בין אדם לחברו

לשון הרע לא מדבר אלי – האם למדנו מחטאי אבותינו?

נדמה שמדובר בכדור שלג שקשה לעצור. אבל ממש כשם שיהושע בן נון וכלב בן יפונה בחרו אחרת, יש רבים בינינו שבוחרים לא לדבר לשון הרע, שפיהם ולבם שווים והם חיים באחדות ובאחווה עם הבריות

אא

נדמה שפרשת "שלח לך" רלוונטית היום מאי פעם.

בפרשה מסופר על 12 המרגלים שנשלחו לארץ ישראל כדי להביא מידע לבני ישראל לקראת הכניסה לארץ המובטחת. למעט שניים, כולם חזרו עם מידע שלילי, מרתיע ואיום על ארץ ישראל. למרות שהביאו עמם אשכול ענבים וממיטב פירות הארץ ולמרות שהארץ תוארה כ"ארץ זבת חלב ודבש" המרגלים בחרו להתמקד במידע השלילי ובאמירת לשון הרע על הארץ אותה הבטיח הקדוש ברוך הוא לבני ישראל. בתגובה לחדשות לשון הרע הללו על ארץ ישראל, רצו בני ישראל לשוב למצרים, ולא בטחו בדברי הקב"ה. כעונש על כך, נגזר עליהם לבלות 40 שנים בנדודים במדבר עד שימות הדור הסורר, כדי שלא יזכה להגיע ולהיכנס אל הארץ הנכספת.

ומה בין הפרשה הזו לישראל של היום? 

נדמה שלא כולנו למדנו מחטאי אבותינו. 

ממש כשם שהמרגלים בחרו להתמקד בצד השלילי ולהשמיץ את הארץ המובטחת, עדיין יש בינינו אנשים שבוחרים לראות רק את השלילי, להפיץ לשון הרע ולהעמיק את השנאה. 

רכילות, דברי בלע, שקרים ודעות קדומות מובילים אותנו לקרע עמוק בינינו ולקיטוב מסוכן לדורות. 

הקרע הזה, שגורם לניכור בין בני עמנו, משבש את איכות החיים של הפרט, ובעצם, ממש כמו העונש שקיבלו בני ישראל, מותיר את הבוחרים ללכת בדרך זו במסע נדודים נצחי בין תהומות הבדידות והעצב.  

הקדמה הטכנולוגית, שברובה מבורכת, מעצימה את התופעה - הרשתות החברתיות מהוות כר פורה לפרסום לשון הרע ורכילות ולחשיפתם להמוני אנשים, סדרות טלוויזיה וכתבות חדשותיות זוכות לרייטינג גבוה יותר ככל שהתוכן שלהן פוגעני וצהוב יותר, ולעיתים נדמה שמדובר בכדור שלג שקשה לעצור.

אבל ממש כשם שיהושע בן נון וכלב בן יפונה בחרו אחרת, יש רבים בינינו שבוחרים לא לדבר לשון הרע, שפיהם ולבם שווים והם חיים באחדות ובאחווה עם הבריות.

היום, אנו נמצאים לאחר חלוקה של מיליוני צמידים וסטיקרים עם הסלוגן "לשון הרע, לא מדבר אלי!", שמתזכר את כל מי שעונד ורואה אותו להימנע מלקבל ולדבר לשון הרע לעצמו ולסובבים אותו. 

הבחירה לא לדבר לשון הרע היא בחירה בדרך חיים בריאה, שמובילה לאושר ולקשרי חברות אמיצים. 

זה לא תמיד קל, משום שבהרבה מקרים אמירת לשון הרע נעשית שלא במכוון, ולכן היא דורשת השתדלות רבה ובחינה עצמית מעמיקה, יום יום.

ממש כשם שאנחנו בוחרים בדרך חיים בריאה פיזית - משתדלים לאכול נכון, לעשות ספורט, להימנע מהרגלים מזיקים כמו עישון, שתיית אלכוהול וכדומה - בהשתדלות שלנו להימנע מלשון הרע יש פיתויים וקושי, אבל היא מקנה לנו בריאות נפשית איתנה.

האסון במירון, מבצע שומר החומות וגל האלימות הנוראי ששטף את המדינה, ממחישים לנו כמה חשוב שנהיה שם אחד בשביל רעהו. 

קירוב לבבות אמיתי בינינו ייעשה כשנחליט כולנו להימנע מאמירה ומשמיעה של לשון הרע. כאשר זה יקרה, נהיה מאוחדים וחזקים יותר כלפי כל איום שמתרגש עלינו מכל עבר.

לעילוי נשמת ברטינה סימונה בת חנוך

תגיות:לשון הרערכילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה