הידברות לנוער

הידברות לנוער: הטכנולוגיות שמחזירות אותנו אחורה

אין ספק, הטכנולוגיה שינתה את הכל, כמעט בכל תחום! הטכנולוגיה הביאה איתה קידמה עצומה. אבל האם בכל דבר היא מקדמת אותנו?

  • ט"ז סיון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תארו לעצמכם זמנים שללכת ממדינה אל מדינה, היה מסע של חודשים. תארו לעצמכם זמנים שבשביל להעביר מסר למשהו היה צריך לכתוב מכתב, שכל אות בו עולה כסף.

אין ספק, הטכנולוגיה שינתה את הכל, כמעט בכל תחום! הטכנולוגיה הביאה איתה קידמה עצומה. אבל האם בכל דבר היא מקדמת אותנו? הנה 2 המצאות חדשות, שעשו באזז לעולם, אבל מובילות אותנו לפי תהום עצומה של חוסר מוסריות, וגורמת לחלקנו לחשב מסלול מחדש על כמה אנחנו באמת סומכים עליה.

 

לשכוח? תשכח מזה! – Apple Airtags

חברת "אפל" הוציאה לפני מס' שבועות מעין תג קטן ונחמד שע"י סנכרון בין האיפון לתג ובאמצעות הכנסת או הצמדת התג לתיק, למחזיק מפתחות או לכל דבר אחר שרק תוכלו לחשוב עליו, לעולם לא תאבדו עוד דברים. שמעתם?! סוף לחיפושים וללחץ, נהדר לא?

בגדול, אם כבר איבדתם (או התחשק לכם לאבד), כל מה שנותר לעשות זה להחזיק את האיפון שברשותכם והוא כבר יכוון אתכם לאן צריך ללכת כדי למצוא את האבדה. התג הקטן מחובר למערכת של מפות ובאמצעות בדיקה קטנה מאפשר לכם לראות היכן העיגול הקטן נמצא יחד עם מה שמוצמד אליו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אז מה רע בכך? הקב"ה מלמד אותנו באמצעות התורה הקדושה שהחיים שלנו בידיים שלנו. עלינו לקחת אחריות על מעשינו, לדעת לחפש בעצמנו אחרי האבדות הרוחניות והגשמיות שלנו, כדי שנדע להעריך אותם, להיות אנשים מסודרים וטובים יותר בשביל עצמנו והעולם. כשאנו מאבדים משהו וסומכים על מישהו או משהו אחר שיחפש במקומנו או יזכיר לנו באופן תדיר, אנו בעצם מנוונים כוחות וחלקים במוח שאחראיים על האחריות העצמית שלנו, ובסופו של דבר גם לאהבה העצמית שלנו.

לא במקרה בדור הזה ממש אנו עדים לילדים שנשכחו במכוניות ע"י הוריהם, ונצלו למוות בחום הנורא. אם הורים שכחו ילדיהם במכונית, למה אנו צריכים עוד משהו שיעזור לנו לשכוח דברים?
"ברור, לא כל פעם אסמוך על העיגול הזה", יאמרו אנשים, אבל זה נוח מאוד ועם זה אי אפשר להתווכח. למעשה, יותר מדי נוח לסמוך עליו, ולאט לאט אנשים ייסמכו על התג הזה יותר מאשר על עצמם.

תארו לעצמכם אדם שמתרגל לכך שלעיתים קרובות מאוד העיגול הקטן יזכיר לו היכן האבדה שלו נמצאת, וביום אחד נגמרת הסוללה, או שאין תגובה ממנו. אדם שרגיל לסמוך על העיגול הקטן שהלך לישון יכול להיכנס ללחץ, פאניקה וחוסר אונים מהר מאוד, והוא יישכח את יכולת האחריות העצמית שלו. "שרירי המוח" האחראיים על זכירת דברים ומיקומים לא יהיו "ערניים" מספיק בשביל לעזור לו. כלים בסיסיים כמו אחריות אישית מתחילים להיאבד מעולמנו הפנימי. במקום זאת יהיה אפשר להאשים את הטכנולוגיה.

ועוד לא דברנו על הבעיות הביטחוניות.

 

רק תיהנה מהנסיעה! מכוניות אוטומטיות

לנהוג במכונית עם הגה על הידיים? זה כל כך ישן! למה שלא פשוט תיתן למכונית להסיע אותך? הרי כולנו יודעים כמה תאונות קורות בגלל נהגים לא זהירים. אז מה לך ולזה? פשוט תתפנק לך על המושב, תנוח ואנחנו מפה כבר ננהיג את הדרך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

המכוניות הן דימוי ומשל פשוט לחיים שלנו. כל אחד מאתנו נוסע ב"מכונית" שלו במרחבי הזמן והחיים. כל אחד מנהיג את חייו למקומות ולאנשים אליו הוא רוצה להגיע בעצמו, מבלי שאף אחד, לרוב, ייקח החלטות על חשבונו. לכל אחד מאתנו יש הגה בידיים שאתו הוא נוהג בחייו לאן שהוא רוצה. יהיו זמנים שיעצרו אותנו, כדי לחשב מסלול חדש בחיים, ויהיו דרכים שכל מה שצריך לעשות זה רק לנסוע ישר אל המטרות בחיים.

כשאנחנו נותנים למערכת אוטומטית להנהיג את הרכב שלנו, אנחנו כמו נותנים למשהו אחר גם לנהוג בחיים שלנו. הטכנולוגיה הזאת מעודדות ומרגילה אותנו לתת לאנשים אחרים, למערכות אוטומטיות חסרות לב ושכל, לחשב בשבילנו את הדרך, את הפניות החשובות בחיים שצריך לעשות בעצמנו מתוך מחשבה ואיזון ללא הישענות על משהו אחר. כשאנו נוסעים במכונית אוטומטית שנוסעת לבד, אנו יכולים בקלות, מתוך נוחות וחוסר מודעות, גם לתת לאנשים אחרים אחריות על החיים שלנו, ואם תהיה תאונה - זאת תהיה אשמתם. אם לרכב כן, אז לאנשים אחרים ו"טובים" לא?
ואז אם תהיה טעות, את מי יאשימו? נכון, את הטכנולוגיה, או את האדם ה"אחראי" שנשענים עליו.
אם הסמארטפון התחיל לטשטש את התקשורת בין אנשים, כעת גם האחריות האישית קרובה לתהום.

בשורה התחתונה אפשר לומד שעוד יהיו פה הרבה המצאות מרגשות ומעניינות. אבל יש להבין כי לממציאי הטכנולוגיה יש ערך קדוש במיוחד, והוא נקרא נוחות (חוסר עבודה - חוסר מאמץ - שחרור - חוסר אחריות), בעוד שהתורה הקדושה מלמדת אותנו שהערך הקדוש ביותר ליהודי הוא עמל, "כי אדם לעמל יולד" (איוב ה', ז'), עמל התורה והעבודה הרוחנית.

המסע של החיים שלנו, האחריות על החיים שלנו בכל פרט קטן שהוא, מוטלים רק עלינו, ולא ניתן להאשים טכנולוגיות או מי שהמציא אותם. בסוף רק אנחנו משלמים את המחיר.

אל תבינו לא נכון, הטכנולוגיה עשתה פלאים ועוד תעשה פלאים בדברים שבאמת נצרכים בהם, כמו ברפואה ודברים אחרים. אך עלינו לדעת שהטכנולוגיות שיגיעו בקרוב ובשנים הקרובות הופכות את חיינו לאנשים מנוונים, חסרי אחריות, חסרי כלים נפשיים, מרחיקות אותנו מעצמנו, מאחרים ומעולמנו הפנימי.

בואו נחגוג את היותנו בני אדם, בעלי לב ושכל מרגישים ופועלים, ניקח את המושכות לידיים ונבטיח לעצמנו חיים יפים ואמיתיים יותר – באחריות.

תגיות:הידברות לנוערטכנולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה