חדשות בארץ

25 בכירים חוסלו, 100 ק"מ מנהרות הושמדו: סיכום ראשוני של "שומר החומות"

בצה"ל החלו בסיכום ראשוני של מבצע "שומר החומות", ומסרו כי במהלכו חוסלו כ-25 בכירים בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי וכ-200 פעילי טרור. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בירך על הסכמת ישראל לסיים את המבצע בעזה, ואמר כי הבטיח לראש הממשלה בנימין נתניהו לחדש את מלאי הטילים של מערכת כיפת ברזל

חיילי צה"ל בגבול הרצועה (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)חיילי צה"ל בגבול הרצועה (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

הפסקת האש נכנסה לתוקף הלילה (שישי) בשעה 02:00, לאחר 11 ימי לחימה. בצה"ל החלו בסיכום ראשוני של נתוני מבצע "שומר החומות", מהם עולה כי במהלכו הושמדו למעלה מ-100 ק"מ מפרויקט ה"מטרו" של חמאס – רשת המנהרות התת-קרקעיות, המהווה נכס אסטרטגי עבור ארגון הטרור.

עוד עולה מהנתונים, כי במהלך המבצע חוסלו כ-25 בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי וכ-200 פעילי טרור. צה"ל השמיד כ-340 בורות שיגור של טילים וכ-70 משגרים רב-קניים. כן נרשמו כ-230 פגיעות ביכולות שיגור רקטות קרקע-קרקע וכ-35 פגיעות ביכולות מרגמה. בנוסף, נרשמה פגיעה קשה ביכולת ההתעצמות והייצור של אמצעי לחימה, שהושגה באמצעות סיכול פעילי מחקר ופיתוח ותקיפת סדנאות ומרכזי פיתוח.

ב-11 ימי המבצע תקפו כוחות צה"ל מבני משטר ברצועה – עשרה משרדי ממשל של חמאס, 11 של ביטחון הפנים, וחמישה בנקים שעסקו בניהול כספי טרור. כן הותקפו תשתיות טרור רבות – עשרות מחנות ומוצבים, עשרות חדרי פיקוד ותשעה רבי-קומות ששימשו כתשתית לפעילות טרור.

תקיפת יעדים במערך הרקטי של ארגוני הטרור (דובר צה"ל)

במהלך סבב הלחימה נורו כ-4,000 רקטות לעבר שטח ישראל. דובר צה"ל, תת-אלוף הדי זילברמן, אמר הבוקר כי כ-90% מהרקטות יורטו על ידי לוחמי כיפת ברזל. מבחינה הגנתית הצליח הצבא, בנוסף, לסכל פשיטות של חמאס לשטח ישראל, לפגוע בעשרות תוואי מנהור התקפי ועשרות מטרות של מערך הנ"ט. כמו כן נוטרלו שבעה איומים אוויריים של כטב"מים ומצנחי רחיפה ושני איומים ימיים של צוללות בלתי מאוישות.

זילברמן סיפר, כי בשעות שלפני כניסת הפסקת האש לתוקף פעל צה"ל למנוע שיגור מטח נרחב לעבר עומק ישראל. לשם כך, בסביבות חצות הועלו לאוויר עשרות כלי טיס חמושים, עם "תוכנית תקיפה משמעותית של עשרות מטרות" במידה וארגוני הטרור ישגרו רקטות למרכז הארץ. לדבריו, לחמאס הועבר מסר על כך, ובפועל בין חצות לשעה 02:00 נורו כ-40 רקטות לעבר שטח ישראל: "כ-90% מהרקטות נפלו בשטח פתוח וחלקן יורטו, כך שלא היה צורך בתוכנית הפוטנציאלית שהתכוננו אליה". מתחילת הפסקת האש לא זוהה ירי לעבר ישראל.

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אמש את ההצעה להפסקת אש. בתום הישיבה פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה, לפיה "הקבינט המדיני ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתיכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך. הרמטכ"ל, הדרג הצבאי וראש השב"כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש, שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה".

בעקבות החלטת הקבינט, מסר שר הביטחון בני גנץ כי הוא "מבקש לחזק את כוחות הביטחון וצה"ל בהובלת הרמטכ"ל, שהביאו במהלך 11 הימים האחרונים להישגים צבאיים חסרי תקדים בעוצמתם, בדיוקם ובמשמעות האסטרטגית שלהם במאבק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל, וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות".

כשעה לפני כניסת הפסקת האש לתוקף, נשא נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, הצהרה מיוחדת בה בירך על הסכמתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסיים את המבצע בעזה. הוא הדגיש את תמיכתה המלאה של ארצו בזכותה של ישראל להגנה עצמית, ואמר כי הבטיח לנתניהו לחדש את מלאי הטילים של מערכת כיפת ברזל.

ביידן ציין כי במהלך 11 הימים האחרונים שוחח שש פעמים עם ראש הממשלה ו"יותר מפעם אחת" עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: "קיימנו דיונים אינטנסיביים בדרגים הגבוהים, שעה אחר שעה, עם מצרים, עם הרשות הפלסטינית ועם עוד מדינות במזרח התיכון, במטרה למנוע עימות ממושך מהסוג שראינו בשנים הקודמות". הוא הודה לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ולאנשיו על "התפקיד המכריע" שמילאו בדרך להשגת הרגיעה, וכן הודה ל"גורמים אחרים" באזור שפעלו לסיום סבב הלחימה.

הנשיא האמריקני הוסיף, כי ארצו מחויבת לפעול בשיתוף עם האו"ם והקהילה הבינלאומית כדי לספק סיוע הומניטרי מהיר לתושבי עזה ולקדם את מאמצי השיקום של הרצועה: "נעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם הרשות הפלסטינית, לא עם חמאס, בדרך שלא תאפשר לחמאס פשוט למלא את הארסנל הצבאי שלו. אני מאמין שלפלסטינים ולישראלים כאחד מגיע לחיות בשלום ובביטחון וליהנות ממידות שוות של חופש, שגשוג ודמוקרטיה. הממשל שלי ימשיך בדיפלומטיה שקטה ונחושה לשם כך. אני מאמין שיש לנו הזדמנות אמיתית להשיג התקדמות, ואני מחויב לעבוד למענה".

תגיות:חמאסרצועת עזהצה"לשומר החומותהדי זילברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה