עובדות שלא ידעתם

הידעתם שעגבניות השרי לא פותחו בארץ?

מהו מצב הצבירה הרביעי, למה הלמה יורקת, וכמה אוויר יש בריאות? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם שעגבניות השרי לא פותחו בארץ? ישנו תיעוד של עגבניות שרי ממרכז אמריקה כבר במאה ה-17. בתחילת המאה ה-20 החלו העגבניות הקטנות להיות נפוצות בארה"ב, אז הן גם קבלו את שמן, כיוון שהעגבנייה מזכירה דובדבן – "שרי" באנגלית. בישראל, מדענים מהפקולטה לחקלאות של האונ' העברית בירושלים פיתחו זן של עגבניות שרי בשם טומאצ'יו, שמתאים לאקלים הישראלי ונותן תנובה רבה יותר משל עגבניות רגילות.

• הידעתם מהו מצב הצבירה הרביעי? מלבד מצבי הצבירה הרגילים – מוצק, נוזל וגז, ישנו גם מצב צבירה שנקרא פלזמה. זהו מצב של אנרגיה גבוהה, ובו מלבד האטומים הניטרליים, מספר האלקטרונים הקשורים לכל גרעין זהה למספר הפרוטונים שבגרעין התא. במצב פלזמה, החומר מכיל חלקיקים טעונים חשמלית, שמושפעים משדות אלקטרומגנטיים. המעבר ממצב צבירה של פלזמה לגז נקרא רקומבינציה.

• הידעתם איזה בעל חיים אחראי למוות של הכי הרבה אנשים? אלו הן החולדות, שעל פי הסברה המקובלת, הן אלה שהפיצו את מגפת האבעבועות השחורות באירופה במאה ה-14, מגפה שהמיתה יותר מ-50 מיליון בני אדם.

• הידעתם למה הלמה יורקת? למה היא בעל חיים ממשפחת הגמליים. היא ידועה בעיקר בשל היריקות החזקות שלה. הלמה יורקת כאמצעי הגנה, כאשר היא חשה מותקפת.

• הידעתם למה מוחלפות נורות הליבון? נורות הליבון היו בשימוש שנים רבות מאוד. אלא שהשימוש בבערה לצרכי תאורה גובה הרבה מאוד אנרגיה. כאשר גילו דרכים חסכוניות יותר ליצירת תאורה, הוחלפו בהדרגה נורות הליבון בנורות פלורסנט, ולאחר מכן בנורות לד.

• הידעתם מהו גודלן של הריאות? הריאות מקבלות את החמצן מחוץ לגוף, ומזרימות אותו אל מחזור הדם. הן גם מקבלות פחמן דו חמצני מהדם ופולטות אותו החוצה. שטח הפנים של הריאות גדול מאוד – אילו היינו פורסים את הריאות, הן היו מגיעות לגודל של מגרש טניס. הריאות מכילות 6 ליטרים של אוויר, ובכל יום אנו שואפים לתוכן כמיליון ליטרים אוויר.

• הידעתם מה מיוחד בכנפי האלבטרוס? מוטת הכנפיים של האלבטרוס הנודד היא הגדולה ביותר בעולם – למעלה מ-3 מטרים. האלבטרוס הוא עוף ימי, והוא חי באוקיינוס הדרומי, סביב הקוטב הדרומי.

תגיות:עובדות שלא ידעתםעגבניות שרי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה