדיקטטורה חשוכה – צפון קוריאה פינת איראן. ראש הממשלה נתניהו נלחם באיראן, ובנט מביא חוק מאיראן. החוק הזה יוציא את ישראל מחברת הדמוקרטיות הנאורות ויכניס אותה למשטרי הרודנות החשוכים ביותר".

"אחרי שבנט רימה את בוחריו והעביר קולות מימין לשמאל רק כדי למנות את עצמו לראש ממשלה עם שישה מנדטים, עכשיו הוא מביא חוק שלא קיים בשום דמוקרטיה בעולם, במטרה לפסול את ראש הממשלה נתניהו מלהתמודד לכנסת ובכך לחסל את המנהיג החזק של הימין", הוסיפו בליכוד. "בנט חוצה כל קו אדום במרדף המטורף שלו לכיסא ראש הממשלה בכל מחיר".

כאמור, בימינה הכחישו בתוקף את הפרסום: "אין, לא הייתה ולא תהיה הסכמה בעניין מניעת ריצה לכנסת. מדובר בהצעה שעלתה, לא סוכמה והיא גם לא תהיה. הדבר היחידי שהיה והוסכם הוא הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים או שתי קדנציות".

תגיות:ימינהבחירות 2021תקווה חדשהבנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה