חדשות בארץ

בג"ץ הקפיא את מינויו של אקוניס לשר משפטים

בית המשפט העליון הוציא צו ביניים, הקובע כי מינויו של השר אופיר אקוניס לשר המשפטים לא ייכנס לתוקף. השופטים הורו לראש הממשלה בנימין נתניהו לנמק מדוע לא ייקבע כי החלטת הממשלה למנות את אקוניס לתפקיד אינה תקפה. המשך הדיון בסוגיה יתקיים מחר

אקוניס (צילום: אורן בן חקון, פול)אקוניס (צילום: אורן בן חקון, פול)
אא

בג"ץ הוציא הערב (שלישי) צו ביניים, המקפיא את החלטת הממשלה למנות את השר אופיר אקוניס לשר משפטים. הצו קובע כי אקוניס לא יחל לכהן בתפקיד עד להחלטה אחרת שתינתן על ידי בית המשפט.

שלושת שופטי ההרכב – נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, עוזי פוגלמן וניל הנדל – הורו לראש הממשלה בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי בני גנץ, ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולאקוניס לנמק עד מחר "מדוע לא ייקבע כי החלטת הממשלה אינה תקפה, וכי בעת הזו אין שר משפטים מכהן בישראל". המשך הדיון בעתירות שהגישו התנועה לטוהר המידות והתנועה למען איכות השלטון יתקיים מחר בשעה 15:30.

במהלך הדיון שנערך מוקדם יותר בבית המשפט, הציג עורך הדין ענר הלמן את עמדתו של מנדלבליט, לפיה מינויו של אקוניס אינו תקף שכן הוא סותר את עקרון הפריטטיות שעל בסיסו הוקמה הממשלה. עורך הדין דוד פטר, שייצג את נתניהו, טען כי החלטה על המינוי תקפה מבחינה חוקית. לדבריו, מעמדו המשפטי של ההסכם הקואליציוני "לא ברור", ועקרון הפריטטיות לא חל במקרה זה שכן בתקנון הממשלה לא נקבע מנגנון ליישומו.

פטר הוסיף, כי חוות דעתו של היועץ אינה מחייבת והממשלה יכולה לקבל החלטות בניגוד לדעתו. השופטים דחו את דבריו. "חוות הדעת של היועץ מחייבת כל עוד בית המשפט לא קבע אחרת", אמרה חיות.

לקראת הדיון, ביקש היועץ המשפטי לממשלה מבג"ץ להורות לממשלה למנות ללא דיחוי שר משפטים קבוע. בחוות דעת שהגיש לבית המשפט נכתב, כי לעמדתו "התגבשה חובה משפטית למינוי שר משפטים לאלתר" וכי "אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלה לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים בממשלה ה-35". בהתייחסו למינויו של אקוניס, טען מנדלבליט כי ההצבעה על המינוי הייתה בלתי חוקית, וכי אין תוקף להחלטה: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי", הצהיר.

בעמדה שהגיש לבית המשפט ביקש ראש הממשלה דחייה של 48 שעות במינוי שר המשפטים על מנת לאפשר לו להגיע להסכמות עם גנץ. בסרטון שפרסם טרם הדיון, אמר:  "בהתאם להחלטת בג"ץ כינסתי היום את ישיבת הממשלה כדי לדון בבחירת שר משפטים. לפני הישיבה סיכמתי עם בני גנץ שנבקש 48 שעות, כדי לנסות ולהגיע למועמד מוסכם. בני חזר בו במהלך הישיבה. אחרי שהוא חזר בו עדיין ניסיתי להגיע לפשרה. כשזו לא הושגה הבאנו את הדברים להצבעה – מועמד אחד אושר, ומועמד אחד לא אושר".

"גם אחרי זה פניתי לבית המשפט, שמתכנס עכשיו, ואמרתי: מבלי לגרוע מעמדתנו, שהבחירה הייתה כדת וכדין ושהמועמד שלנו זכה ברוב גדול, אני עדיין מבקש עוד 48 שעות כדי לנסות ולהגיע להסכמות בין הצדדים על מועמד מוסכם. אני מקווה מאוד שבג"ץ ייענה לבקשה".

מנגד, גנץ פנה למנדלבליט והבהיר כי "יש למנות שר משפטים קבוע מיד ובלא כל דיחוי. על פי ההסכם מכוחו הוקמה הממשלה, שר המשפטים נכלל בהסכם הקואליציוני תחת גוש כחול לבן-עבודה בראשותי, ולפיכך נדרש להתמנות על ידי. אבקש כי תייצג עמדתי זו בדיון בבית המשפט, ויובהר כי עמדתי היא שיש לקבל החלטה במיידי וללא דיחוי, על מנת להביא לסיום את המצב הבלתי תקין מבחינה משטרית, בו אין שר משפטים קבוע".

תגיות:בג"ץאופיר אקוניס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה