חדשות בארץ

המהומות ברחבי הארץ: לינץ’ בטמרה, שוטר נורה באום אל-פחם

כ-400 בני אדם נעצרו הלילה בחשד למעורבות בהפרות הסדר האלימות ברחבי הארץ. כ-40 שוטרים נפצעו באורח קל בעימותים. במצבו של היהודי שנפצע בלינץ' בעכו חל שיפור, אולם הוא מוסיף להיות קשה

עכו, הלילה (צילום: רוני עופר, פלאש 90)עכו, הלילה (צילום: רוני עופר, פלאש 90)
אא

(עודכן: 10:31)

משטרת ישראל הודיעה הבוקר (חמישי), כי במהלך הלילה נעצרו כ-400 בני אדם בחשד להשתתפות בהתפרעויות ברחבי הארץ. כ-40 שוטרים נפצעו באורח קל בעימותים.

במצבו של אלעד ברזילי, בן 37 שנפצע אמש בלינץ' בעכו באורח קשה, חל הבוקר שיפור. מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה, בו הוא מאושפז, נמסר כי לאחר שנותח בראשו הוא הועבר לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי. מנהל המחלקה הנוירוכירורגית, פרופ' ז'אן סוסטיאל, אמר: "הפצוע הובא במצב קשה מאוד ועבר ניתוח מורכב ביותר, שלאחריו הועבר לאשפוז כשהוא מורדם ומונשם. אמנם ארוכה הדרך להחלמתו והוא צפוי לעבור ניתוחים נוספים, אך בשלב זה ניתן לשמור על אופטימיות זהירה".

בהתפרעויות בעכו, נעצר תושב העיר בן 25 בחשד שירה לעבר שוטרים במהלך פעילות מבצעית. לוחמי משמר הגבול הוזעקו לעיר העתיקה לאחר קבלת דיווח על שמיעת קולות ירי. עם הגעתם למקום, הם זיהו שאדם חמוש יורה לעברם, והגיבו בירי. כתוצאה מהירי, החשוד נפצע באורח בינוני. חקירת האירוע נמשכת. 

במצבו של הנהג הערבי בן ה-30, שהותקף סמוך לטיילת בבת ים, חל שיפור והוא מוגדר כעת בינוני. בהפרות הסדר האלימות בטיילת התפרעו צעירים יהודים וגרמו נזקים לחנויות במקום, חלקן בבעלות ערבית. ראש העיר בת ים, צביקה ברוט, גינה את מעשי האלימות בעיר ואמר כי הם "אורגנו על ידי פרובוקטורים שהגיעו מחוץ לעיר ואינם תושבי בת ים. זו לא דרכנו". על פי דיווחים שונים, הפרות הסדר האלימות אורגנו באמצעות הרשתות החברתיות על ידי תומכי "לה פמיליה", כשכוונתם הייתה להגיע ליפו ולהתעמת עם תושבים ערבים. כוחות משטרה עשו שימוש ברימוני הלם כדי לבלום אותם. 

ניסיון לינץ' נוסף בוצע הלילה ביהודי בן 50, תושב גוש שגב שבגליל, שנכנס בטעות לטמרה. צעירים ערבים תקפו אותו במקלות ובאבנים בעודו ברכבו, ודקרו אותו בצווארו עם מספריים. צוות רפואי מקומי חילץ אותו מהמקום ופינה אותו לבית החולים רמב"ם בחיפה. מצבו מוגדר בינוני.

בהפגנות אלימות בג'סר א-זרקא, בחדרה ובוואדי ערה נעצרו 36 אנשים, החשודים ביידוי אבנים, ירי זיקוקים, הבערת פחים וצמיגים ותקיפת שוטרים. בהפרות סדר באום אל-פחם נזרק בקבוק תבערה לעבר קבוצת שוטרים שעמדו בסמוך לתחנת המשטרה בעיר. במהלך הסריקות אחר משליך הבקבוק, בוצע ירי חי לכיוון הכוח. לוחם מג"ב נפצע באורח בינוני מהירי. אמבולנס שהוזנק לזירה הותקף על ידי פורעים בכניסה לעיר ונאלץ לשוב על עקבותיו. הפצוע פונה לבסוף לקבלת טיפול רפואי במרכז הרפואי העמק.

תקריות אלימות נוספות אירעו, בין היתר, גם בירושלים, בלוד, בטבריה, בחיפה ובנגב. בשער שכם יידו עשרות מתפרעים אבנים ובקבוקים לעבר שוטרים, ופוזרו תוך שימוש באמצעים. בשכונת שייח' ג'ראח נפגע אדם בראשו מיידוי אבנים במהלך התפרעות של עשרות אנשים. בצומת א-טור התקהלו עשרות ערבים, יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר כוחות המשטרה. במקום הוצת רכב.

בלוד הוטל עוצר לילי, אולם ההתפרעויות נמשכו. במשטרה התקבלו דיווחים על יידויי אבנים, הצתת רכבים ופחים, ירי זיקוקים וחסימת צירים. 20 פצועים פונו לבית החולים שמיר-אסף הרופא, ביניהם אישה בהיריון בשבוע ה-39 שסובלת מחבלת ראש ומצבה מוגדר קשה. הצוות הרפואי הצליח ליילד את העובר בשלום. מצבו של פצוע נוסף, שנורה במותניו, מוגדר בינוני.

בטבריה הותקף נהג ערבי שנקלע להפגנה של צעירים יהודים. שוטרים שהיו במקום גוננו עליו, והוא פונה לקבלת טיפול רפואי. מצבו מוגדר קל. אחד השוטרים נפגע באורח קל מאבןארבעה חשודים במעשה נעצרו.

ברחוב אהבת ישראל בשכונת הדר שבחיפה הוצתו ארבעה כלי רכב באש בחנייה סמוך לשני בנייני מגורים. 59 בני אדם, רובם ילדים, נפגעו משאיפת עשן. הם פונו במצב קל לבתי החולים בעיר. המשטרה פתחה בחקירה.

51 תושבים בדואים נעצרו בחשד להפרות סדר, שכללו שריפת צמיגים, יידוי אבנים ותקיפות שוטרים ביישובי המגזר הבדואי בנגב ובצירי התנועה. המשטרה חסמה הבוקר לתנועה את כביש 31, מצומת שוקת ועד צומת ערד, בשל סלעים וצמיגים שנותרו עליו.

על רקע ההתפרעויות האלימות, חתם הבוקר שר הביטחון בני גנץ על צו המאשר גיוס של 10 פלוגות מג"ב נוספות במילואים, זאת בנוסף להעברת כוחות וגיוס שבוצעו ביומיים האחרונים. בנוסף, החליט גנץ לסייע למשטרת ישראל ולמג"ב בכל מה שנדרש, לרבות בהליך הגיוס, במעטפת הלוגיסטית, באימון ובחיול הפלוגות בכדי להכניסן לכשירות באופן מהיר ואפקטיבי. הוא הדגיש, עם זאת, כי לא יאפשר לחיילי צה"ל לעסוק בפעולות שיטור.

"אנו בשעת חירום על רקע לאומני", אמר גנץ. "בעת הזו נדרש תגבור מסיבי של כוחות בשטח, שיוזרמו באופן מיידי, וישליטו חוק וסדר. עם זאת, פעולות השיטור ואכיפת הסדר הציבורי אינן תחליף לאחריות ההנהגה להרגעת הרוחות. אמש פגשתי 30 ראשי רשויות ערביות, וגם היום אמשיך במאמצים עם מנהיגים מהציבור הערבי והיהודי, בכדי לצנן את השטח, ולהפסיק את ההסתה והשיסוי שקורע את החברה הישראלית מבפנים".

תגיות:בת יםעכולודהתפרעויות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה