חדשות בארץ

הותר לפרסום: הקצין שמת בכלא פגע קשות בביטחון המדינה – ממניעים אישיים

דובר צה"ל התיר לפרסום פרטים חדשים על החקירה שהתנהלה נגד הקצין שמת בכלא הצבאי. מהחקירה עלה, כי הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, ביצע מספר פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה. הוא פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. סעיפי האישים נגדו, שמו ופרטיו המזהים אסורים עדיין לפרסום

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

דובר צה"ל פרסם הערב (שני) פרטים חדשים על החקירה שהתנהלה נגד קצין מאגף המודיעין, שמת בכלא הצבאי. שמו ופרטיו המזהים של הקצין, וכן סעיפי האישום נגדו, אסורים עדיין לפרסום.

מהפרטים שנמסרו עולה, כי החקירה נפתחה בעקבות מידע בדבר פגיעה חמורה בביטחון המדינה. מהחקירה עלו חשדות כי הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, ביצע באופן מודע מספר פעולות שפגעו קשות בביטחון המדינה.

בצה"ל ציינו, כי הקצין שיתף פעולה בחקירתו והודה ברבים מהמעשים שיוחסו לו: "החקירה העלתה כי הקצין פעל באופן עצמאי, ממניעים אישיים, ולא ממניעים אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים. נדגיש כי הקצין לא הופעל על ידי גורם זר או עמד בקשר עם גורמים עוינים. לצד זאת, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף ניסה להסתירם".

בחקירה נבדקו גם הליכי הבקרה והפיקוח ביחידתו של הקצין, ובמקביל נערך תחקור פיקודי-מקצועי ביחידה, לטובת למידה והפקת לקחים.

בסיום החקירה ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגד הקצין כתב אישום המייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. בהחלטה באשר לכתב האישום ניתן משקל לנזק המשמעותי, לכאורה, שגרמו העבירות.

הקצין יוצג על ידי סניגורים בכירים מהסניגוריה הצבאית, בהתאם לבחירתו ולאחר שהתייעץ עם משפחתו. חומרי החקירה הועמדו במלואם לרשות הסניגורים עם הגשת כתב האישום. לאחרונה, הועברו חומרים נוספים הנוגעים לתהליכי גיוסו של הקצין לצה"ל. מטעמים של ביטחון המדינה, הדיונים נערכו בדלתיים סגורות, בנוכחות הקצין ובאי כוחו. משפחתו של הקצין נכחה בחלק מהדיונים.

מעצרו של הקצין הוארך על ידי בית הדין במהלך חקירתו. בהמשך, לאחר הגשת כתב האישום, האריך בית הדין את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים, בהסכמתו ובהסכמת באי כוחו, שניתנה מטעמים מעשיים, וללא ויתור על טענותיו של הקצין כנגד האישומים. לפני תחילת שלב שמיעת הראיות, ובהמלצת בית הדין, החל הליך של גישור.

בלילה שבין ה-16 וה-17 במאי, נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי במצב רפואי קשה בתאו. הוא פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו.

בהודעת דובר צה"ל הודגש, כי הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים. הוא נכלא בשמו, עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים. הקצין שהה בתא עם כלואים נוספים ולא בתנאי בידוד. במהלך שהותו בכלא זכה לזכויות כנדרש, קיבל באופן שוטף טיפול רפואי, זכה לביקורים של בני משפחתו ועמד עמם בקשר שוטף. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים.

במהלך תקופת המעצר, ומספר חודשים לפני מותו, השתחרר הקצין מן השירות לבקשתו. על פי חוק בתי הקברות הצבאיים, בנסיבות אלה לא ניתן היה להביאו לקבורה בבית עלמין צבאי. ככלל, עצור שעניינו מתנהל בבית הדין הצבאי ממשיך לשהות בכלא הצבאי גם אם השתחרר משירות במהלך מעצרו.

מותו הטרגי של הקצין נבחן בימים אלה בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים באגף כוח אדם (המקבילה הצבאית למח"ש). בצה"ל הדגישו כי "כל מקרה מוות של משרת בצה"ל או מקרה מוות במתקן צבאי מחייב בדיקה וחקירה יסודית, וכך נעשה גם במקרה זה".

ב-20 במאי מינה ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, צוות מומחים, בראשו עומד תת-אלוף (מיל') מיקי לוריא. על פי דובר צה"ל, "הצוות יבחן בראייה מערכתית ורחבה את מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כליאה של כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים. הצוות הוקם מתוך מחויבות צה"ל לשלומם ולבריאותם של כלואים הנתונים במשמורת בבסיס הכליאה הצבאי".

"בימים שלאחר פטירתו ביקר מפקד היחידה של המנוח בבית המשפחה ומסר להם פרטים נוספים לגבי בנם. למשפחה הוצג עותק מצונזר של כתב האישום, והם ידעו את סעיפי העבירות שבהן הואשם הקצין. לבקשת המשפחה, היום הוצג להורים כתב האישום שהוגש כנגד הקצין במלואו. צה"ל ימשיך לעמוד בקשר עם המשפחה ככל הנדרש".

תגיות:צה"לאגף מודיעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה